برج پیچنده

برج پیچنده

برج پیچنده (Turning Torso به معنی ستون‌فقرات پیچنده) آسمانخراشی است در شهر مالمو سوئد که به دست معمار، مهندس عمران و هنرمند اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی و در اوت ۲۰۰۵ به طور رسمی افتتاح شده‌است. این برج ۵۴ طبقه‌ای ۱۹۰ متر ارتفاع دارد. پس از اتمام پروژه این برج رتبهٔ بلندترین سازه در کشورهای اسکاندیناویایی و دومین آپارتمان بلند در اروپا را از آن خود کرد. برج پیچنده در حال حاضر بلندترین آسمان‌خراش کشور سوئد می‌باشد.
این برج شامل نه مکعب است که حول یک محور مرکزی پیچ خورده‌اند. بالاترین بخش برج نود درجه نسبت به سطح مبنای آن چرخیده‌است. در اصل هر طبقهٔ این برج شامل مقطعی مستطیلی است که حول محور مرکزی آن با زاویه‌ای مشخص چرخیده و به یک مقطع سه گوش متصل شده که یک داربست فولادی آن را محیط کرده‌است. دو مکعب پنج طبقه از نه مکعبی که روی هم قرار گرفته‌اند به فضای اداری اختصاص یافته‌است. ۱۴۹ آپارتمان مجلل و شیک نیز در طبقات فوقانی قرار دارند.
برج پیچنده تنها یک راه‌پله دارد که در دل هستهٔ مرکزی جا گرفته‌است. به این علت در جایجای ارتفاع ساختمان فایرزون‌ها تعبیه شده‌اند.
چرخش انسان‌وار برج، باعث آشنایی و ایجاد مطلوبیت بصری و نهایت انتقال حس مکان می‌شود. حضور بنا و چشم‌گیر بودنش هم آن را به یک نماد شهری تبدیل می‌سازد.
ارتفاع ۱۹۰ متری برچ پیچنده، در شهر کوتاه و افقی مالمو که دومین ساختمان مرتفعش ۸۳ متری‌ست خط آسمان را تعریف می‌کند و متصل‌کنندهٔ زمین و آسمان به شمار می‌رود.
برج پیچنده از طراحی داخلی لوکس و زیبایی نیز بهره‌مند است
برج پیچنده
برج پیچنده
برج پیچنده

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]