شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

بزرگ‌ترین شهر کلوخی دنیا در کرمان (2)
ترین‌های کویر لوت
کویر لوت غیر از داشتن زیبایی‌های خاصی که در دنیا بی‌نظیر است، مشخصاتی هم دارد که در ایران جزء «ترین‌ها» محسوب می‌شوند. برای مثال، «پست‌ترین نقطه داخلی ایران» در شرق معدن نمک با ارتفاع 56 متر از سطح دریا در کویر لوت قرار دارد. «گرم‌ترین نقطه ایران» نیز در همین محدوده است. البته به گفته برخی کارشناسان، این منطقه گرم‌ترین نقطه کره زمین نیز محسوب می‌شود زیرا درجه حرارت لوت آن در فصل تابستان، در سایه، از 65 درجه سانتی‌گراد هم می‌گذرد بنابراین از دره مرگ آمریکا، بیابان عزیزی لیبی و ربع‌الخالی عربستان نیز گرم‌تر است.
گندم بریان یا ریگ سوخته در 80 کیلومتری شمال شهر شهداد در کویر لوت واقع شده و رسیدن به آن، به دلیل نداشتن جاده و راه مشخص دستیابی، به سختی و تنها با همراهی افراد معدودی که به مسیرها آشنا هستند، امکان‌پذیر است. این تپه هم از لحاظ زمین‌شناسی و هم به عنوان یک جاذبه گردشگری به بازشناسی و معرفی بیشتر نیاز دارد و باید زمینه دستیابی آسان‌تر علاقه‌مندان به آن نیز فراهم شود.
دمای هوا از آبان تا فروردین در این نقطه از کره زمین قابل تحمل و طبیعی است. در واقع تنها در همین فرصت است که می‌توان به سفر به گندم بریان فکر کرد. در کویر لوت مجموعه‌ای از همه زیبایی‌هایی مورد علاقه کویردوستان وجود دارد. از آن جمله می‌توان به نمکزارهایی با کرت‌بندی شش ضلعی، تپه‌های شنی(رمل)، کلوت‌ها و رود شور اشاره کرد. رود شور تنها رودی دائمی است که در اعماق کویر لوت جریان دارد و در طول سال پر آب است.
این رود از کوه‌های شمال‌غرب بیرجند سرچشمه می‌گیرد و 200 کیلومتر مسیر پر پیچ و خم را در کویر لوت می‌پیماید و سرانجام به کوه نمک سریا و معدن نمک شهداد ختم می‌شود. آب این رودخانه بسیار شور است و هر چه به چاله مرکزی لوت نزدیک‌تر می‌شود، بر اثر گذشتن از بسترهای شور و نیز تبخیر شدن آب، غلظت املاح در آن به حدی زیاد می‌شود که در کناره‌های قسمت پایینی تا کیلومترها اثری از گل و گیاه دیده نمی‌شود و پیش از رسیدن به معدن نمک به علت بالا رفتن غلظت نمک مثل ماست می‌شود. البته با وجود خشکسالی‌های اخیر جریان آب در رود شور متوقف نشده است.
یکی دیگر از جلوه‌های زیبایی در این منطقه گذر جاده ادویه از دل کلوت‌هاست. در واقع شهر افسانه‌ای کویر محل گذر کاروان‌ها نیز بوده است. این جاده از هند آغاز می‌شود و با گذر از دشت‌های خراسان شمالی به کویر وارد می‌شود و از کنار کلوت‌ها مسیر خود را به سوی مقصد کاروان‌ها ادامه می‌دهد.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]