کویی

کویی

کویی یا همان کدو حلوایی (کدو تنبل) یک محصول بسیار خوشمزه و مقوی است که در بیشتر نقاط استان گیلان و بخصوص در آستانه اشرفیه کاشته میشود. مردم گیلان به وفور از گوشت و تخمه این محصول استفاده می‌نمایند.
کدو تنبل‌های کشور ما دو نوع اند: نوع اول کاملاً گرد هستند و نوع دوم، سر باریک و انتهای پهنی دارند و شکل‌شان نامتقارن است.
شاید باور نکنید که نوع دوم از نظر داشتن میزان بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) ارجحیت دارد، به طوری که تحقیقات نشان داده است بتاکاروتن موجود در نوع دوم چهار برابر بیشتر است. علاوه بر این، کدو حلوایی نوع دوم، پتاسیم بالایی دارد و خوردن آن برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، مفید است. ویتامین C کدو حلوایی نیز در مقایسه با سایر کدوها بیشتر است، البته با پختن آن در حرارت بالا و حتی سرخ کردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند، مگر اینکه آن را در ظرفی در بسته بخار پز کنید که در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین کم خواهد شد.
- به غیر از استفاده‌های خوراکی از کدوحلوایی یا تخمه آن، اجزای مختلف این سبزی، خواص دارویی گوناگونی نیز دارند؛ مثلا از گل کدو برای تهیه مرهم زخم استفاده میشود.
- روغن تخم کدو حلوایی، اسیدهای چرب مفیدی دارد که باعث سلامت عروق و اعصاب می‌شود. این اسیدهای چرب ضروری، در بافت‌های بدن هم کاربرد دارند.
- از تخمه‌های کدو حلوایی برای درمان افسردگی، درمان سنگ کلیه ، برطرف کردن انگل‌ها و عفونت‌های گوارشی استفاده میشود. اگرچه این درمان‌ها هنوز کاملا از نظر علمی تایید نشده اند، اما خاصیت ضد انگل بودن تخم کدو یک عقیده‌ی قدیمی است.
- کدو حلوایی اثرات مفیدی بر عملکرد مثانه دارد. وجود اسید آمینه‌ی تریپتوفان، خاصیت ضدافسردگی کدو را توجیه می‌کند و مطالعاتی هم در تایلند در زمینه فواید این سبزی در جلوگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه در حال انجام است.
http://my-gilan.mihanblog.com/
کویی
کویی
کویی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]