تنها موزه مردم شناسی ایلام

تنها موزه مردم شناسی ایلام

تنها موزه مردم شناسی شهر ایلام در قلعه والی که در سال 1326 ه. ق به دستور غلامرضا خان والی « ابو قداره » بر روی تپه ای تاریخی به نام چقا میرگ شکل گرفت قرار دارد.
در خصوص قلعه باید گفت که ساختمان قلعه مزبور در زمینی به مساحت 17/6487 متر احداث شده است . قلعه با نمائی تقریباً ذوزنقه ای 01/1466 مترمربع زیر بنا دارد . قلعه مذکور دارای سه در ورودی در سه ضلع که ورودی اصلی به شیوه یک هشتی منظم با طاق و دو چین آجری است . قسمت میانی ضلع جنوبی آن به وسیله پله‌های منظم و کم شیب به خیابان و محوطه جنوبی مقابل قلعه مشرف می‌شود . وجود پله‌های مورد بحث بیانگر اختلاف سطح محوطه زیر بنای قلعه با اراضی مجاور جنوب قلعه است . در منتهی الیه درها دوهشتی وجـــود دارد که نور تعدادی از اطاقها از آنجا تأمین می‌شود .
این هشتی‌ها به هشت ضلع منظم تقسیم و با شکستگی در آجرهای دیوار اجرای انواع قوس بر سر نعل درگاهها و تزیینات آجری بالای آن و اجرای طاق نمااهایی در دیوار مزین شده است . سقف کلیه اطاقها از ملات گچ و آجر است . در آن‌ها از انواع و اقسام قوس‌های بار بر و غیر بار بر « تزئینی » به شیوه رومی استفاده شده است و اطراف آنها با شکستگی و برجسته نمودن آجرها و همراه با کاشـی‌های ریز رنگی تزئین کرده اند . قلعه دارای 22 اطاق تودرتو است . ضلع شرقی و غربی با سه راه پله چرخش 90 درجه ای به پشت بام متصل می‌شود . اتاقهای مشرف به انتهای اضلاع غربی و شرقی در قسمت جنوب دارای تزئینات آیینه کاری و نقاشی هایی با نقوش انسان و تزیینات گوناگون است . در تزئین درهای چوبی و پنجره‌ها از شیشه‌های رنگی استفاده شده است . قســمت اعظم نقـــوش انسانی این بخش را تصاویر حکام وقت و زنان آنان تشکیل می‌دهد .
در سال 1385 فاز اول موزه مردم شناسی راه اندازی گردید . این موزه دارای بخش‌های مختلفی است که به معرفی آداب ،سنن،فرهنگ وایلات مختلف استان وشخصیتهای سیاسی و فرهنگی می‌پردازد.
تنها موزه مردم شناسی ایلام
تنها موزه مردم شناسی ایلام
تنها موزه مردم شناسی ایلام

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]