توضیحات

ویرایش
قلعه سِب از جمله آثار دوره قاجاریه است در شهرستان سراوان و روستای سِب واقع شده است. سِب به معنی محل چشمه ساران فراوان است. در این قلعه تا سال ۱۳۴۴ خورشیدی طوایف بارکزایی و میرمرادزهی در آن ساکن بودند و سپس متروکه شد.
این قلعه، با تاریخ کهنی که پشت سر گذاشته، زیباترین وسالمترین قلعه خاکی کشور لقب گرفته که در شرق بلوچستان قرار دارد.
قلعه ای بازمانده از ساخت و سازهای ایران دوران اسلامی که در رده 27بنای تاریخی و پابرجای این استان قرار می‌گیرد.
قلعه سب را سیاسی‌ترین بخش از تاریخ شهرستان سراوان می‌دانند. جایی که بر اساس متون تاریخی ، اولین منطقه در شرق بلوچستان بود که نیروهای ناصرالدین شاه در سال 1257 به آنجا رفتند تا تحرکات منطقه را زیر نظر بگیرند.
با این حال، عمر این قلعه به سال‌ها قبل از قاجاریان بر می‌گردد.
یعنی در دوره صفویه که طایفه بزرگزاده‌ها شروع به ساخت آن کردند و در سال‌های بعد، حکومت‌های دیگر آن را گسترش دادند. این قلعه بعد از دوران صفویه محل سکونت حاکمان شد و در عصر افشاریه یکی از اصلی‌ترین مقرهای نادرشاه به حساب می‌آمد.
قلعه سیب روی صخره‌ای کم ارتفاع ساخته شده ...مشاهده کامل متن و ارتفاع آن به 23متر می‌رسد. از قاعده بنا هر چه به سمت بالا می‌روید، اضلاع بنا کوچکتر می‌شود. به طوری که بنا در میانه، شکل هرمی ناتمام را پیدا کرده است.
قلعه سِب در دو طبقه ساخته شده بود و دیوار آن بیش از 30 متر ارتفاع و حدود 7 متر عرض دارد.
قسمت شاه نشین با ارتفاع بیشتری، در بالای قلعه قرار گرفته و گفته می‌شود در حصار آن 14 برج و در ارگ آن 4 برج وجود داشته و در زمان جنگ از بین رفته است.
اتاق‌های قلعه تنها در دو طبقه آن قرار گرفته اند که مساحت آن‌ها بر اساس کاربردشان متفاوت است. اما وجه اشتراک بیشتر آنها، تاقچه‌هایی است که به عنوان گاوصندوق از آن‌ها استفاده می‌شده است.
در قسمت جنوب شرقی بعضی از اتاق‌ها هم تاقچه‌ای وجود دارد که در داخل آن پله هایی تعبیه شده که یکی دو متر بالاتر به یک شکاف منتهی می‌شود. ظاهرا در زمان جلسات، یک نفر به عنوان جاسوس به صورت مخفیانه در این شکاف قرار می‌گرفته تا از سوء قصد به شاه جلوگیری کند!
وجود درز انبساط در ساختمان اصلی قلعه و دسترسی به آب چاه در طبقه فوقانی و وجود لوله‌های سفالی هدایت‌کننده آب و مصالح به کار رفته در آن از قبیل خشت و کاه‌گل و چوب درخت خرما و درهای منبت‌کاری و شاه نشین از مشخصات ویژه این مجموعه است.
حصار قلعه سِب با سه متر ارتفاع 48 متر در 74 متر مربع به شکل مستطیل دور تا دور قلعه را فراگرفته است. ورود به قلعه تنها از طریق پلکان جنوب شرقی آن امکان پذیر است.
اما شگفتی‌های قلعه به همین جا ختم نمی‌شود. قلعه سیب راهروهای پنهان دیگری هم دارد که حتی با یکی دوبار چرخ زدن در قلعه هم نمی‌توانید راه فرار از آنها را پیدا کنید! انبار، آشپزخانه، دستشویی زنانه و مردانه و آفتابگیر بخش‌های دیگری هستند که در طبقات این بنا می‌توانید ببینید.
درباره وجه تسمیه این قلعه، عده ای معتقدند که نام قلعه «سب» از نام روستای سیب گرفته شده‌است. سب به معنی چشمه زار است و چون در گذشته چشمه‌های زیادی در این منطقه جاری بوده، این منطقه را سب نامیده اند.
هنوز هم اگر در میان اقوام ساکن در سیستان و بلوچستان پرس و جو کنید، اقوامی را می‌بینید که با این نام شناخته می‌شوند.
معماران چیره دست محلی با بهره‌گیری از تجربه خود برای احداث قلعه، تخم گیاهی به نام «توتری» را با گِل مخلوط کرده و ملاطی چسبناک می‌ساختند که وقتی خشک می‌شد، شدیدترین رگبارها و باران‌های فصلی بلوچستان نیز تـوانایی شستن آن را نداشت.
تیرکش هایی هم که در تمام قسمت‌های قلعه به چشم می‌خورد، علاوه بر استحکام بنا به دیده بان‌ها فضای کافی برای نظارت و مراقبت می‌داده اند. این تیرکش‌ها در دیوارهای ضخیم، راه باریکی را به صورت کمانی طی می‌کنند تا برای قرار دادن لوله تفنگ و دید مناسب برای شلیک مناسب باشند و امنیت را هم برای تیراندازان تامین کنند.
برای دسترسی ساکنان قلعه به آب شیرین، چاهی در دل صخره و حیاط مرکزی آن حفر شده است. این قلعه در مجموع 10 اتاق کوچک و بزرگ دارد که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته‌اند.
برای دیدن قلعه سب باید به 50 کیلومتری شهرستان سراوان سفر کنید و سراغ بلندترین بنای خشتی ایران را در شهر سیب سوران بگیرید. این بنا از سال 1370 تحت نظر سازمان میراث فرهنگی است و به همین دلیل می‌توانید امیدوار باشید که راهنمایان محلی شما را تا رسیدن به این بنا همراهی کنند.
منبع :http://payam.tv3.ir/matn.asp?m_id=3305&scode=10&date=14/11/1392&tit
http://www.beytoote.com/iran/bastani/castle-sib.html
http://www.hamshahrionline.ir/details/158925
http://www.yjc.ir/fa/news/3349522
سنگ نگاره‌های کوه مهرگان ( سراوان )

سنگ نگاره‌های ...

این کوه کم ارتفاع با ارتفاعی حدود 40 متر در فاصله 400 متری حومه شرقی شهر سراوان قرار گرفته است. برفراز این کوه و بر روی صخره‌های نسبتا صاف و هموار آن نقوش کند فراوانی دیده می‌شود که از جمله مهمترین موضوعات نقوش آن می‌توان به نقوش شکار حیوانات علفخواری همانند غزال، جیبر، بزکوهی توسط انس...

اطلاعات | نقشه
قلعه سب

قلعه سب

قلعه سِب از جمله آثار دوره قاجاریه است در شهرستان سراوان و روستای سِب واقع شده است. سِب به معنی محل چشمه ساران فراوان است. در این قلعه تا سال ۱۳۴۴ خورشیدی طوایف بارکزایی و میرمرادزهی در آن ساکن بودند و سپس متروکه شد. این قلعه، با تاریخ کهنی که پشت سر گذاشته، زیباترین وسالمترین قلعه خاک...

اطلاعات | نقشه
رودخانه ماشکید (ماشکل)

رودخانه ماشکید...

رودخانه ماشکید (ماشکل) طولانی‌ترین رودخانه شهرستان سراوان است که از کوههای بیرگ در 98 کیلومتری غرب سراوان سرچشمه گرفته و از طریق دهستان زابلی به جنوب شرق در جریان است . در طول مسیر رودهای متعددی به این رودخانه می‌پیوندد و در نهایت در 5 کیلومتری جنوب روستای کوهک به مرز ایران و ‏پاکستان...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع دزک سراوان

مسجد جامع دزک ...

شهرستان سراوان در شرق استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است,تا کنون بیش از 420 اثر فرهنگی ، باستانی و تاریخی در این شهرستان مربوط به دوران‌های پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی شناسایی شده است. مسجد جامع تاریخی دزک (سراوان) از آثار تاریخی این شهرستان است که در روستای دزک در سه کیلومتری ش...

اطلاعات | نقشه
موزه زنده سفال کلپورگان

موزه زنده سفال...

روستای کلپورگان در ۲۵کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است که ساخت سفال در آن به صورت ابتدایی و به روش لوله ای بدون لعاب و با نقوش سیاه رنگ توسط زنان بلوچ انجام می‌پذیرد. یک سنگ بزرگ قرمز، سه سنگ کوچک، یک کاسه آب و یک تخته چوب کوچک، ابزار کار زنان هنرمند بلوچ در این موزه است که ده‌ها س...

اطلاعات | نقشه
روستا و قلعه‌ی سینوکان

روستا و قلعه‌ی...

روستای سینوکان در 65 کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است. این روستا از توابع شهرستان سراوان و بخش جالق می‌باشد و در 15 کیلو متری بخش جالق قرار دارد ، این روستا در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از روستا‌های مرزی این استان به شمار می‌رود. شغل مردم روستا کشاورزی است ...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده کوه بیرک

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده کوه بیرک با مساحت ۷۳۲۱۷ هکتار در نزدیکی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و دارای گونه‌های گیاهی متنوعی است. این منطقه شامل یک رشته کوه باریک با دشتهایی در حاشیه بوده که از کوهها و تپه ماهورهای اطراف کاملاًمتمایز شده است.گونه‌های اصلی جانوری منطقه عب...

اطلاعات | نقشه
سفال سازی

سفال سازی

سفال‌سازی در کلپورگان: این روستا در 25 کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است. ساخت سفال امروزه هم در این روستا به صورت کاملاً ابتدایی و به روش لوله‌ای (کُویلْ-فتیله‌ای)، بدون لعاب و با نقوش سیاه‌رنگ، توسط زنان بومی، با دست انجام می‌پذیرد. این هنر نیز مانند دیگر هنرهای منطقه، به دلیل شب...

اطلاعات

نظر شما درباره قلعه سب

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب