توضیحات

ویرایش
دهستان دربند در خراسان شمالی شهرستان جاجرم بخش سنخواست واقع شده است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۳۰ نفر (۸۳۹ خانوار) بوده‌است.
این روستا از شمال به بخش شوقان و از جنوب به شهر سنخواست و از شرق به کوه‌های سالوک و از غرب به کوه‌های بهار و در جنوب غرب این روستا روستای کرف وافع شده است.
روستا تا مرکز استان (بجنورد) تقریبا 80 کیلومتر قاصله دارد.
روستا و کوه دربند در مسیر اصلی جاده قرار دارد و تنها راه ارتباط بین جلگه شوقان و سنخواست میباشد. این روستا تا مرکز استا ن (بجنورد) تقریبا 80 کیلومتر قاصله دارد.
کلاته دربند قناتی است که در روستای دربند قرار دارد طول این قنات ۶۰۰ متر است، تعداد ۱۲ میله چاه دارد و عمق مادرچاه این قنات ۱۵ متر می‌باشد.
دبیاین قنات ۴ لیتر بر ثانیه است.
تعداد مالکان این قنات ۲۶ نفر می‌باشد و اراضی تحت کشت این قنات ۳ هکتار می‌باشد. بنای امامزاده ابراهیم در یک کیلومتری شمال روستای ...مشاهده کامل متن دربند قرار دارد، این بنا در کنار جاده ‏ی آسفالته‏ ای که روستای دربند را به روستای جوشقان متصل می‏کند قرار گرفته‌است، به اعتقاد اهالی این بنا مدفن امامزاده ابراهیم، برادر امام رضا (ع) است.
بنای مقبره بر بالای یک صفحه‏ ی کم ارتفاع قرار گرفته‌است که این ارتفاع را می‏توان توسط چند پله، که در حال تخریب هستند، پیمود. بنا دارای نقشه ‏ی چهار ضلعی و متأثر از سبک چهار طاقی است.
پلان چهار ضلعی بنا در ارتفاع ۵ / ۳ متری با ایجاد یک پوشش مثلثی شکل بر کنج‏‌ها و یک طاقنمای کم عمق در هر ضلع و چهار طاقنمای دیگر با چهار روزنه در وسط اضلاع به پلان هشت ضلعی تبدیل شده، سپس دایره‏ی گنبد، که از داخل به شکل نیم کاسه‌است، تعبیه شده‌است.
در حال حاضر داخل مقبره با گچ اندود شده و و درهای ورودی واقع در اضلاع شمالی و غربی و مسدود شده و به شکل طاقنما درآمده‏اند. ورودی‏های اضلاع شرقی و جنوبی باز هستند.
و ورودی شرقی با پوشش جناقی سقف شده‌است.
داخل مقبره فاقد هر گونه تزیینات است. در نمای خارجی بنا، در طرفین هر ورودی، یک مناره‏ی کوتاه تزیینی تعبیه شده‌است. نمای داخلی و خارجی بنا در دوره‏‌های مختلف چندین بار گچ اندود شده‌است.
در داخل ایوان‏های شرقی و شمالی بنا بقایای تزیئنات گچبری به چشم می‏خورد که به روش قالبی ایجاد شده ‏اند.
در اطراف بنا قضاهای الحاقی وجود دارد که بر اثر عوامل جوی و فرسایش رو به ویرانی نهاده ‏اند. آنچنان که در گزارش هیأت بررسی و شناسایی آثار و بناهای تاریخی خراسان ثبت شده‌است، این بنا در اوایل دهه‏ ی پنجاه از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار بوده‌است.
در اطراف بنا جدول‏کشی ‏هایی موجود بوده و در محوطه‏ ی اطراف درختکاری داشته‌است.
وجود کوه دربند و درختان ارس هم زیبایی خاصی به روستا بخشیده اند.

منبع:
http://darband1390.blogfa.com/90112.aspx
http://fa.wikipedia.org
http://mohsendarband.blogfa.com/post/10
http://fa.wikipediaorg.ir
روستا و کوه دربند

روستا و کوه در...

دهستان دربند در خراسان شمالی شهرستان جاجرم بخش سنخواست واقع شده است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۳۰ نفر (۸۳۹ خانوار) بوده‌است. این روستا از شمال به بخش شوقان و از جنوب به شهر سنخواست و از شرق به کوه‌های سالوک و از غرب به کوه‌های بهار و در جنوب غرب این روستا ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب