توضیحات

ویرایش
یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد است که در جنوب غربی و 25 کیلومتری این شهرستان واقع شده است،روستای تزرج از توابع بخش مرکزی این شهرستان میباشد . این روستا دارای مردمان خونگرم و مهمان دوست که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی است.
روستا تزرج از شمال به کوه شاهینی، از شمال شرقی به کوه کم کالان، از جنوب و جنوب شرقی به کوه گروگاهی و از شرق به تپه کم‌زکری محدود می‌شود.
این روستا را به عنوان زیباترین روستای گردشگری جنوب معرفی می‌کنند روستایی که در میان نخلستان‌ها و کوهستان گرم و تفتیده حاجی آباد قرار دارد و آبشار تزرج با زیبایی منحصر به فرد خالق زیباترین خلقت طبیعی خداوند شده است.
از جمله عواملی که این روستای زیبا را از روستاهای دیگر متمایز می‌کند آسیاب‌های آبی، است، که دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای تزرج است. این روستا به دلیل قدمت و نوع این آسیاب‌ها اشتهار یافته است و می‌توان به چشمه‌های زیبای سربر افکننده از دل کوه اشاره کرد که یکی از هزاران زیبایی‌های این روستا را شامل می‌شود.
روستای ...مشاهده کامل متن تزرج با ارتفاع 870 متر از سطح دریا، اقلیمی گرم و خشک دارد. آب و هوای آن
در فصل زمستان معتدل و در فصل تابستان گرم و خشک است.
سابقه و قدمت روستای تزرج به دوره قاجاریه می‌رسد. آثار به جا ماندة برج و چند آسیاب قدیمی از قدمت روستای تزرج حکایت دارند.
مردم روستای تزرج به زبان فارسی با گویش مینابی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سکونت
اقتصاد روستای تزرج بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار شده است. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.
مهم‌ترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، کنجد، ذرت، پنبه، و انواع سبزیجات است. پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، بکرایی، گریپ فروت و خرما از محصولات باغی روستای تزرج است.
روستای تزرج با چشم‌انداز رنگارنگ باغات مرکبات و نخلستان، هوای بسیار لطیف و مساعد در ایام عید و فصول پاییز و زمستان، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌آورد.
دامداری نیز با تولید انواع محصولات دامی مانند گوشت و فرآورده‌های لبنی رونق دارد.
روستای تزرج در دشت استقرار یافته و بافت عمومی و ساختار کالبدی آن از اقلیم و طبیعت حاشیه شمالی خلیج‌فارس تأثیر پذیرفته است.
خانه‌های روستا اغلب در یک طبقه با سقف مسطح و حیاط وسیع شناخته شده‌اند.
در ساخت بیشتر خانه‌ها از مصالح بومی خشت، گل، برگ و تنه درخت نخل استفاده شده است. برخی از خانه‌های روستا به شیوه بسیار کهن محلی، به شکل کپر ساخته شده‌اند.
کپر، نوعی خانه روستایی است که عمدتاً از نی، شاخه‌های بلند و برگ‌های درختان نخل ساخته می‌شود.
جاذبه‌های گردشگری
آسیاب‌های بادی، مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای تزرج است. این روستا به دلیل قدمت و نوع این آسیاب‌ها اشتهار یافته است. متأسفانه به مرور زمان، از تعداد آسیاب‌های بادی روستا کاسته شده اما بقایای آن‌ها واجد ارزش‌های تاریخی و گردشگری است.
آسیاب‌های آبی حاجی آباد به صورت غیرفعال و متروکه در تعدادی از آبادی‌ها به چشم می‌خورند. به دلیل آب‌های زیرزمینی و روزمینی فراوان در حاجی آباد، آسیاب‌های آبی در گذشته مورد استفاده مردم بوده اند.
آسیاب‌های تزرج، آسیاب‌های فارغان، آسیاب برغنی، آسیاب سه چشم و آسیاب سعادت آباد از مهمترین آسیاب‌های آبی حاجی آباد هستند.
یکی دیگر از آثار تاریخی روستای تزرج، برجی قدیمی به ارتفاع 9 متر است که از مصالح خشت و گل ساخته شده است.
همچنین روستای تزرج با چشم‌انداز رنگارنگ باغات مرکبات و نخلستان، هوای بسیار لطیف و مساعد در ایام عید و فصول پاییز و زمستان، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌آورد.
آبشار تزرج، که از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای مناطق جنوبی ایران است و جذابیت خاصی به این روستای گرم جنوبی بخشیده است.
این آبشار در یک کیلومتری شمال غرب روستا واقع شده و اطراف آن از نخل و گیاهان طبیعی پوشیده شده است.
مردم روستای تزرج در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به سوگواری می‌پردازند.
نی‌نوازی،‌کردی خوانی و بهره‌گیری از موسیقی بندری در مراسم مختلف، جلوه‌هایی از موسیقی محلی مردم این روستاست.
سوغاتی‌های روستای تزرج شامل انواع مرکبات مرغوب، خرما و محصولات صنایع دستی مانند حصیر، سبد و وسایل تزیینی ساخته شده از صدف‌های دریایی هستند.
از غذاهای محلی مردم روستای تزرج می‌توان به انواع حلواها، قلیه ماهی، مهیاوه، کباب بندری، سوپ و ترشی‌جات تند اشاره کرد.
دسترسی: روستای تزرج در 25 کیلومتری جنوب حاجی آباد به سمت بندرعباس، جاده ای فرعی جدا می‌شود که پس از طی مسافت حدود 10 کیلومتر در جوار رودخانه حاجی آباد و ادامه مسیر از دو راهی تزرج به سمت راست به مسافت یازده کیلومتر به روستای تزرج خواهد رسید.
این مسیر با گذر از روستای معدنوییه به محلی زیبا با نخلستان هایی انبوه و مردمانی خونگرم و اقامتگاهی وسیع منتهی می‌شود که در جوار آبشار زیبا و خروشان است.
این روستا از طریق شهر حاجی آباد با جاده‌ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.

منبع :http://tnews.ir/
http://www.mehrnews.com/
http://khalijefars.irib.ir/
روستای تزرج

روستای تزرج

یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد است که در جنوب غربی و 25 کیلومتری این شهرستان واقع شده است،روستای تزرج از توابع بخش مرکزی این شهرستان میباشد . این روستا دارای مردمان خونگرم و مهمان دوست که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی است. روستا تزرج از شمال به ک...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سید محمد و امیر نظام الدین

امامزاده سید م...

امام زاده سیدمحمد(ره) امامزاده ای جلیل القدر و یکی از هزاران شهاب آسمانی از نسل کوثر فاطمی است که چون نگینی شهر حاجی آباد را در بر گرفته است. این امام زاده یکی از اولاد و احفاد امام موسی کاظم(ع) است از طریق ابو جعفر عبدالله عوکلانی فرزند امام کاظم(ع) نسب شریفش به آن امام همام می‌رسد .ب...

اطلاعات | نقشه
روستای بخوان

روستای بخوان

روستای بخوان یکی از خوش آب وهوا‌ترین وجذاب‌ترین روستاهای استان هرمزگان است. این روستا درکنار بلندترین کوه استان قرار داره همچنین در چهار کیلومتری بخش فارغان ودر250کیلومتری بندرعباس واقع می‌باشد. روستای بخوان از جنوب شرقی به کوه بنه خوان، از شمال و شمال شرقی به کوه بستو و از جنوب به کوه...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده کوه هماگ

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده کوه هماگ در استان هرمزگان و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرار دارد. پوشش گیاهی منطقه هماگ متنوع است و در آن گونه‌های سردسیری و گرمسیری وجود دارد . در زمین‌های پایین دست منطقه بیشتر گونه‌های گرمسیری مانند کهور ، کُنار ، گیشدر ، استبرق ، خرزهره ، بید و پده و در ارتفاعات ...

اطلاعات | نقشه
آبشار تزرج

آبشار تزرج

آبشار تزرج یکی از زیباترین جاذبه‌های استان هرمزگان است که توجه گردشگران زیادی را جلب می‌کند. این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان‌های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد واقع شده است. آبشار تزرج حاجی آباد در 175 کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به رو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب