توضیحات

ویرایش
آهار از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد که در ۲۳ کیلومتری شمال غرب گلندوک واقع است.این روستا در محل تلاقی دو تنگه‌ای که یکی به سمت شمال غرب به ده‌تنگه و گردنه زرگاه و دیگری به سمت جنوب غرب که به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می‌شود، قرار دارد.
روستای آهار از روستاهای آباد و پر رونق منطقه بوده و به علت داشتن مزارع و باغات وسیع،ب یشتر ساکنین این روستا به کار باغداری مشغول می‌باشند.
البته پیاده‌روی در مسیر کوچه باغ‌ها و در میان دشت‌ها با شنیدن صدای شرشر آب بسیار لذت‌بخش است. آهار همیشه زیباست ولی در دو وقت اواسط بهار به علت وجود شکوفه‌های گیلاس بر روی درختان، و اواسط پائیز به علت وجود رنگارنگ برگ‌های پائیزی با رنگ‌های زرد و نارنجی بسیار دل‌انگیزتر است.
برای رفتن به آهار و دیدن شکرآب و ده‌تنگه بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی، کوله‌پشتی، و یک وعده غذایی همراه داشته باشید و اگر در فصل پائیز مسافرت می‌کنید، لباس گرم فراموش‌تان نشود.
نام اصلی و باستانی روستا «اوهار» بوده است که این نام هنوز ...مشاهده کامل متن هم با ترکیب «گل‌اوهر» به محلی که مدخل روستا و در انتهای جاده فشم و ایگل می‌باشد، اطلاق می‌شود.
«او» به معنای آب و «هر» به معنای آسیاب می‌باشد. اوهر به معنای آبادی می‌باشد که دارای آب فراوان برای احداث آسیا می‌باشد.
از روستای آهار می‌توان هم به آبشار شکرآب رفت و هم به آبشار ده تنگه؛ هر دو مسیر، بسیار زیبا و فرح‌بخش است و از میان کوچه باغ‌های بسیار زیبا و درختان چنار و گردو و جوی‌های آب و آبشارهای کوچک می‌گذرد.
برای رفتن به هر کدام از این دو مسیر باید وسیله‌تان را در آهار پارک کنید و باقی راه را با پای پیاده طی کنید. از میدان آهار که رد شوید و پل آهنی را رد کنید به یک دوراهی می‌رسید که راه سمت راست به ده تنگه می‌رود و راه مستقیم شما را به آبشار شکرآب می‌رساند.
مسیر اصلا خسته‌کننده نیست؛ هم ییلاقی است و هم بدون شیب خسته‌کننده و تقریبا هموار است. برای رسیدن به هرکدام از دو مقصد، نیاز به دو تا سه ساعت پیاده‌روی دارید.
ده تنگه
برای رفتن به ده تنگه پس از رسیدن به میدان آهار و گذر از یک پل آهنی درهمان ابتدای راه به یک دوراهی می‌رسید که راه سمت راست را انتخاب کنید . پس از طی مسافتی در کوچه باغهای آهار و عبور از کنار رودخانه پر آب و خروشان به مسیر مالرویی که تا انتهای دره ده تنگه ادامه دارد می‌رسید تمامی مسیر را درختان زیبای چنار و گردو و سایر درختان میوه فرا گرفته است و چندین آبشار کوچک و بزرگ با جوش و خروش فراوان دیده می‌شود .
در نهایت به آبشار بزرگ تنگه می‌رسید این محل جای مناسبی است برای استراحت و صرف ناهار دسته جمعی، آنهایی که اهل کوهنوردی هستند راه را برای رسیدن به قلعه دختر که قلعه ای نیمه مخروبه ای نیز به همین نام در آن واقع شده است ادامه می‌دهند.
قصر دخترک (قزل ماما)
قلعه دختر که اسم اصلی آن قزل ماما به معنی قصر دخترک می‌باشد آتشکده ای ساسانی است که از سنگ ساروج ساخته شده است و به دلیل موقعیت آن با چشم انداز زیبا و وصف نشدنی به دهات اطراف اشراف دارد.
مسیرروستای آهار به ده تنگه از دید بسیاری از گردشگران زیباتر ازمسیر آن به شکراب است با این حال پیشنهاد می‌کنیم که یک روز دیگر را به روستا باغ شکرآب و آبشارپرآب آن و سایر دیدنی‌های این مسیر نیز اختصاص دهید.
مسیر دسترسی به روستای آهار
برای حرکت به سمت آهار از تهران، باید راهی جاده لشگرک شوید و مسیر این جاده به سمت فشم را در پیش بگیرید.
بعد از گذر از حاجی‌آباد و اوشان، به روستای آهار می‌‌رسید.
البته راه سخت‌تری هم برای رفتن به آهار هست که کسانی که به کوه‌نوردی علاقه دارند این راه را می‌توانند انتخاب کنند و آن هم رفتن به قله توچال به وسیله تله‌کابین و یا پای پیاده و سپس مسیر دامنه شمالی توچال را طی کردن و رسیدن به آهار است.
البته این راه دوم کمی طولانی است و از قله توچال تا روستای آهار حدود هفت ساعت پیاده‌روی نیاز دارد.
در این منطقه می‌توانید جاذبه‌هایی مثل آبشار شکراب، امامزاده طاهر شکراب، آبشار ده‌تنگه، قلعه تاریخی دختر و قلل مرتفع مثل قله قلعه دختر، سی چال، توچال و قزقونچال را ببینید.

منبع :
http://fa.wikipedia.org/
http://www.beytoote.com/
www.bultannews.com
امامزاده صالح

امامزاده صالح

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در محله تجریش تهران است. امامزاده صالح از پسران امام موسی کاظم و برادران امام خوبی‌ها امام رضا (ع) است. این امامزاده یکی از بزرگترین و مشهورترین زیارتگاه‌های استان تهران می‌باشد که از سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت نهصد...

اطلاعات | نقشه
امامزاده محمد نوربخش

امامزاده محمد ...

بقعة امامزاده محمدنوربخش در دهستان سولقان قرار گرفته است. این بقعه، به دلیل موقعیت خاص مکانی از لحاظ آب و هوا و جذابیت صحن و بقعه، در ایام تعطیل و نیز در فصل تابستان زائران بسیاری دارد محمد نوربخش از طرف پدر منسوب به امام زین العابدین علیه السلام و از طرف مادرمنسوب به امام موسی کاظم عل...

اطلاعات | نقشه
موزه طبیعت و حیات وحش ایران ( دارآباد )

موزه طبیعت و ح...

موزۀ آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده‌است. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بوده‌است و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاد...

اطلاعات | نقشه
موزه تماشاگه تاریخ ( موزه تاریخ )

موزه تماشاگه ت...

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه تاریخ به تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای کمال‌الملک و ... است‌. تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است‌: نگارخانه‌، کتاب‌خانه‌، تماشاخانه‌، چای‌خانه‌، سفره‌خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه ط...

اطلاعات | نقشه
مجموعه کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیا...

مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می‌باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌باشد. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزی...

اطلاعات | نقشه
سورتمه تهران

سورتمه تهران

در ابتدای سال 92 سورتمه تهران یا سورتمه دربند در منطقه گلابدره افتتاح گردید. در بوستانی که این سورتمه قرار گرفته است جاذبه‌های تفریحی متنوع دیگری نیز قرار دارد. سورتمه وسیله تفریحی مشابه ترن هوایی میباشد با این تفاوت که کنترل سرعت آن با استفاده کننده است و قابلیت سرعت گیری تا 40 کیلوم...

اطلاعات | نقشه
درکه

درکه

نام درکه از درگِ که نوعی کفش برفی برای راهپیمایی بر روی برف بوده، استنتاج شده‌است.درکه دهی است در غربی‌ترین کوه‌پایه‌های شمال تهران در دامنه‌ی البرز که امروزه به محله ای از تهران بزرگ تبدیل شده است. درکه یکی از از قدیمی‌ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است که در امتداد درهٔ مصفایی...

اطلاعات | نقشه
دربند

دربند

دربند یکی از سی و سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه‌های البرز و ده پس قلعه، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می‌رسد. این محله در زمان‌های بسیار قدیم به نام‌های مغ محله (مرغ محله ) و میر محله، شاه محله و ترش محله بوده است که این محلات در...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سیب شمیران

سیب شمیران

سیب شمیران : این سیب به رنگ زرد و با خطوط قرمز می‌باشد. میوه‌های آن کروی با طعم شیرین و معطر می‌باشد و در اواسط شهریور قابل برداشت است . درخت سیب در اکثر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و در هر جای دنیا وجود دارد د تمام مردم دنیا آن را می‌شناسند. سیب انواع مختلف دارد: ترش و شیرین. که هر ...

اطلاعات

روستای آهار


روستای آهار

آهار از روستاهای دهستان رودبار قصران، شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد که در ۲۳ کیلومتری شمال غرب گلندوک واقع شده است. این روستا در محل تلاقی دو تنگه ای که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و گردنه زرگاه و دیگری به سمت جنوب غرب که به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می‌شود، قرار دارد. روستای آهار از روستاهای آباد و پر رونق منطقه بوده و به علت داشتن مزارع و باغات وسیع، بیشتر ساکنین این روستا به کار باغداری مشغول می‌باشند. طبیعت این منطقه در دو فصل بهار (اردیبهشت ماه) و پاییز (آبان ماه) بسیار زیبا و دیدنی است .نام اصلی و باستانی روستا «اوهار» بوده است که این نام هنوز هم با ترکیب «گل اوهر» به محلی که مدخل روستا و در انتهای جاده فشم و ایگل می‌باشد، اطلاق می‌شود. «او» به معنای آب و «هر» به معنای آسیاب می‌باشد. اوهر به معنای آبادی می‌باشد که دارای آب فراوان برای احداث آسیا می‌باشد. . برای رفتن به آهار می‌توانید از راه آسفالته تهران به اوشان بروید و از آن جا با وسیله تان به روستای آهار وارد شوید. البته راه سخت‌تری هم برای رفتن به آهار هست که کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند این راه را می‌توانند انتخاب کنند و آن هم رفتن به قله توچال به وسیله تله کابین و یا پای پیاده و سپس مسیر دامنه شمالی توچال را طی کردن و رسیدن به آهار است. البته این راه دوم کمی طولانی است و از قله توچال تا روستای آهار حدود هفت ساعت پیاده روی نیاز دارد.از روستای آهار می‌توان هم به آبشار شکرآب رفت و هم به آبشار ده تنگه؛ هر دو مسیر، بسیار زیبا و فرح بخش است و از میان کوچه باغ‌های بسیار زیبا و درختان چنار و گردو و جوی‌های آب و آبشار‌های کوچک می‌گذرد.


... ادامه مطلب
روستای آهار

مهرداد قاسمی

مهرداد قاسمی چهارشنبه 7 بهمن 94 - 16:08

خیلی زیباست، چقدر شبیه روستای وفس توی اراک می‌مونه

رودخانه‌های آهار

آهار از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد.
دو رودخانه در دو سوی آهار جاری است.یکی به نام شکراب که از اراضی شکراب سر چشمه میگیرد و دیگری به نام پیش کنک که از مرتفعات گاجره جریان پیدا میکند. این دو رود در زیر آبادی (آبادی قدیم ) به هم می‌پیوندند . آتشگاه ... ادامه مطلب
رودخانه‌های آهار

قیمت تور یک روزه در یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری تهران

با فرا رسیدن فصل پاییز، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فصل سفر به پایان رسیده و در صورت سفر کردن در این فصل نمی‌توانند چندان لذت ببرند، اما با شروع فصل پاییز می‌توان سفری یک روزه به اطراف تهران داشت، سفر به روستایی که زیبایی‌های این فصل در آن چند برابر جلوه می‌کند.
روستای آهار در شمال شرقی تهران ... ادامه مطلب
قیمت تور یک روزه در یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری تهران

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب