1 1 3 2

آب و هوا

توضیحات

ویرایش
اقلیم : معتدل
نام قدیم : چهرمحال بختیاری
مساحت : 16332
جمعیت : 895263
استان چهارمحال و بختیاری ؛ بام ایران ، مهد رشد و بالندگی علما و شعرا و عرفای بنام و سرزمین شاهکارهای خلقت و زیباییهای طبیعی، منشاء آبهای گوارا ( با ۱۰ درصد منابع آب کشور ) و دشت لاله‌های واژگون.
استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود 16332 کیلومتر مربع که تقریباً یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود، در جنوب غربی کشور در ...مشاهده کامل متن محدوده رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است.این استان از سمت شمال و شرق به استان اصفهان، از جنوب به استان کهکیلویه و بویراحمد و از غرب به استانهای لرستان و خوزستان محدود می‌شود.براساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور استان چهارمحال و بختیاری دارای ۷ شهرستان ( به نامهای شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان، اردل، کوهرنگ و کیار ) ، ۲۷ شهر، ۱۶ بخش و ۳۶ دهستان است.شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۹۹۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به " بام ایران " معروف است.
بیشترین مساحت استان را شهرستان کوهرنگ با ۳۷۹۰ کیلومتر مربع و کمترین مساحت مربوط به شهرستان فارسان با ۵/۵۶۵ کیلومتر مربع می‌باشد.این استان محل اصلی ییلاق عشایر بختیاری است و مردم آن به زبان‌های فارسی ـ ترکی قشقائی و گویش بختیاری تکلم می‌کنند.نام " چهارمحال و بختیاری " اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقه بختیاری دارد.
" چهارمحال " بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقه بختیاری بود که از چهار ناحیه لار، کیار، میزدج و گندمان تشکیل می‌شد ( در تقسیمات کنونی استان؛ لار در شهرستان شهرکرد، کیار در شهرستان کیار، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد.
) و " بختیاری " هم شامل شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌باشد. طبق آخرین اطلاعات از کل جمعیت استان ۱۰۰% مردم این استان مسلمان و با توجه به شواهد مسلم تاریخی و آثار موجود می‌توان گفت که در دوران حکومت خلفای عباسی بعد از یاران و پیروان خاندان عترت که خانوادگی و فامیلی به ائمه اطهار (ع) و اولاد علی عشق می‌ورزیدند و مذهب شیعه داشتند، بختیاری‌ها اولین قوم ایرانی بودند که به طور عام و همه گیر با آغوش باز مذهب شیعه را پذیرفتند.تشیع ناب و اعتقادات خالص و توسل به ائمه اطهار (ع) و احترام به سادات و پایبندی به شریعت محمدی و سیره علوی از آنها مردمانی با اخلاق نیکو ، دیندارانی پارسا و مجاهدانی بزرگ ساخته است.
استان چهارمحال و بختیاری تاریخی کهن دارد، پژوهشهای علمی و کند و کاوهای باستان شناسی، آثار و نشانه‌های متنوع و مختلف از سیر تکوینی فرهنگ و تمدن ساکنین قدیمی این منطقه و وجود ابنیه و آثار تاریخی به جا مانده و پیدایش مسکوکات و اشیاء فلزی از ادوار مختلف ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی، گواه قدمت تاریخ این سرزمین باستانی بوده و برگهایی از تاریخ ۹ هزار ساله این منطقه را ورق می‌زند و مؤید این مدعاست که این منطقه در دوران قبل از اسلام تا تسلط اعراب، منطقه دارای فرهنگ و سوابق درخشان تاریخی است.استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر اینکه محل رشد و بالندگی علما و شعرا و عرفای فراوان و بنامی منجمله؛ حضرت آیت اله سید ابوالقاسم نجفی حسینی دهکردی(ره) ( صاحب کتاب منبرالوسیله و ... )، میرزا حبیب دستان بنی، میرزا نوراله عمان سامانی ( صاحب گنجینه الاسرار )، میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی ( صاحب شکرستان و هزار و یک شب )، آصف قهفرخی، پژمان بختیاری، داراب افسر بختیاری، قطره سامانی ( صاحب مختارنامه که بر یکصد و پنجاه هزار بیت بالغ می‌گردد.
)، دفتری، نیره، واهب بختیاری ( معاصر شاه عباس صفوی )، محرم قهفرخی و ... می‌باشد، از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و شاهکارهای خلقت هم، منشاء دو رودخانه بزرگ کشور ( زاینده رود و کارون ) بوده و سرزمین شاهکارهای خلقت و زیباییهای طبیعی به شمار می‌آید که می‌تواند سالانه میلیونها گردشگر را از سراسر کشور و حتی دنیا به خود جذب نماید.
این استان دارای دو منطقه جلگه ای و کوهستانی است. منطقه جلگه ای آن را مزارع سبز و خرم و باغ‌های وسیع و منطقه کوهستانی آن را بخشی از رشته کوههای زاگرس تشکیل می‌دهد.
زردکوه با ۵۴۸۴ متر ارتفاع، از بلند‌ترین نقاط استان است و دو رودخانه بزرگ زاینده رود و کارون از یخچالهای دائمی آن سرچشمه می‌گیرند.موقعیت خاص جغرافیائی و شرایط توپوگرافیکی و برخورداری این استان از اقلیم معتدل و مناسب، نزولات مناسب آسمانی و تنوع پوشش گیاهی بویژه در فصل تابستان و بهار، همراه با تنوع آب و هوای کوهستانی، طبیعت بکر و زیبا، دشتهای پراکنده و سرسبز و پر گل و هوای مطبوع و خنک به خصوص در فصلهای بهار و تابستان، وجود ارتفاعات بلند، کوههای سربه فلک کشیده هم چون زردکوه با هوای پاک و مطبوع، در کنار چهچهه مرغان خوش الحان، زیبائی گلهای رنگارنگ و اراضی سرسبز و مناطق جنگلی ( با وسعتی بالغ بر ۳۰۷ هزار هکتار با گونه‌های متعدد گیاهی )، تالابهای گوناگون و جذاب ( و مسیر مهاجرت پرندگان آبزی )، منابع آبی فراوان رودها و چشمه‌های گوارا ( با در اختبار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی کشور )، زیستگاههای وحوش با تعدد زیست گونه‌های جانوری و ... به عنوان زیباترین جلوه‌های طبیعی و گنجینه‌های ارزشمند، از دیگر نعمتهای خدادادی این دیار به شمار می‌آید.از مهمترین جاذبه‌های گوناگون زیارتی، تاریخی، گردشگری و طبیعی این استان می‌توان آستان مقدس چند تن از حضرات امامزادگان (ع)، همچون؛ امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (ع) شهرکرد، حضرت امامزاده حمزه علی(ع) بلداجی، حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) شیخ شبان، حضرت امامزاده سید محمد (ع) بارده و ...، حاشیه زیبای رودخانه زاینده رود، حاشیه جذاب رودخانه کارون، موزه‌های باستان شناسی و مردم شناسی، قلعه تاریخی چالشتر، خانه‌های آزاده و ستوده چالشتر، قلعه دزک، پل زمانخان، دشت لاله‌های واژگون، تالاب بین المللی چغاخور، تالاب گندمان، آبشار تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، آبشار دره عشق، آبشار آتشگاه، غار یخی چما، غار سراب، چشمه دیمه، چشمه برم، چشمه‌های مولا و سرداب، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده سبزکوه، گردشگاه سیاسرد، گردشگاه پیرغار ( و کتیبه و سنگ نوشته‌های مشروطیت )، پارک جنگلی پروز و ... را نام برد.
آثار و ابنیه‌های تاریخی با سبک معماری اسلامی ( از آثار دیرین دوره اسلامی )، صنایع دستی عشایر بختیاری و دستبافتهای روستائیان ( مانند فرش دستباف چالشتری [ با معروفیت جهانی که سالهاست که جای خود را در بازارهای مناطق مجاور و جانبی باز کرده]، قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، خورجین، چوغا، سیاه چادر، وریس، کلاه و دستکش، پلاس، کمچه دان و ... ) و غیره از دیگر جاذبه‌های این استان است.
موقعیت جغرافیایی
شکل طبیعی استان چهارمحال بختیاری براساس ارتفاعات میانی رشته کوه زاگرس استوار است و به عنوان یکی از مناطق کوهستانی کشور محسوب می‌شود.
مرکز استان یعنی شهر‌کرد با ارتفاع ۲,۱۵۰ متر در میان شهرهای ایران، مرتفع‌ترین شهر کشور است به همین دلیل به بام ایران مشهور است.
رشته کوه زاگرس در این منطقه، به صورت نواری از شمال غرب تا جنوب شرق کشیده شده و کوه معروف «زردکــــوه بختیاری» با ارتفاع ۴,۵۴۸ متر در این استان قرار گرفته است.
وجود برف در ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری موجب شده معروفترین رودخانه‌های دایمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون، زاینده رود و دز از این ارتفاعات سرچشمه بگیرند.
داشتن ماهیت کوهستانی مرتفع و قرار گرفتن در مسیر جریان‌های جوی مدیترانه‌ای باعث شده این منطقه از نظر بارش نزولات جوی از وضعیت مناسبی برخوردار شود. ریزش‌های جوی در استان از مهرماه آغاز و در دی ماه به بیشترین مقدار می‌رسد.
این بارش‌ها کم کم در اردیبهشت ماه کاهش می‌یابد.
به دلیل کوهستانی بودن استان چهارمحال وبختیاری و با توجه به این که دمای هوا ناشی از ارتفاع در هر منطقه از استان متفاوت است اقلیم‌های حرارتی مختلفی در استان وجود دارد.
بنابراین آب و هوای استان دارای زمستانی سرد و تابستانی معتدل است.
همچنین به علت جوان بودن دوره کوه زایی، دراین منطقه وجود بلایا و مخاطرات طبیعی چون سیل و زلزله رانش زمین در اکثر نقاط آن مشاهده می‌شود.
اقوام وزبان

آنچه مسلم است این است که بختیاری‌ها از نژاد قدیم ایرانی و از قبایل «پارس ها» هستند که در سده‌های ششم و هفتم قبل از میلاد در دامنه کوه‌های بختیاری مستقر شده اند.
ایل بختیــاری از شعبات قوم لر است و خود به دو بخش بزرگ «هفت لنگ» و «چهارلنگ» تقسیم می‌گردند.
در خصوص زبان بختیاری‌ها باید گفت که به علت موقعیت خاص جغرافیایی و نفوذ کم قبایل دیگر، زبان بختیاری‌ها به عنوان یکی از اصیل‌ترین زبان‌های فارسی به شمار می‌آید.
نزدیکی گویش بختیاری با زبان پهلوی به اندازه ای زیاد است که زبان شناسان آن دو را از هم جدا نمی‌دانند و آن گویش را به جا مانده از زبان پهلوی می‌دانند.
ولی با این وجود به اقتضای مهاجرت‌ها صورت گرفته، زبان ترکی » و ارمنی در بعضی از روستاها رایج است.
همچنین در برخی از روستاها و شهرهای نظیر ؛ بلداجی، سامان، بن، فرادنبــه، سفیددشت و جونقان، گویش ترکی قشقایی رواج دارد.
قلعه دزک

قلعه دزک

قلعه دزک، قلعه‌ای است در روستایی به نام دزک که در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۳۲ کیلومتری شهرکرد، (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) واقع است. این قلعه به دستور امیر مفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاچ ایلخانی بنا شد. قلعه‌ی دزک در دوران حیات امیر مفخم به پسر بزرگ او، فتعلی خان سردا...

اطلاعات | نقشه
قلعه اسعدیه چلیچه

قلعه اسعدیه چل...

چلیچه یکی از روستاهای بزرگ میزدج است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر کرد واقع شده است. در قسمت شمال این ده ، امام زاده ای است که به «آب مراد» معروف است. در خارج از چلیچه و در شکاف دره ای سرسبز و خرم که به «دره راز» یا اسعدیه معروف است، دو قلعه با فاصله کمی از هم به دستور سالار اعظم و ...

اطلاعات | نقشه
بردگوری‌‌ها ( سنگ گبری‌ها )

بردگوری‌‌ها ( ...

در خطه بختیاری در دل صخره‌ها و یا سنگ‌های عظیم،فضاهایی با متوسط طول 30/3 و عرض 2 و ارتفاع 20/1 متر ایجاد می‌کردند که دارای دریچه‌های مربع شکل با در سنگی بوده اند. بردگوری‌ها به گونه ای انفرادی و یا چند تایی حفر گردیده و بیانگر فرهنگ تدفین در طول بیش از 1500 سال در منطقه و نفوذ مذهب ز...

اطلاعات | نقشه
منطقه کوهرنگ بختیاری

منطقه کوهرنگ ب...

در منطقه کوهرنگ بختیاری چهارمحال، گردشگران می‌توانند از مناظر طبیعی دشت لاله‌های واژگون، تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه کوهرنگ، فضاها و سکونت گاه‌های عشایری، ارتفاعات زردکوه بختیاری، پیست اسکی چلگرد، غار یخی چما، آبشار شیخ علی خان، روستای شگفت انگیز سرآقا سید، جنگل‌های بازفت، ایلراه پلکان...

اطلاعات | نقشه
منطقه بازفت

منطقه بازفت

شهرکرد- بازفت" چهارمحال و بختیاری را بسیاری از ایرانیان یا به بهارش می‌شناسند یا به انباشت برفهای زمستانی اش. "بازفت"شهرستان کوهرنگ در190 کیلومتری شهرکرد،سرچشمه رودهای فلات مرکزی و جنوبی ایران است. بهار بازفت، تصویری زیبا از یک اثر هنری را رقم می‌زند و در دورنمای تصویر آن، آمیزه ای از ...

اطلاعات | نقشه
چشمه دیمه

چشمه دیمه

چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ در مجاورت روستایی به همین نام که اهالی آنرا به کیکاووس از قهرمانان شاهنامه نسبت می‌دهند قرار دارد این چشمه سر چشمه‌ی اصلی زاینده رودقبل ازایجاد تونل‌های کوهرنگ و در 12 کیلو متری چلگرد در مجاورت روستای دیمه واقع شده و تا مرکز استان 85 کیلو متر فاصله دارد آب این ...

اطلاعات | نقشه
تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود 2300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و کلار در جنوب در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده و یکی از زیباترین و بزرگترین تالابهای استان چهار محال و بختیاری است. این تالاب در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان قرار گرفته و از شهرکرد 65 کیلومتر فاص...

اطلاعات | نقشه
تالاب گندمان

تالاب گندمان

تالاب گندمان در چهار محال بختیاری یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است. این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده، در شمار زیباترین تالاب‌های کشور و مهمترین کانون...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی مردم چهار محال بختیاری

لباس محلی مردم...

پوشاک بختیاری اما همچنان درمناطق دور از بافت شهری ویژگی‌های خود را پاس داشته و با وجود تخته قاپوی ایل در بسیاری از نواحی این استان، لباس بومی مولفه‌های سنتی خود را حفظ کرده است. پوشاک منطقه چهارمحال و بختیاری هماهنگ با ویژگی‌های سایر لباس مناطق لرنشین اما حائز برخی نمادهای مخصوص به خو...

اطلاعات
جشن نوروز

جشن نوروز

در استان چهارمحال و بختیاری نیز مانند اقصی نقاط کشور نورز با رسم و رسوم خاصی همراه می‌باشد. در این استان با خانه تکانی که معمولا دو هفته قبل از عید شروع می‌شوند به استقبال سال نو می‌روند، فرش‌های آویخته از در و دیوار بیشتر از هر چیز دیگر به انسان یادآوری می‌کند که عید نزدیک است . آب ر...

اطلاعات
کباب بختیاری

کباب بختیاری

غذاهای محلی و سنتی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های اجتماعی به شمار می‌روند. تقریبا همه انواع خوراک‌ها در این استان تهیه و طبخ می‌شود ولی متداول‌ترین غذا انواع کباب گوشت است که نوع خاصی از آن به کباب بختیاری شهرت دارد و دربین گردشگران منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است. کباب بختیاری از فیله...

اطلاعات
نان بلوط

نان بلوط

میوه بلوط توسط زنان ومردان از درخت چیده می‌شود. میوه‌ها را با چاقویی بنام "ورنجوک" پوست می‌گیرند. عمل پوست گیری میوه بلوط را "کیکه" می‌گویند. بلوط‌های پوست گرفته شده را درون چاله ای بنام "لهه" که در آن آتش افروخته اند می‌ریزند. پس از قرار گرفتن بلوط در لهه ، مقداری آتش نیز روی بلوط‌...

اطلاعات
شب یلدا

شب یلدا

«یلدا لغت سریانی است به معنی میلاد در عربی و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می‌کرده اند، از این رو بدین نام، نامیده اند. باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح(نوئل) که در 25 دسامبر تثبیت شده، طبق تحقیق محققان در اصل، جشن ظهور میترا(مهر) بوده که مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد ...

اطلاعات
باورهای مردم بختیاری به آب

باورهای مردم ب...

نگاه بختیاریها به آب همچون سایر عناصر طبیعی با نگاهی قدسی و معنوی می‌باشد تا جائی که به عنوان منبعی قدسی به آن سوگند می‌خورند و نیز آلودن آن را به ناپاکی‌ها گناهی نابخشنودی می‌شمارند از سوی دیگر علاوه بر ماهیت اصلی آب که منشاء حیات است برخی نمادهای دیگر نیز همچون باران و چشمه هر کدام به...

اطلاعات
اعتقادات و باورهای مردم بختیاری

اعتقادات و باو...

۱- اگر مرغی مثل خروس صدا می‌کرد بدشگون دانسته و بلافاصله سرش را می‌بریدند. ۲- خواب زن چپ است یعنی وارونه تعبیر می‌شود. ۳- برای طلب باران مراسمی برگزار می‌کردند که به آن هَل هَل هَلونَکی می‌گفتند. ۴- همیشه روی بلندی‌ها می‌روند و روبه امامزاده‌ها سلام می‌دهند . ۵- به متولیان امامزاده‌ها...

اطلاعات
سیری در فرهنگ بختیاریهای

سیری در فرهنگ ...

عشایر و روستائیان بختیاری و شاید قوم لر که بنوعی فال گرفتن هم میشود گفت شو شمه یا شب شنبه زدن میباشد .بدین منظور که کسی که مراد یا نیتی داره و میخواد ببینه سرانجامش چی میشه این کار رو انجام میده بدین منظور که شب شنبه به پشت در یا نزدیکی منزل همسایشون یا فامیل شاید بشه گفت بصورت فال گوش...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
گز بلداجی

گز بلداجی

گز : این واژه معانی گوناگونی دارد اما مشهورترین آن نام درختچه ایست که در حدود ۳۰ گونه آن شناخته شده است. درعربی آن را "طرفا" و درهندی "چهاو" گویند. صمغ وشیره‌ی این درخت کاربرد‌های مختلفی دارد از جمله بعنوان مسهل جهت اطفال واستفاده در رنگرزی و دباغی ودرمان امراض چشم وکاربرد‌های دیگر. م...

اطلاعات
نان کاکولى

نان کاکولى

در استان چهارمحال و بختیاری در ماه رمضان مانند سایراستان‌ها آداب و رسوم‌های ویژه ای وجود دارد. کاکولی پزون رسمی قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری است که در سرتاسر این استان بخصوص شهر فرخ شهر و شهرهای دیگر استان از جمله بروجن رایج است, در بروجن این نان به نام کپچی معروف است. کاکولی نوع...

اطلاعات

پایگاه خان‌های بختیاری

اردل نام شهری است که در چهار محال و بختیاری قرار گرفته و همواره پایگاه خان‌های بختیاری بوده است.
این شهر در فاصله ۸۶ کیلومتری بروجن و ۷۵ کیلومتری جنوب باختری شهرکرد، در مسیر جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و آب و هوای آن معتدل مایل به سرد و خشک است.
از قدیمی‌ترین ... ادامه مطلب
پایگاه خان‌های بختیاری

تنها روستای بدون کوچه در ایران

روستای یاسه چای در ردیف روستاهای تاریخی ایران در استان چهارمحال و بختیاری است که یک ویژگی خاص دارد؛ این روستا کوچه ندارد.
استان چهارمحال و بختیاری حدود ۹۰۰ روستا دارد که هر کدام از این روستاها از نظر گردشگری زیبایی خاصی دارد و تعداد بی‌شماری از این روستاها نیز دارای بافت‌های تاریخی است که باید به ... ادامه مطلب
تنها روستای بدون کوچه در ایران

آبشار آتشگاه لردگان


آبشار آتشگاه در 190 کیلومتری شهرکرد، ۴۰ کیلومترى شهر لردگان، پس از روستاهاى میلاس و سردشت شوش در روستاى آتشگاه قرار دارد
به گزارش سلام لردگان،
این آبشار زیبا که به آبشار مینیاتوری شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران به شمار می‌رود. آبشار با حرکت مواج خود سکوت منطقه ... ادامه مطلب
آبشار آتشگاه لردگان

بادام ؛محصول باغی استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه و در اختیار داشتن منابع آبی غنی یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام در کشور ایران است.
استان چهار محال و بختیاری با تولید بیش از ۲۰ درصد از مجموع محصول بادام کشور، رتبه اول تولید بادام در ایران را به خود اختصاص داده‌است. بیش‌تر ... ادامه مطلب
بادام ؛محصول باغی استان چهارمحال و بختیاری

آشنایی با شهر بلداجی معروف‌ترین تولید کننده گز

شهر بُلْداجی یکی از شهرهای شهرستان بروجن، استان چهارمحال و بختیاری است. بُلداجی با جمعیت ۱۱۷۲۸ نفر در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان) قرار گرفته‌است که از شرق به روستای آقبلاغ و از غرب به امامزاده حمزه بن علی و از شمال و جنوب به رشته کوههای این منطقه محدود می‌گردد.
شهر بلداجی به عنوان یکی ازمعروف‌ترین تولید کننده گان گز در استان چهار محال وبختیاری ودر ایران مطرح است از دیگر تولیدات این شهر می‌توان به گز و پولکی و نبات سوهان. باسلوق. پشمک. نقل را نام برد. از جاهای دیدنی این شهر امامزاده حمزه علی علیه السلام (از نوادگان امام سجادعلیه السلام) و تالاب چغاخور می‌باشد. حمام صفوی که مربوط به دوران صفوی می‌باشد و مسجدابوذر غفاری و مسجدامام خمینی که مربوط به دوره صفوی می‌باشد. قبرستان ارامنه در جنوب شهر بلداجی مربوط به ۳۰۰ سال پیش می‌باشد.
مردم بلداجی به زبان ترکی و فارسی و لری تکلم می‌کنند، ترکان بلداجی اصالتاً از بازماندگان طایفه بولوردی صفی‌خان قشقایی هستند که در دهه‌های گذشته ازصفی‌آباد به بختیاری کوچ نموده‌اند فامیل‌های رفیعی و صفیان و مردانی و رحمانی از ترکان قشقایی و فامیل‌های طهماسبی، حاتمی و نادری از ایل بختیاری هستند. در نزدیکی این شهر شهرکی نیز به نام شهرک گلخانه‌ای بلداجی بنیاد شده. ... ادامه مطلب
آشنایی با شهر بلداجی معروف‌ترین تولید کننده گز

اطلاعات بیشتر...