آب و هوا

توضیحات

ویرایش
امارات متحده عربی (به عربی: الإمارات العربیّة المتّحدة)، (مخفف انگلیسی: UAE)، کشوری در جنوب غربی قارهٔ آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان، در خاورمیانه که از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال با خلیج فارس همسایه است.

امارات عربی متحده، اتحادی از هفت شیخ‌نشین کوچک به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه ...مشاهده کامل متن و ام‌القوین است که بعد از استقلال از بریتانیا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ میلادی شکل گرفت.
این روز را با نام روز ملی امارات جشن می‌گیرند.

هر یک از این ۷ امیرنشین از استقلال فراوانی برخوردارند، اما یک امیر موروثی به عنوان حاکم کشور ایفای وظیفه می‌کند و شورای عالی حکام که متشکل از هفت امیر است، رئیس دولت و کابینه را انتخاب می‌کند.
در حال حاضر امیر و رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان است. پایتخت و بزرگ‌ترین شیخ‌نشین این کشور ابوظبی است.

امارات یکی از بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و تولید ناخالص سرانه آن در حد ثروتمندترین کشورهای اروپای غربی است.

مساحت و آب وهوا
مساحت این کشور ۸۳٬۶۰۰ کیلومترمربع است که در رده ۱۱۵ دنیا از نظر پهناوری قرار می‌گیرد. آب‌وهوایی بیابانی و سرزمینی هموار دارد که قسمت شرقی آن کوهستانی و سردتر است و تنها ۰٫۷۷ درصد خاک آن قابل کشاورزی است.
فقط ۱۹ درصد اهالی این کشور اصلیت اماراتی دارند و ۲۳ درصد از اعراب دیگر کشورها و ایرانیان و حدود ۵۰ درصد از اهالی جنوب آسیا هستند. زبان رسمی کشور عربی است و انگلیسی، فارسی، اردو و هندی نیز کاربرد زیادی دارد.
مذهب رسمی این کشور اسلام است که حدود ۹۶٪ مردم را شامل می‌شود.

واحد پول آن درهم است. جمعیت آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۵٫۳۱۴٫۳۱۷ نفر برآورد شده و رشد جمعیت آن ۳٫۰۵ درصد است و با بیش از ۱۶ مهاجر در سال به ازای هر هزار نفر جمعیت پنجمین کشور مهاجرپذیر دنیاست.
صادرات نفت خام این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی، حدود ۲٫۳۹۵ میلیون بشکه در روز بوده که امارات را چهارمین صادرکننده نفت دنیا می‌سازد. سرانه تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۱ بر اساس قدرت خرید حدود ۴۸٬۵۰۰ دلار بوده که آن را در رتبه یازدهم دنیا قرار می‌دهد.

جمعیت امارات تا سال ۲۰۱۰ میلادی ۴٫۷ میلیون نفر اعلام شد.

محدوده امارات متحده عربی
محدوده امارات متحده عربی: از شمال و شمال غربی خلیج فارس، از جنوب و جنوب غربی عمان و عربستان سعودی، از سمت غرب به قطر و عربستان سعودی، و از سمت شرق به دریای عمان و عمان محدود می‌شود.

وجه تسمیه
نوشتار اصلی: شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی
واژهٔ «امارات» به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین است. نام امارات متحده عربی نیز به معنی «شیخ‌نشین‌های متحد عربی» است.
تسمیت این کشور بنام «امارات» از آنجاست که پس از تشکیل اتحادیه هفت امارت امیرنشین تأسیس شده‌است، شیخ‌نشین‌های هفت‌گانهٔ که دولت امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند به شرح زیر است:

ابوظبی
دبی
شارجه
عجمان
ام‌القوین
رأس‌الخیمه
فجیره
ساحل دزدان
نوشتار اصلی: ساحل دزدان
در قرن۱۸تا۱۹ به منطقه سواحل امروزی امارات متحده عربی و شمال عمان ساحل دزدان یا ساحل قراصنه یا ساحل پایریت در خلیج فارس گفته می‌شد.
پس از پیروزی ارتش هند/بریتانیا بر دزدان و امضای قرارداد صلح نام این منطقه به ساحل متصالحه تغییر یافت.[۴]

تأسیس
نوشتار اصلی: روز ملی امارات متحده عربی
این کشور در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ میلادی تأسیس شده‌است.
قبل از تأسیس دولت اتحاد امارات متحده عربی، این منطقه «امارات متصالحه» نام داشته‌است، همچنین امارات ساحل عمان نیز نامیده شده‌است.

بنیان‌گذار امارات متحده عربی
موسس و بنیان‌گذار حکومت امارات متحده عربی شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بوده که با همکاری شیخ راشد بن سعید آل مکتوم به تأسیس این اتحاد همت گماردند.
اولین نخست وزیر در حکومت دولت اتحاد شیخ مکتوم بن راشد بود. پس از درگذشت مؤسس دولت اتحاد امارات، رئیس حکومت امارات در سال ۲۰۰۴ (میلادی) شیخ خلیفه بن زاید و نایب رئیس و نخست وزیر آن شیخ محمد بن راشد حاکم دبی هستند.

فرهنگ و دین
امارات با ریشه‌هایی که در فرهنگ اسلامی دارد، روابط خوبی با سایر جهان عرب و جهان اسلام برقرار کرده‌است. دولت امارات عمدتاً از طریق بنیاد فرهنگی ابوظبی، در صدد حفظ شکل‌های سنتی هنر و فرهنگ است.
هر چند، تغییرات چشم گیری در زندگی اجتماعی صورت گرفته‌است، نگرش به زنان تغییر کرده‌است و ورزش‌های جدیدی در کنار شتر سواری سنتی کم‌کم رایج می‌شوند، همچون ورزش گلف، بیابان کهن دوبی و مسابقات گلف ابوظبی و گران‌ترین مسابقهٔ اسب دوانی جهان، جام جهانی دوبی، که هر سال در ماه مارس(اسفند-فروردین) برگزار می‌شود.
در امارات، بر خلاف کشور همسایه‌اش عربستان، که سعی بر جلوگیری از رواج دین‌های دیگر دارد. کلیساهای بسیاری وجود دارد. به دلیل اینکه بسیاری از آسیایی‌ها، امارات را به عنوان وطن دوم خود پذیرفته‌اند، رستوران‌ها و مراکز فرهنگی آسیایی بسیاری در این کشور وجود دارد.
همچنین تعداد کمی مرکز و مدرسهٔ اروپایی نیز وجود دارد.

منبع :https://fa.wikipedia.org
پارک آبی وادی وحشت

پارک آبی وادی ...

پارک آبی وادی وحشت بیش از 23 نوع وسیله تفریحی و سرگرمی آبی دارد که بیشتر آنها با هم مرتبط بوده و در امتداد هم قرار دارند و لذا بازدید کنندگان قادر خواهند بود تا بصورت پیوسته از حرکت بر روی آب در طول این مراحل لذت ببرند. یک ماجراجویی فراموش نشدنی در پیشرفته‌ترین پارک آبی دنیا در انتظار ...

اطلاعات | نقشه
مرکز خرید فستیوال واتر فرانت سنتر

مرکز خرید فستی...

دبی یا همان پایتخت خرید خاورمیانه دارای مراکز خرید مدرن و مجهز، بازارهای فراوان و خیابانهایی با فروشگاه‌های عرضه کننده مارک‌های معروف جهان است . فستیوال خرید دبی هر ساله در زمستان برگزار می‌شود. در دبی مالیات فروش اخذ نمی‌شود و حقوق گمرکی پائینی هنگام ورود کالا به کشور دریافت می‌شود، ...

اطلاعات | نقشه
برج العرب

برج العرب

یکی دیگر از مکانهای دیدنی دبی برج العرب است.ارتفاع این هتل مجلل 321 متر است، این هتل جزء منحصر بفرد‌ترین هتل‌های دنیا است و در دریا بر جزیره مصنوعی در فاصله 280 متری از ساحل خلیج فارس قراردارد که فقط از طریق راهی منحنی شکل به شهر می‌رسد .برج العرب برای مدتی نماد دبی بود و هنوز می‌توان ا...

اطلاعات | نقشه
جزایر نخلی

جزایر نخلی

جزیره‌های نخلی سه مجمع‌الجزایر ساخت بشر است که در شهر دبی، امارات متحده عربی در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. این سه جزیره که به شمایل یک درخت نخل هستند، نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی نام دارند. کاربرد این جزایر مسکونی، سرگرمی و تجاری است. با تکمیل این پروژه، ۵۲۰ کیلومتر به خط ساحلی...

اطلاعات | نقشه
اتوبوس شگفت انگیز دبی

اتوبوس شگفت ان...

اتوبوس شگفت انگیز یکی دیگر از جذابیت‌های غیر طبیعی دبی است که به علت کاربرد در خشکی و دریا اتوبوس شگفت انگیز نامیده شده است. مهمانان و بازدیدکنندگان با استفاده از این اتوبوس به صورت معمولی می‌توانند در داخل شهر گشت تفریحی داشته باشند و سپس با همان اتوبوس و تغییرات کوچکی که در سیستماتیک...

اطلاعات
برج خلیفه

برج خلیفه

برج خلیفه آسمان خراشی است که در شهر دبی قرار دارد.این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع، در حال حاضر بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان است. ساخت این برج از ژانویهٔ ۲۰۰۴ (۱۳۸۲ ه. ش) آغاز شد و در روز چهارم ژانویهٔ ۲۰۱۰ (۱۴ دی ۱۳۸۸) گشایش یافت.برج خلیفه در ابت...

اطلاعات | نقشه
موزه دبی

موزه دبی

موزه دبی یکی دیگر از مکانهای دیدنی دبی است.قلعه الفهیدی که در سال 1800 بنا گردید، موزه دبی را در خود جای داده و به نظر می‌رسد که قدیمی‌ترین بنای دبی است. این قلعه در سال ۱۷۸۷میلادی برای محافظت از شهر در برابر دشمنان بنا گردیده است. از آنجا که این بنا قدیمی‌ترین ساختمان شهر بوده، مدتها...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی دبی

پیست اسکی دبی

پیست اسکی دبی یکی دیگر از مکانهای دیدنی دبی است.این پیست اسکی سرپوشیده به مساحت ۲۲۵۰۰ متر مربع و با ارتفاع ۸۵ متر ساخته شده است. این سالن سرپوشیده دارای 5 دور با ارتفاع و شیب متفاوت است که طولانی‌ترین دور آن، 400 متر با سقوطی بیش از 60 متر می‌باشد.با رفتن به این پیست مهارتهای خود را...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

باغ وحش پارک امارات

اگر عاشق طبیعت و حیوانات مختلف هستید، بدون شک باغ وحش پارک امارات برایتان جذاب خواهد بود. این باغ وحش میزبان ۱,۷۰۰ حیوان زیبا است که همین موضوع آن را برای افراد رده‌های سنی مختلف به مکانی سرگرم‌کننده تبدیل کرده است. این مکان به دو نقطه جداگانه تقسیم شده است: "شکارچیان" و "حیوانات وحشی" که هر کدام برخی ... ادامه مطلب
باغ وحش پارک امارات

سبزترین شهر جهان در قلب بیابان

«مصدر سیتی» در نگاه اول، یک سراب به نظر می‌رسد و از فاصله دور نیز، مانند ساختمان منفرد رنگارنگ است که به تنهایی بر افق تکیه زده است.بخشی از این توهم به دلیل مکان این شهر جنب فرودگاه ابوظبی و درست در عرض بزرگراهی از سمت خلیج فارس و در بخش کاملا غیرقابل سکونت صحرای عربی است.
مصدر سیتی، پروژه شهری زیست ... ادامه مطلب
سبزترین شهر جهان در قلب بیابان

تنبل‌ترین کشورهای جهان

یک مجلۀ پزشکی انگلیسی، فهرستی از 10 کشور را به عنوان تنبل‌ترین کشورِهای جهان ارائه کرد.
این پژوهش، پس از تحقیقات فراوان دربارۀ تنبلی و بعد از تطبیق پارامترهای تنبلی بر 122 کشور جهان، در مجلۀ "The Lancet"، منتشر شد.
تنبل‌ترین کشورهای جهان، به ترتیب عبارتند از:
1. مالت: 71.9 درصد از جمعیت این ... ادامه مطلب
تنبل‌ترین کشورهای جهان

داروهای ممنوعه در امارات

در کشور امارات علاوه بر مواد مخدر و داروهای روان گردان که دارای مجازات‌های سنگینی در دادگاه‌های این کشور می‌باشد، حمل و مصرف هر گونه داروهای مسکن کدئین دار و قرص‌های آرام بخش که در داروخانه‌های ایران به وفور یافت می‌شود نیز جزو مواد مخدر محسوب شده و دارای محکومیت‌های قضایی می‌باشد. جهت پیشگیری از بروز ... ادامه مطلب
داروهای ممنوعه در امارات

ام‌القوین کجاست؟

ام‌القیوین یکی از شهرها و شیخ‌نشینهای هفت‌گانهٔ امارات متحده عربی است.
ام‌القیوین در ساحل خلیج فارس واقع می‌باشد بطول ۲۴ کیلومتر، از مغرب امارت عجمان و از سمت مشرق به امارت رأس الخیمه محدود می‌گردد. اما عرض خاک ام القیوین در داخل صحرا تا حدود ۳۲ کیلومتر است. مساحت کلی امارت ام القیوین ۷۷۷ کیلومتر ... ادامه مطلب
ام‌القوین کجاست؟

اطلاعات بیشتر...