چهار طاقی الزین، بنایی با شکوه در تپه ماهورهای زنجان

چهار طاقی الزین، بنایی با شکوه در تپه ماهورهای زنجان

شهرستان طارم آثار بسیار مهمی دارد، ازجمله این آثار، چهار طاقی الزین است که در منطقه به آتشکده معروف است. این بنا از شرق به خانه‌های روستایی، از شمال و غرب به گورستان قدیمی و سپس تپه ماهورها و بلندی ها، منتهی می‌شود. امامزاده در مختصات 4076853 و UTM 39 s 32026 قرار دارد. بنا بسیار ساده و شامل یک فضای چهار گوش است. اضلاع بنا یکسان و ابعاد آن تقریباً 5/4×5/4 متر با پلان مربع شکل ساخته شده است. ورودی بنا از سمت شمال و از طریق درگاهی کوچک با سقف مسطح اجرا گردیده است. داخل بنا نیز نقشه چهار گوش دارد و دیوار‌های آن دارای اندود گچی است. ولی پوشش گچی دیوارها در طول زمان بسیار تیره و کثیف شده اند.
فضای اصلی بنا از چهارطاق تقریباً هم شکل و هم اندازه ساخته شده است که بر روی چهار جرز مربع شکل قرار دارد. هر چهارطاق دارای قوس جناغی تند است و بلندی طاق‌ها از کف بنا 2 متر است. در ساخت این بنا از مصالحی چون لاشه سنگ و ملاط آهک استفاده شده است. بر روی اتاق مربع، گنبدی کوچک تک پوش قرار داده شده است که به صورت نیم دایره بوده و بنایی را به وجود آورده که به اعتقاد برخی پژوهشگران ، آتشکده­ای از دوران ساسانی است.
با توجه به شواهد و مدارک باقی مانده این بنا در دوران میانی اسلام ، مورد استفاده بوده است. بنا از لحاظ معماری شباهت زیادی به چهارطاقی دوران پیش از اسلام دارد و به شماره 985 به نام آتشکده­ی الزین در فهرست آثارملی به ثبت رسیده است.چهارطاقی الزین در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مورد مرمت قرار گرفته است.
چهار طاقی الزین، بنایی با شکوه در تپه ماهورهای زنجان
چهار طاقی الزین، بنایی با شکوه در تپه ماهورهای زنجان

حسین خوش فکر

حسین خوش فکر چهارشنبه 8 مهر 94 - 15:09

شور زندگی در خانه‌های قدیمی موج میزنه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]