حال خراب خانه‌های اشرافی

حال خراب خانه‌های اشرافی

بخشی از قسمت‌های خانه فخرالدوله که تا پنج ماه پیش سالم بود، خراب شده و به نظر می‌رسد مالک آن همین رویه را پیش گرفته تا بهانه خوبی برای خراب کردنش داشته باشد.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، دو خانه علی امینی (نخست‌وزیر دوره پهلوی) و مادرش فخرالدوله در شهرستان ری مربوط به دوره قاجار است. معماری این دو بنا تلفیقی از معماری سبک اروپایی و معماری سنتی ایرانی است که می‌توان آنھا را از اولین خانه‌ھای ییلاقی اشرافی به شمار آورد. خانه‌های اشرافی که حال خوبی ندارند و با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گفته حمید عبدلی، مسوول سابق میراث فرهنگی شهرری، سازمان اوقاف و امور خیریه مالک این دو خانه است و اجازه تامین بودجه در اعتبارات استانی و ملی را برای مرمت به میراث فرهنگی نمی‌دهد. شهرداری فکر می‌کرد خانه فخرالدوله مربوط به آنهاست، در حالی که خانه برای اوقاف است. اوقاف هم می‌گوید باید بهره‌بردار خودم باشم و اگر شما مرمت می‌کنید، باید به ما بدهید تا در کنار آن مغازه تجاری بسازیم. سازمان اوقاف در کل به آثار تاریخی به دید مالی نگاه می‌کند نه ملی.
از طرفی امیر مسیب رحیم‌زاده، مسوول فعلی میراث فرهنگی شهرری می‌گوید: زمانی که برای ثبت ملی آن اقدام کردیم، اوقاف با آن موافقت نکرد. اوقاف فکر می‌کند جایی که ثبت می‌شود، از تملکش خارج می‌شود. اوقاف با میراث فرهنگی در این زمینه مشارکت نمی‌کند و ما هم نمی‌توانیم برای مرمت اثری که ثبت نشده بودجه تعیین کنیم.
حالا این دو خانه تاریخی در بین ساختمان سازی‌های منطقه رها شده‌اند. در و پنجره خانه امینی را گِل گرفته‌اند تا مکانی برای معتادان و کارتن خواب‌ها نشود، خانه فخرالدوله هم سرپناه خوبی برای زباله‌جمع کن‌ها و افغان‌ها شده است. بخشی از سقف خانه که تا 5 ماه گذشته سالم بود نیز حالا تخریب شده است.
به گفته محمد حسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) زمانی که درست تاریخ را نمی‌شناسیم، نمی‌توانیم به درستی هم از آن حفاظت یا آن را مرمت کنیم و در حفاظت بسیاری از بافت‌های تاریخی به مشکل برمی‌خوریم.
حال خراب خانه‌های اشرافی
حال خراب خانه‌های اشرافی

آدینه منفرد

آدینه منفرد شنبه 18 مهر 94 - 15:47

خیلی ناراحت کننده است ...

مشرقی مشرقی

مشرقی مشرقی یکشنبه 19 مهر 94 - 08:40

واقعا متاسفم......

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]