آرامگاه شیخ امین الدین جبراییل

آرامگاه شیخ امین الدین جبراییل

آرامگاه شیخ امین الدین جبراییل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی نیای پادشاهان صفوی در دو کیلومتری شمال شهر اردبیل در روستای شیخ کلخوران در بخش مرکزی شهر اردبیل واقع گردیده است. این آبادی، مقبره سید امین الدین شیخ جبرائیل – پدر شیخ صفی الدین اردبیلی- در محوطه وسیعی معروف به باغ شیخ به شکل چهار گوش بنا نهاده شده است و دارای رواق، ایوان و بخش اندرونی در دوحجره کوچک در دو سوی جنوبی بنای درونی می‌باشد.
می باشد. درب ورودی اصلی بنا از سوی شمال شرقی است و در جلوی درب ورودی ، یک ایوان به عرض ۳۰/۲ و طول ۲۰/۴ متر قرار دارد و در وسط آن عبارات “الله”، “محمد”، “یا علی مدد”، ودر طرفین آن با کاشی‌های کوچک فیروزه ای رنگ بیت زیر نوشته شده است:
“هر کسی کو به ادب دست برین درننهد بی شک از پای درآید به یقین سر بنهد”
دورتا دور رواق کاشی کاری شده به طوری که هر قسمت با یک نوع کاشی و نقش جداگانه زینت یافته ودر سقف رواق، گچبری زیبایی به طرز مقرنس ترتیب داده نقاشی‌ها به رنگ‌های طلایی و قهوه ای و نارنجی سیر و نقش درختان، گلها و پرندگان مختلف بر روی آن دیده می‌شود.
گنبد این بقعه، دوپوش است که پوشش زیرین با کاسه کاری‌های و مقرنس‌های گچی بسیار زیبا مزین گشته و به شیوه دوران صفویه رنگ آمیزی و نقاشی شده این مقرنس کاری‌ها احتمالاً در زمان شاه عباس اول دوباره تعمیر شده است. دور تا دور داخل بقعه با کاشی‌های گوناگون کاشی کاری شده و در ارتفاع تقریبی ۸۰/۱ متر از کف بقعه در بالای قسمت کاشی کاری شده به خط زیبایی از گفتار مولا علی و قرآن مجید جملات وآیاتی نوشته اند. بالای این کتیبه‌ها تا نزدیک سقف، گچ کاری شده و نقاشی‌های زیبایی با رنگ‌های مختلف کشیده شده است. نمای خارجی بقعه درسوی مشرق بنا هم دارای سه درب و چهار پنجره و سه ایوان و طاق نمای کوچک است که کاملاً با نمای دیوار خارجی غربی بقعه قرینه است و روی دیوار، نام “الله”، “محمد” و “علی” باکاشی فیروزه ای رنگ نوشته شده است.
آرامگاه شیخ امین الدین جبراییل
آرامگاه شیخ امین الدین جبراییل

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]