روستای سلین

روستای سلین

روستای سلین یکی ازروستاهای بسیار زیبای هورامان کردستان ایران است.این روستابه طور تقریبی در۷۷کیلومتری جنوب غربی مریوان ودرچند کیلومتری روستای هورامان تخت قرار دارد. روستای بسیار زیبای بلبرهم فی مابین این دوروستا(هورامانوسلین) قرار گرفته است.
روستای سلین دارای بافتی کمانی است که الگوی ساخت ان ازروی رودخانه‌ی سیروان در بایین این روستا جریان دارد برگرفته شده است.این رودخانه بعد از پشت سر گذاشتن چند کوه ودامنه‌ی بسیار زیبا به حالت کمانی یا خمیده در پاین روستای سلین عبور می‌کند.به طوری که باغ‌های بسیار زیبای انار وگردو..دوطرف ان را گرفته وپل قشنگی انها را به هم متصل می‌کند چشمه‌ها ی با ابزلال دردرون این باغها قرار دارند که راهی بهسوی بهشت را متصور می‌کند.
این روستا دارای سابقه‌ی تاریخی بسیار طولانی است .قران تاریخی سلین وقلعه‌ی سلین از مواردی هستند که می‌توان به انها اشاره کرد تاریخچه یقران سلین یحتمل به قرون اول و دوم ه.ق می‌رسد این قران با خط کوفی وبر روی پوست اهو نوشته شده است.
بافت این روستا به گونه ایست که می‌توان از هر زاویه ای به آن نگریست. شایان ذکر است که این روستا در میان همه‌ی روستا‌ها به عنوان با فرهنگترین روستا شناخته شده است مردم این روستا کرد هورامی زبان هستند مذهب انها تسنن می‌باشد. بهار این روستا به قدری قشنگ است که ذهن هر گردش گری را به خود مجذوب خواهد کرد در تابستا نها عده ای از مردم برای کسب لذت بیشتر واستفاده از هوای خنک کوهستانی به هوراگه درویان که در نزدیک این روستا می‌باشد می‌روند..

http://dalani.ir/
روستای سلین
روستای سلین
روستای سلین
روستای سلین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]