کوفته گشنیز شیرازی

کوفته گشنیز شیرازی

کوفته نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان و کشورهای عرب‌زبان، از جمله مناطقی هستند که می‌توان از این غذا به عنوان خوراکی اصلی و رایج نام برد. در استان فارس نیز این غذای لذیذ و خوشمزه طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است.
بدون شک همه شما از خوردن انواع کوفته لذت می‌‌برید اما این کوفته نسبت به کوفته‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد و از گشنیز در مواد اولیه آن استفاده شده است. گوشت، آردنخودچی، برنج، تخم‌مرغ، ادویه و یکی از پیازها را با هم ورز داده و گشنیز خرد شده را در چند نوبت به مخلوط اضافه می‌‌کنیم تا وقتی که مواد حالت چسبندگی پیدا کند. پس از ورز دادن 30 دقیقه در یخچال استراحت می‌‌دهیم. پیاز دیگر را با روغن تفت داده، نمک و زردچوبه می‌زنیم. آب جوش را اضافه کرده و حرارت را کاملا کم می‌‌کنیم. از مایه کوفته به اندازه یک نارنگی برداشته و گرد کرده و در روغن سرخ می‌‌کنیم و داخل آب در حال جوش می‌ریزیم. آبغوره را به مواد می‌‌افزاییم تا طعم ترشی به غذا بدهد. پس از 25 دقیقه که غذا با حرارت ملایم جوشید آماده سرو است.
درتهیه این غذا از سبزیجات گوناگونی مثل پیاز، گوجه فرنگی و گشنیز استفاده شده است که منابع خوبی از ویتامینC می‌باشند. از خواص گشنیز می‌توان به این موارد اشاره نمود: تسکین دهنده تهوع و برطرف کننده عطش ؛ بخصوص گشنیزخام و تازه که خواب آور، بادشکن ونیرو دهنده معده می‌باشد. این غذا به صورت آب پز تهیه می‌شود و روغن کمی در طبخ آن بکار می‌رود ؛ بنابراین غذای مناسبی برای تمامی افراد بخصوص کسانی است که دچار چربی خون بالایی هستند.
کوفته گشنیز شیرازی
کوفته گشنیز شیرازی
کوفته گشنیز شیرازی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]