چوچاق

چوچاق

چوچاق یا شوشاق یا زولنگ (Eryngium Campestre) از جمله گیاهان دارویی با پتاسیل‌های ناشناخته است که رو به فراموشی است. این گیاه دارای مصارف متعددی همچون سبزی کاری، گل کاری و دارویی و از جمله مصارف دارویی این گونه مدر، مسکن درد، اشتها آور و خاصیت آنتی اکسیدانی است. محققان به تازگی دریافتند که از گیاه زولنگ می‌توان برای کاهش آهن خون در بیماران تالاسمی هم استفاده کرد.
این گیاه خودرو در مناطق جلگه ای شمال ایران به طور انبوه رشد و نمو میکند. زولنگ بومی نواحی شمال ایران می‌باشد. شما میتوانید این سبزی معطر و خوشمزه را از فروشنده هایی که سبزی محلی میفروشند، تهیه نمایید.
این سبزی معطر در شمال به نام‌های چوچاق یا شوشاق مشهور است که در انواع غذاهای شمالی و ترشی‌ها ( مرغ ترش با تخم مرغ ( شمالی ) و خورش مرغ ترش شمالی و دالار یا درار ( نمک سبز شمال ) و خورش سبزی فسنجان یا طلاکوله غورابه ) مورد استفاده قرار میگیرد. این سبزی معطر به ویژه در سبزی پلو با ماهی، سبزی دل پر ماهی همراه با گردو، کوکو سبزی، سبزی مخصوص پرورده کردن زیتون و مانند آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی خیلی به گشنیز شباهت دارد.
این گیاه آرامش بخش اعصاب ، محرک قوای جنسی ، بهبود بواسیر ، تسکین دهنده بیماری‌های رماتیسمی و رفع التهابات ، تسکین دهنده دل درد و ریشه آن نیز برای تحلیل ورم‌ها مفید است.


http://my-gilan.mihanblog.com/
چوچاق
چوچاق

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]