اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی

اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی

پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین در حالی روز دو شنبه در منطقه آزاد انزلی برگزار شد که هنوز این موجود نادر حتی در موطن اصلی خود آنگونه که شایسته است معرفی شده نیست .
اسبی رام ، زیبا و اصیلی که صاحب نظران آن را با پیشینه بیش از پنج هزار سال به عنوان قدیمی‌ترین نژاد اسب موجود در جهان ، جد اولیه کلیه اسبهای خونگرم دنیا و بازیابی اش را یکی از بزرگترین کشفهای این هزاره می‌دانند.
این اسب اصیل ایرانی توسط مجامع مختلف بین المللی در معرض خطر انقراض معرفی شده است.
هوشنگ افشاری رییس سابق هیات سوارکاری گیلان و از پرورش دهندگان اسب کاسپین به خبرنگار ایرنا گفت :جمعیت اسب کاسپین را در گیلان 106 سر ، داده برداری کرده ایم ولی وجود 250 اسب در این استان تخمین زده می‌شود .
وی که هم اکنون 20 سر اسب کاسپین ثبت شده جهانی را در باشگاه سوارکاری خود دارد علت کاهش جمعیت اسب کاسپین در گیلان را بی توجهی روستاییان و مسئولان عنوان کرد.
وی با بیان این که اسب کاسپین میراث ملی و ژنتیکی ما محسوب می‌شود حفاظت از این حیوان نادر و ارزشمند را الزامی خواند .
افشاری افزود: خوشبختانه تمام دنیا به دلیل محسنات موجود در ژن ، طالب این اسب هستند و تمایل دارند با اسبهای بومی خودشان این خون را تلفیق کنند .
وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات پایه ای برای حفاظت همه جانبه از اسب کاسپین اظهار کرد : وظیفه سازمان جهاد ؛ حمایت و حفاظت ، اصلاح نژاد ، تکثیر و تولید نمونه‌های برتر، ثبت اسبهای موجود و شناسنامه دار کردن آنها و حمایت از برگزاری جشنواره‌ها در شهرهای مختلف گیلان و استانهای دیگر است .
وی در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره‌ها بر استقبال مردم برای حفاظت از این اسب نادر گفت : خوشبختانه اکنون توجه مردم به این اسب نسبت به قبل خیلی تفاوت پیدا کرده اما هنوز به نقطه مناسب نرسیده است .
وی اظهار کرد : مقاوم و رام بودن ، نیاز به فضای کوچک برای نگه داری ، کم خوراک بودن از جمله مزایای این اسب است .
افشاری با اشاره به مناسب بودن اسب کاسپین برای آموزش سوارکاری به کودکان خاطرنشان کرد : چند سال است که در صدد هستیم در کنار زیبایی توانایی‌های ورزشی اسب کاسپین را مطرح کنیم .
قد اسبهای کاسپین ثبت شده در ICS بین 100 تا 125 سانتی متر گزارش شده البته نمونه‌های کمتر از 100 سانتی متر هم به ندرت دیده می‌شود .
اسب کاسپین به علت موزونی اندام ،هوش بالا، رام و مهربان بودن مورد توجه قرار گرفته ولی با همه این توصیفات این اسب زیبا در موطن اصلی خود چندان شناخته شده نبود تا این که با برگزاری همایشها جشنواره‌ها و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و ارگانهای مختلف مردمی تا حدودی به ارزش و اهمیت این اسب پی بردند.
کارشناسان اختصاص این نژاد به کشور ایران بخصوص سواحل دریای خزر و استان گیلان ، وجود بیشترین تعداد این نژاد در این استان،تنوع ژنتیکی موجود ، نیاز کشورهای خارجی به ژنهای تازه جهت کنترل همخونی ،نیاز جامعه ایران و استان به ایجاد امکانات برای فعالیتهای فرهنگی، تفریحی و افزایش تقاضا برای ورزش سوارکاری و در نهایت جذب توریست و رونق بخشیدن به امر گردشگری را از نکات قابل توجه در ضرورت آشنایی هرچه بیشتر و توسعه پرورش اسب کاسپین عنوان می‌کنند .
اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی
اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی
اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی
اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]