روستای گوشه شهنشاه

روستای گوشه شهنشاه

روستای گوشه شهنشاه یکی از روسـتاهای قـدیمی و تـاریخی استان لرسـتان اسـت. آثـار و بـناهای برجای مانده از دوره‌های تاریخی مخـتلف مـانند کـاروانسرای قدیمی و آرامـگاه شجاع‌الدین خورشید، از اتابکان لر کوچک، نشانگر قدمت و پیشینۀ تاریخی این روستاست. مردم روستای گوشه شهنشاه به زبان لری سخن می‌گویند. دین اسلام دارند و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
کاروان‌سرای گوشه شهنشاه یکی از آثار به جای مانده از دوره صفویان در ۲۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد و در روستائی به همین نام قرار دارد. این کاروان‌سرا در کنار مقبره شجاع الدین خورشید از امرای اتابک لر قرار گرفته و به همین دلیل به شاهنشاه نام‌گذاری شده است.
محصولات عمده روستا، شامل گندم، جو، بنشن، باقلا و صیفی‌جات است. آب آشامیدنی و اراضی مزروعی از چشمه روستا تأمین می‌شود. باغداری در روستا رونق دارد و انواع میوه‌ها مانند انار، انجیر و گردو در باغ‌های انبوه و گسترده آن به عمل می‌آید. مراتع حاصلخیز و سرسبز، موجب رونق دامداری شده است و گوشت قرمز، کشک، دوغ، ماست، پنیر و روغن حیوانی، از مهم‌ترین فرآورده‌های دامی روستاست.
در نزدیکی این روستا، دره‌ای پوشیده از باغ‌های انبوه انار و انجیر وجود دارد که به دلیل واقع شدن بقعه شجاع‌الدین خورشید (از اتابکان لرکوچک) در ا1ین محل، به گوشه‌شهنشاه مشهور می‌باشد و روستا نیز نامش را از آن گرفته است. در این بقعه صندوق چوبی با کنده‌کاری فراوان به چشم می‌خورد و در کنار این آرامگاه، گورستان قدیمی با سنگ قبرهای کهن وجود دارد که بر روی آن‌ها آیاتی از قرآن کریم و کلمات مقدس با نقش‌های برجسته و خط زیبای کوفی کنده‌کاری شده است.

روستای گوشه شهنشاه
روستای گوشه شهنشاه
روستای گوشه شهنشاه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]