بزرگ‌ترین بیابان کشور چین

بزرگ‌ترین بیابان کشور چین

بیابان تَکله مکان بزرگ‌ترین بیابان کشور چین و هیجدهمین بیابان بزرگ جهان است.
این بیابان در غرب چین، در استان سین‌کیانگ و در حوضه آبریز تاریم واقع شده است. مساحت تکله‌مکان ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع، درازای آن هزار کیلومتر و پهنای آن ۴۰۰ کیلومتر است.
هسته اصلی تکله‌مکان را تپه‌های شن‌های روان تشکیل می‌دهند که رشته‌هایی از واحه‌ها در پیرامون آن قرار گرفته‌اند. دو شاخه اصلی جاده ابریشم از کناره شمالی و کناره جنوبی تکله‌مکان می‌گذشت. نام تکله‌مکان را دگرگون‌شده واژه «تَرک مکان» به معنی مکان متروکه دانسته‌اند.
شهرهای اصلی واحه‌ای تلکه مکان که از آب‌های کوه‌های پیرامون این بیابان آبیاری می‌شوند عبارتند از: کاشغر، ختن، یارکند، نیا در جنوب، کوچه و تورفان در شمال، و لولان و دونهوآنگ در شرق.
پیشینه تاریخی و جزئیات جغرافیایی تکله‌مکان توسط کاشفان نامداری چون سون هدین (۱۹۵۲–۱۸۶۵) و آورل استاین (۱۹۴۳–۱۸۶۲) تشریح شد. کاوش‌ها نشان می‌دهد که در زمان‌های قدیم در مکان‌هایی چون دندان‌اویلیق، نیا، اندره و لولان شهرهایی پررونق وجود داشته که زیر نفود فرهنگی ایران، هند، تخارها، یونانی‌ها و چینی‌ها بوده‌اند.
بیابان تکله مکان با مساحت ۴۶۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع در ایالت سین کیانگ چین (شمال غربی این کشور) واقع شده است.صحرای تکله‌مکان در مرکز یک حوزهٔ جنوبی منطقهٔ سین کیانگ قرار دارد. مساحت آن بیش از ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع است و بیش از ۸۰٪ آن بیابان جاری می‌باشد. صحرای تکله‌مکان بزرگترین صحرای چین و دومین صحرای سیار جهان به شمار می‌رود.
بزرگ‌ترین بیابان کشور چین
بزرگ‌ترین بیابان کشور چین
بزرگ‌ترین بیابان کشور چین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]