بلندترین قله سیستان

بلندترین قله سیستان

قله تفتان با ارتفاع 4050 متر بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران و استان سیستان بلوچستان است. این کوه آتشفشانی نیمه فعال است که همچنان گاز گوگرد از آن خارج میشود.
برخی معتقدند نام کوه تفتان که از واژه‌ی تفت به معنای گرم و سوزان آمده است و این وجه تسمیه برای نامگذاری به سبب خروج دمه‌های آتشفشانی مرکب از بخارآب و گازگوگرد از دهانه‌ی آن است.
کوه تفتان در اصطلاح محلی به چهل تن معروف است و شایع است چهل تن از راشدین مذهبی در این کوه ناپدید شده اند و به همین دلیل به آن کوه چهل تن می‌گویند و شاخک شمال ان نیز به همین سبب به اسم کوه زیارت معروف است.
دو دیواره به نام‌های گراش خان و شصت خدا در این منطقه وجود دارد، که سنگنوردان این منطقه از برای تمرینات خود از آنها استفاده می‌کنند که گراش خان در جاده زاهدان به خاش است و شصت خدا در جمچین قرار دارد.
در اطرف کوه تفتان دره‌های متعددی است که آبهای قسمت شمال و شرق آن به صورت رودخانه لادیز و گزد به رود میرجاوه که امتداد رود تلخ آب است می‌ریزد و آبهای دره‌های جنوبی تفتان از دره خاش می‌گذرد. در ارتفاعات کوه تفتان سه دریاچه وجود دارد که به دریا سر معروف می‌باشد. دو دریاچه در قسمت شمال و عمق آنها کم و آب آنها شیرین است و دیگری نسبتاٌ بزرگ که دارای آب شور دائمی است.
صعود قله تفتان در چهار فصل امکان پذیر است فقط در فصل زمستان به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است.
بلندترین قله سیستان
بلندترین قله سیستان
بلندترین قله سیستان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]