قلعه دیدنی الکساندر

قلعه دیدنی الکساندر

شهر سنت پترزبورگ در راس خلیج فنلاند در دریای بالتیک، زمانی توسط رشته ای از قلعه‌ها در خلیج محافظت می‌شد. بسیاری از این قلعه‌ها در داخل و اطراف جزیره کوتلین ساخته شدند که در میان گردنه باریک خلیج در فاصله 30 کیلومتری سنت پترزبورگ واقع شده است. برخی از قلعه‌ها هم در سواحل خلیج در طول جزیره ساخته شدند. آن‌ها با هم یک دفاع قوی در برابر حملات دشمن از سمت دریا ایجاد می‌کردند.
ساخت این قلعه‌ها به زودی پس از بنیان نهادن سنت پترزبورگ آغاز شد و در جنگ شمالی بزرگ در سال‌های 1700 تا 1721 تسریع شد. در طول دو قرن بعد، روسیه همچنان به تقویت منطقه ادامه داد و بیش از چهل قلعه بین سواحل شمالی و جنوبی خلیج فنلاند ساخت. تقریبا نیمی از این قلعه‌ها روی جزایر مصنوعی بنا شدند.
یکی از مشهورترین قلعه‌های خلیج، قلعه الکساندر است که به دستور امپراتور نیکولای اول و به نام برادرش امپراتور الکساندر اول نامگذاری شد. این قلعه بین سال‌های 1838 و 1845 ساخته شد. مانند بسیاری از قلعه‌های خلیج، قلعه الکساندر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شد. پی این مجموعه از بیش از 5500 ستون 12 متری تشکیل می‌شد که برای تقویت زمین در بستر دریا فرو رفته بودند. سپس با یک لایه شن و ماسه، یک لایه بلوک بتنی و یک لایه تخته سنگ گرانیتی پوشیده شده بود. روی آن هم یک ساختمان بیضی شکل با یک حیاط در مرکز آن ساخته شد. این قلعه 90 متر در 60 متر بود و سه طبقه و اتاق‌های کافی برای یک پادگان هزار نفری داشت. 103 محل پرتاب توپ با فضای اضافی روی سقف برای 34 اسلحه هم وجود داشت.
اگرچه این قلعه هیچ وقت در یک عملیات نظامی واقعی شرکت نکرد، اما نقش حیاتی در جنگ کریمه داشت زیرا از پایگاه دریایی روسیه در کرونشتات دربرابر تلاش‌های نیروی دریایی سلطنتی و ناوگان دریایی فرانسه محافظت کرد. حضور قلعه کافی بود تا دشمنان را از حمله به سنت پترزبورگ بازدارد، با این حال در قرن بیستم، قلعه اهمیت خود را باتوجه به توپخانه‌ها و ابزار نظامی مدرن از دست داد. در سال 1897 قلعه به آزمایشگاه تحقیقات بیماری‌های کشنده مثل وبا، حصبه، تب مخملک، عفونت استاف و استرپتوکوک تبدیل شد. اما شهرت ویژه آن برای آزمایش روی باکتری یرسینا که عامل طاعون بود، به دست آمد. بعد از روی کار آمدن کمونیست‌ها در سال 1917 آزمایشگاه بسته شد و قلعه به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شد. نیروی دریایی تجهیزات خود را در آن انبار می‌کرد تا اینکه در سال 1983 ترک شد. در اواخر دهه 1990 و 2000 قلعه الکساندر مکانی برای مهمانی‌های خصوصی تبدیل شد و اکنون گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.
قلعه دیدنی الکساندر
قلعه دیدنی الکساندر
قلعه دیدنی الکساندر
قلعه دیدنی الکساندر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]