جزیره‌ی ممنوعه

جزیره‌ی ممنوعه

حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید در زمین جاهایی وجود دارد که بازدید از آن برای انسان‌ها ممنوع است!
در ۴۰ کیلومتری جنوب ایسلند جزیره ای با نام سرتسی (Surtsey) وجود دارد که بازدید از آن برای گردشگران و مردم معمولی ممنوع است و از آن به منظور مقاصد علمی و تحقیقاتی استفاده می‌شود.
البته تنها نکته عجیب در مورد این جزیره ممنوع بودن ورود به آن نیست بلکه این جزیره حتی داستان پیدایش عجیبی نیز دارد.
در صبح روز ۱۴ نوامبر سال ۱۹۶۳ یک قایق ماهیگیری کوچک که داشت به آرامی از اقیانوس اطلس عبور می‌کرد درست در فاصله ۴۰ کیلومتری از ایسلند متوجه بخشی از اقیانوس شد که دچار فوران‌های آتشفشانی شده و دود و ابرهای متراکم بخار آن را احاطه کرده اند. روز بعد از فوران‌ها جزیره ای به وسعت ۵۰۰ و ارتفاع ۱۰ متر بالاتر از دریا پدیدار شد این جزیره به سرعت در حال بزرگ و بزرگ‌تر شدن بود به اندازه ای که از فاصله ۱۱۰ کیلومتری به سادگی می‌شد آن را تشخیص داد. جزیره سرتسی در قسمتی از اقیانوس واقع شده که به عقیده زمین شناسان در حدود ۱۳۰ متر (یا حتی بیشتر) عمق دارد. از آن پس این جزیره به عنوان نمونه ای از یک حیات جدید مورد توجه بسیاری از دانشمندان و زمین شناسان در کشور‌های مختلف قرار گرفته است و تحقیقات زمین شناسی و بستر شناسی بسیاری بر روی آن انجام گرفته است.
در چهار ماه اول سال ۱۹۶۴، آتشفشان سه بار فوران کرد. در آوریل ۱۹۶۴ فوران به شکل ترکیبی از سنگ و خاکستر رخ داد. پس از یک وقفه‌ی کوتاه، آتشفشان دوباره شروع به پرتاب گدازه‌های سرخ و سفید نمود. در عرض یک سال، بیش از یک میلیارد متر مکعب گدازه به آب نفوذ کرد. در آوریل ۱۹۶۵، ساحلی پر شیب به طول ۳ کیلومتر و به ارتفاع ۱۴ متر در جزیره‌ی سرتسی شکل گرفت.
اولین بازدید کنندگان این جزیره دو خبرنگار فرانسوی بودند. بین دو فوران، این دو خبرنگار شجاعانه قدم به جزیره گذاشته و پرچم فرانسه را در آن برافراشتند.
از آن زمان، این جزیره به نام شخصیت اساطیری Surtr (رهبر غول‌های آتش) نامگذاری شده و فقط برای مقاصد علمی از آن استفاده می‌شود و همانطور که در ابتدا نیز بدان اشاره شد، بازدید از این جزیره برای گردشگران ممنوع است. ‏
اما اگر به دیدن آن علاقه مند شدید می‌توانید با کشتی و یا قایق‌های تفریحی از مناظر اطراف آن لذت ببرید و از دور از این جزیره سحر آمیز هم دیدن کنید.
جزیره‌ی ممنوعه
جزیره‌ی ممنوعه
جزیره‌ی ممنوعه
جزیره‌ی ممنوعه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]