1

توضیحات

ویرایش
خرما میوه بهشتی است که کمک به جلوگیری از سرطان سیستم گوارش، اشتها آور، بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش، کمک به حفظ سلامت دستگاه عصبی، موثر در پیشگیری و درمان بیماری‌های همچون فقر آهن، کم خونی و چربی خون بالا می‌کند.
یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان کرمان با توجه به آب و هوا و اقلیم شرق و جنوب کرمان خرماست که با بیش از 80 هزار هکتار نخلستان در شرق کرمان و بیش از 37 هزار هکتار نخلستان در جنوب کرمان این استان بعنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور بشمار می‌رود.
خرما میوه ایی شیرین، خوش طعم و خوش خوراک و در ردیف میو هایی قرار می‌گیرد که سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌ها بوده که برای تأمین سلامتی بدن بسیار مفید و ضروری می‌باشند.
اسپات خوشه نر خرما اگر به صورت تازه مصرف شود بمنظور تقویت کار قلب و کبد بسیار مفید است و مالیدن آن به دندان، باعث تقویت دندان شده از پیوره و چرکی شدن، جلوگیری می‌کند.
اگر روغن خرما که از خرمای رسیده با مواد میان آن تهیه می‌شود را با روغن زیتون، مخلوط نموده و روزی چند بار بهم زنند، ...مشاهده کامل متن داروی یکنواختی پدید می‌آید که برای بهبود زخم معده و سردرد مفید بوده و مالیدن آن به سر، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
چون آهن خرما زیاد است، با خوردن 15 گرم آن روزانه میتوان رفع نیازمندی از جهت تأمین آهن بدن نمود و کم خونی یا عوارض ناشی از کمبود آهن را به این وسیله برطرف کرد.
بسیاری از دانشمندان از جمله پروفسور Delbet معتقد است که در موارد کمبود منیزیم، زمینه ابتلا به سرطان آماده است. لذا مصرف خرما از جهت داشتن منیزیم، فوق العاده اهمیت دارد، بخصوص آنکه این میوه در مناطقی مصرف می‌شود که آفتاب، فراوان است (و بعضی تشعشعات آنرا سرطانزا دانسته اند).
منیزیم اثر مخصوصی در درمان جوش و غرور جوانی دارد. از این رو جوانانی که در سن بلوغ هستند و در نقاط معتدل و سرد (غیرمناطق خرماخیز) باشند میتوانند روزانه 2تا3 عدد خرما مصرف کنند.
خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.
خرما، در درمان فلج اطفال، مفید است و به مبتلایان این بیماری دادن روزانه چند عدد خرما توصیه میشود.
همچنین خرما مقوی سلسله اعصاب می‌باشد. اخیراً در آزمایشهای متعددی مشاهده شده که با کمبود منیزیم، قند در ادرار پیدا می‌شود و وجود منیزیم برای کلیه‌ها و مثانه، لازم شناخته شده است.
مزه شیرین و خاصیت رفع خلط خرما زیاد است و میتوان 60 گرم آنرا در یک لیتر آب، جوشاند و در مورد زکام و درد گلو و تمام عفونت‌های ریوی آنرا مصرف نمود.
خرما همچنین یکی از میوه‌های ملین می‌باشد.
ارزش غذایی این میوه از نظر قند و انرژی زایی، برای ورزشکاران بسیار اهمیت دارد.

به عقیده بعضی پزشکان، مصرف روزانه حبه‌های خرما، یبوست‌های مزمن را نیز برطرف می‌سازد. اخیراً ماده ایی به نام دیوستولنس (Diostulence)، در خرما کشت و استخراج شده که میتوان آنرا نوعی کرتیزن گیاهی دانست و از این جهت آنرا کرتیزن گیاهی نام نهاده اند که کرتیزن انسانی در بدن بهترین داروی ضدحساسیت و آلرژی محسوب شده و برای مبتلایان به بیماریهای روماتیسم و پوست و چشم و بیماریهایی که در نتیجه حساسیت بوجود آمده اند، داروی مفیدی است.
خرما نیز همین عمل را انجام می‌دهد و از حساسیت می‌کاهد. بعلاوه در کلیه التهابات (پوستی، گوشی، جلوی و 000) موثر بوده و میتوان از خرما برای رفع التهابها استفاده نمود.
خرما ویتامین هایی مانندC، B، A و E دارد و حاوی مقادیری املاح مدنی است.خرمای خشک ۳۰۰ کالری انرژی، دو گرم پروتئین، 0/6گرم چربی ، ۶۰میلی گرم گوگرد، ۵۰ میلی گرم فسفر،۶۵۰میلی گرم پتاسیم، ۶۵ میلی گرم منیزیم،۷۰ میلی گرم کلسیم، دو میلی گرم آهن و ۲/۲ میلی گرم نیاسین و مقدار کمی سدیم دارد.یک متخصص تغذیه در این زمینه گفت: در ۱۰۰گرم خرما ۱۲۵ کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر ۱۰۰ گرم قند، ۴۰۰ کیلو انرژی موجود است و مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند.محمد بیرجندی افزود: ۱۰۰ گرم خرما حاوی1/5 درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب است و در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است که این مقدار فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب بوده و علاوه بر آن کارتنوئید یا مواد رنگی در خرما است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود که جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.
براساس بررسی‌های علمی مشخص شده که مبتلایان به دیابت (بیماری قند) میتوانند به جای قند صنعتی (چغندر قند و شکر) از خرما استفاده نمایند زیرا منیزیم موجود در آن، کار کلیه و لوزالمعده را آسان و از طرفی ویتامین B2 موجود در خرما، جاذب مواد قندی سایر غذاهاست.
وجود پتاسیم و منیزیم درخرما، در تعادل یون‌های بدن نقش موثری داشته و در شستشوی خون از مواد زائد اثر شگرف دارد.
فسفر، فعالیت‌های فکری را زیاد می‌کند و در خرما به مقدار کافی وجود دارد. فسفر که وجودش در اعصاب و مغز ضروری است. از ضعف اعصاب و خستگی جلوگیری مینماید وبرای تقویت بینایی نیز مفید می‌باشد.
پودر نرم کننده : گرده گل نخل نر به عنوان پودر نرم کننده پوست صورت و دست به کار می‌رود. پس از جمع آوری گرده، آنرا در ماسوله ایی ریخته و به تدریج بکار می‌برند.
داروی شکسته بندی: روی هسته خرما، پوسته سفید نازک است که در خرمای خارک و خشک، به آسانی از هسته جدا می‌شود. این پوسته نازک را شکسته بندها، در گذشته به عنوان دا رو بکار می‌برده اند.
طبق تحقیقاتی که اخیراً توسط جهاددانشگاهی سراوان با همکاری اداره کل صنایع این استان، روی هسته خرما بعمل آمده است نشان می‌دهد که هسته خرما، بین8 تا10 درصد روغن دارد که این مایع، ماده اولیه صنایع شوینده، و پاک کننده مانند انواع شامپو، پودرلباسشویی و صابون، گزارش شده است.
مهم‌ترین شغل مردم شهرستان‌های شرق کرمان کشاورزی است و در این میان تولید خرما، اهمیت ویژه‌ای دارد اقتصاد خانوارها در این شهرستان‌ها تابع مستقیمی از برداشت محصول خرماست، اقتصاد این منطقه به خرما وابسته است و فعالیت در این حوزه می‌تواند موجب رشد منطقه شود.
منبع :http://www.isna.ir/fa/news/93040200798
http://www.hannandate.com/about-date.html
http://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/dates-elixir1-youth1.html
حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خا...

حمام گنجعلیخان یا گنجعلی خان یکی از بناهای مجموعه گنجعلیخان است که در شهر کرمان و در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است. این بنا تلفیقی از هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون، با فضایی مناسب و مورد پسند عامه مردم است. این حمام به استناد کتیبه سردر آن در سال 1020 هـ .ق. س...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نع...

شاه نعمت‌الله ولی (نام کامل: سیدنورالدین‌شاه‌نعمت‌الله ولی ماهانی کرمانی) (۷۳۰، ۷۳۱ ــ ۸۳۲، ۸۳۴) ، شاعر عارف ایرانی بود. وی از عرفای قرن هشتم و نهم هجری است که طریقتی جدید در تصوف را ایجاد کرد و پیروان سایر طریقت‌ها را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. آرامگاه یا آستانهٔ شاه نعمت الله ولی در...

اطلاعات | نقشه
مجموعه گنجعلیخان ( گنجعلی خان )

مجموعه گنجعلیخ...

گنجعلیخان سردار سلحشور دربار صفویه و از حکام مشهور زمان شاه عباس است از سال 1005 تا 1034 هجری قمری بر کرمان فرمان روایی کرد و در زمان فرمانروایی بر کرمان آثار و ابنیه زیادی بنا کرد و در عمران آبادی این منطقه کوششهای فراوانی نموده است. او مردی لایق و حاکمی دلیر و مدیر بود.اقدامات عمران...

اطلاعات | نقشه
خانه والی میرحسینی

خانه والی میرح...

خانه والی میرحسینی در خیابان ۱۷شهریور شهرِ راین و در بخش میانی کوچة خان‌ها، خانه زیبای دیگری متعلق به یکی دیگر از بزرگان این شهر قرار دارد به نام خانة والی که بخشی از آن متعلق به دورة زندیه و بخش دیگر آن متعلق به دورة پهلوی است. طرح این خانه به صورت "خانه باغ" یا گودال باغچه‌ای در مقا...

اطلاعات
مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان ( گنجعلیخان )

مدرسه و کاروان...

مدرسه و کاروانسرای گنجعلیخان در مجموعه گنجعلی خان و ضلع شرقی میدان واقع شده است. ابعاد مدرسه 23×31/5 متر و جمعاً 724 مترمربع مساحت دارد. این بنا تا زمان آقا محمد خان قاجار مدرسه ای پر رونق بوده و پس از ویران شدن به دستور وی ، تعطیل شده و در اواسط قرن سیزدهم به عنوان کاروانسرا مورد استف...

اطلاعات | نقشه
باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی

مجموعه‌ی باغ موزه هرندی کرمان واقع در ابتدای خیابان فردوسی یکی از ساختمان‌های عهد قاجار این شهر است که در آن دو موزه «باستان‌شناسی» و «سازهای سنتی» قرار دارد. مجموعه باغ هرندی که در زمان احداث آن خارج از شهر کرمان قرار داشت‌، کلیه ویژگیهای یک باغ-امارت ایرانی را دارا بوده است. این باغ...

اطلاعات | نقشه
باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ما...

باغ شاهزاده یا باغ شازده یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود ۴ کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد 2020 متر است. این باغ مساحتی قریب به ۵/۵ هکتا...

اطلاعات | نقشه
کوه هزار

کوه هزار

کوه هزار کوهی است در استان کرمان در بخش راین در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلند‌ترین قله این استان میباشد ارتفاع ان با اندازه گیری دقیق به وسیله دستگاه‌های جی پی اس ۴۵۰۱ متر براورد شده است. کوه هزار به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون ، هزار نامیده شده است و چهارمین کوه بزرگ ایران و ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی کرمانی

لباس محلی کرما...

پوشاک در بین مردم کرمان به سه دسته کلی تقسیم میشود ۱- محلی ۲- بلوچی ۳ – زرتشتی پوشاک محلی زنانه سرپوشها: چارقد: پارچه ایست چهارگوش که آن را به صورت سه گوش تا کردهو بوسیله سنجاق قفلی زیر گلو محکم می‌شود. افراد غنی به سنجاق قفلی گویهایطلایی یا سنجاق طلا آویزان می‌کردند. پیچه: پیچه...

اطلاعات
روغن جوشی

روغن جوشی

نان روغن جوشی که در کرمان 5 شنبه‌ها ودر مراسم عزاداری بیشتر پخته وخیرات میشود .البته تقریبا شبیه این نون در یزد به اسم سوروک ومشهد به اسم روغن جوشی پخته میشود این نان خوشمزه بی مناسبت نیز تهیه میشود جهت عصرونه یا صبحانه به همراه پنیروسبزی یا ماست وخیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرد:...

اطلاعات
حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین غذای کرمانی‌ها می‌باشد. برای تهیه این غذای اصیل ایرانی به مواد زیر نیاز داریم: گوشت چربی‌دار می‌خواهیم به مقدار ۲۵۰ گرم. نیم‌کیلو بادمجان عدس و برنج، از هر کدام یک‌دوم پیمانه پیاز، یک عدد نعناع‌داغ برای تزبین روغن سرخ‌کردنی و نمک و فلفل و ...

اطلاعات
قاتق گوشت

قاتق گوشت

قاتق گوشت یکی از غذاهای خوشمزه و فراموش شده سفره کرمانی میباشد. قاتق‌ها یکی از انواع مجموعه غذاهای کرمانی هستند که در عین مقوی بودن، تهیه آن بسیار آسان است، قاتق یا قاتغ کلمه ای ترکی به معنای «ماست» است، در جنوب ایران به هر نوع غذای پختنی که به سادگی و آسانی فرام شود و بشود در آن ترید ...

اطلاعات
کلمبه

کلمبه

کلمبه یکی از معروفترین شیرینی‌های سنتی استان کرمان است. مواد لازم برای خمیر کلمبه روغن جامد 250 گرم آرد 500 گرم بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری ماست 180 گرم زرده تخم‌مرغ دو عدد زعفران دم کرده 1/3 قاشق چایخوری مواد لازم برای مواد میانی کلمپه خرما 150 گرم گردوی خرد شده 50 گرم پودر...

اطلاعات
زیره پلوی کرمانی

زیره پلوی کرما...

زیره از جمله معروف‌ترین سوغاتیها و محصولات کرمان میباشد، از این رو در مصرف روزانه مردم کرمان نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیره پلوی کرمان یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه کرمان می‌باشد. مواد لازم برای دستور تهیه و پخت زیره پلوی کرمانی: برنج ۴ پیمانه گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ ۴۰۰ گ...

اطلاعات
ترانه‌های قالی بافی

ترانه‌های قالی...

در فرهنگ کهن کرمان نقشه خوانی جایگاهی عمیق در پیکر این مرزو بوم دارد.این ترانه‌ها ، همان نقشه خوانی قالی است که به صورت موزون و هماهنگ بیان می‌شود . و رنگها و تعداد نخهای بکار رفته را می‌گویند: هشکی جا خو ، ای پیش رف ، سه تا به تا اومد ، ای جا هشکی جا خو ، ای شش هشکی سنجدی ، وشکی جا خو...

اطلاعات
کلوت‌های شهداد

کلوت‌های شهداد

در شهداد جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که میزبان علاقمندان زیادی است, از مهمترین جاذبه‌ها می‌توان به کلوت‌های زیبای شهداد اشاره کرد که جذاب‌ترین پدیده کویر به شمار می‌روند. در غرب بیابان لوت در فاصله 25 کیلومتری شهرستان شهداد منطقه منحصر بفردی وجود دارد که اصطلاحا بدان کلوت (ریشه ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی آداب و رسوم
خرما

خرما

خرما میوه بهشتی است که کمک به جلوگیری از سرطان سیستم گوارش، اشتها آور، بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش، کمک به حفظ سلامت دستگاه عصبی، موثر در پیشگیری و درمان بیماری‌های همچون فقر آهن، کم خونی و چربی خون بالا می‌کند. یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان کرمان با توجه به آب و هوا و اقلی...

اطلاعات
پسته

پسته

کرمان، رتبه اول سطح زیر کشت پسته در ایران را داراست. پسته درخت دوپایه ای است که ارتفاع آن به حدود پنج متر می‌رسد و بحالت خودرو در ایران و افغانستان می‌روید. پسته طبیعتی گرم و خشک دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مواد نشاسته‌ای غنی و مواد معدنی‌ای نظیر پتاسیم و منیزیم است که بسی...

اطلاعات
زیره

زیره

زیره یکی از بهترین سوغات کرمان است و در طب قدیم به آن «کمون» نیز گفته می‌شد. زادگاه اولیه آن کرمان است که نوع سیاه آن در آنجا پرورش پیدا کرده است. بیشتر در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. دارای رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه‌ای...

اطلاعات
فرش کرمان

فرش کرمان

قالی کرمان از قدیم به دلیل درآمیزی رنگ و طرح و همچنین سبک بافی زیباترین و نفیس‌ترین قالی ایران و دنیا به شمار می‌رود. کرمان استانی واقع در مناطق مرکزی و خشک ایران هر چند سلسله کوههای نسبتاً بلند در سمت شمال غربی خود دارد ولی هیچ رودخانه پر آبی در آن جاری نیست همین کمبود آب و مناطق لم ی...

اطلاعات
پته دوزی

پته دوزی

پته دوزی نوعی از رودوزی‌های کرمان است. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود. هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه دار هستند باکمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینشهای شخصی شان است، به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ی‌پارچهٔ پشمی ض...

اطلاعات
حنا

حنا

حنا گیاهی درختچه‌ای و با ارتفاع تا 7 متری می‌باشد. برگ‌های این درختچه، ساده، بیضی، نوک تیز و به طول تا 3 و به عرض تا 1 سانتی متر هستند. این برگ‌ها به طور متقابل بر روی ساقه قرار می‌گیرند. گل‌های حنا سفید یا مایل به گلی کوچک و به صورت مجتمع خوشه مانند، با ظاهری زیبا بر روی ساقه قرار د...

اطلاعات

خرمای کرمان

یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان کرمان با توجه به آب و هوا و اقلیم شرق و جنوب کرمان خرما است که با بیش از 80 هزار هکتار نخلستان در شرق کرمان و بیش از 37 هزار هکتار نخلستان در جنوب کرمان این استان به یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور تبدیل شده است.
منطقه کویر، محصول این منطقه به خصوص در تولید اقلام ... ادامه مطلب
خرمای کرمان

آتنا کریمی

آتنا کریمی چهارشنبه 4 آذر 94 - 14:44

به به چای و خرما.واقعا میوه لذت بخشیه

خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم

درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله بوشهر پرورش می‌یابد.در استان بوشهر خرما از زمان هخامنشی ودر زمان باستان کاشته میشده است.در استان بوشهر دشتستان تنگستان ودشتی به ترتیب بیشترین برداشت خرما را در یک سال دارند. خرما مراحل آماده سازی دارد که به ترتیب با نام محلی پسوک - پهک-خرک - رطب ودر نهایت خرما بدست می‌آید.به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» (و در زبان عربی، «حبابوک») می‌گویند در قران کلمه خرما 26 بار آمده است.از دیگر محصولات تازه خرما که به تازدگی رواج پیدا کرده شیره خرما می‌باشد معمولاً از طریق جوشاندن ویا به صورت مقدار فراوانی خرما را در محوطه پاکیزه و سرپوشیده ای بر روی هم انبار می‌کنند، پس از مدتی بر اثر فشرده شدن، شیره خرما به شکل مایعی غلیظ از زیر توده خرما روان می‌شود .
انواع نخل‌های خرما بوشهر
خرما میوه ای بسیار قدیمی است . به نخل نر تاره می‌گویند نخل ماده را پسوک می‌نامند.برای باروری درخت نخل به این ترتیت عمل می‌کنند که تاره رسیده وبالغ را درون پسوک قرار داده تا بارور شود اگر این کار صورت نگیرد خرما به صورت نارس وبه اصطلاح سیس در می‌آید.نخل درختی ایست که به جز از میوه اش از برگ و شاخه درخت خرما سبد و فرش تهیه می‌کنند . از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل . همانطور که می‌دانیم خرما تنها میوه ایست که در صحرا وجود دارد و طبیعت این درخت را به مردم صحرا داده است که تمام احتیاجات خود را از آنر فع می‌کنند .از لیف خرما هم که انواع حصیر، پرده، جارو، کیف، سبد، بادبزن و… می‌بافند. در ایران انواع خرما وجود دارد ولی ما فقط خرما‌های رایج استان بوشهر را بررسی می‌کنیم.
کبکاب :که بهترین نوع خرما بوشهر بوده وبرای صادرات از آن استفاده میکنند
خرمای زاهدی در مرحله بعد ی‌ها ممکن است زرد یا قرمز شود که به آن (خرما خارک) می‌گویند، آفتاب داغ مناطق گرمسیری پس از مدتی خارک را تیره رنگ و آبدار می‌کند که به آن رطب می‌گویند. بعضی از انواع نخل‌ها میوه‌شان وقتی رطب هستند چیده و استفاده می‌شود؛ مثل رطب مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، 20 روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم. البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می‌فرستند.
ازدیگر انواع خرما در استان بوشر می‌توان به سمهرون - خاسو -گنتار-لشت -شکری -برهی -زاهدی - کسپ می‌توان نام برد
جمع آوری خرما
جمع اوری خرما در بوشهر با وسایل دست ساز محلی که به آن کپوره و پرونگ می‌گویند انجام میشود.روش این کار به این صورت است که با بندی که پرونگ دارد دور نخل را می‌پیچند وبا این کار ساده خرما را جمع آوری کرده ودرون کپوره ریخته و به پایین می‌اورند البته برای نخل‌های کوچک نیازی به این کار‌ها نیست
فرق رطب و خرما
خیلی‌ها فکر می‌کنند رطب همان خرماست ولی این دو با هم تفاوت دارند. خداوند درخت نخل را این‌گونه آفریده که ابتدا شکوفه‌های نخل ماده تبدیل به میوه‌ای سبز و سفت و هسته‌دار می‌شود که به آن ( ی) می‌گویند. ... ادامه مطلب
خرما بوشهر را بیشتر بشناسیم

رویا رمضانی

رویا رمضانی ﺳﻪشنبه 7 مهر 94 - 08:06

خدا برکت بده به رزقتون الهیییی

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره خرما

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب