تجارت به سبک باغ بهشت!

تجارت به سبک باغ بهشت!

هلند کشور حاصلخیزی است. سطح بارندگی‌های سالانه در این کشور به قدری است که ضمن سیراب کردن جنگل‌ها و مراتع باعث رشد انواع گل و گیاه در این کشور شده و البته باعث دلزدگی مردم از باران‌های وقت و بی‌وقت می‌شود.
تمرکز اصلی مردم این کشور بر تولید لبنیات و کشت‌های گلخانه‌ای، به‌ویژه انواع گل است. هلند در پرورش و تجارت گل، مقام نخست را در جهان داراست. براساس آمارهای منتشرشده در سال ۲۰۱۴م سالانه به‌طور میانگین ۴میلیارد پیاز گل از این کشور به دیگر نقاط اروپا صادر می‌شود که قسمت عمده آنها گل لاله هستند. آلمان، انگلیس، فرانسه و اتریش ازجمله کشورهای واردکننده این محصول بوده و ژاپن و امریکا نیز از مشتریان آن هستند. براساس قانون درآمدزایی در تمام کشورها، هر محصولی که لباس تجاری به تن کند، بی‌شک نمایشگاه‌های بزرگی هم برای خود دارد. بنابراین باید بگوییم که بزرگترین، قدیمی‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین نمایشگاه‌های گل و گیاه در شهرهای مختلف هلند کلید می‌خورند.
کوکنهف؛ بهشت بی‌بدیل
نمایشگاه‌های گل و گیاه در کشور هلند به‌طور معمول سالانه نیستند. برخی از آنها دوسالانه برخی سه سالانه و برخی از آنها (Keukenhof) هر ۱۰ سال یک بار به مرحله اجرا می‌رسند. نکته جالب درباره مورد آخر این است که این نمایشگاه حدود ۶ قرن سابقه دارد و به‌طور تقریبی از قرن پانزدهم میلادی که منطقه کوکنهف به عنوان یکی از مناطق وسیع و حاصلخیز هلند کشف شد، نمایشگاه‌های ساده گل هم برای رهگذران و مسافران برپا می‌شد تا با گل‌های زیبای این منطقه آشنا شوند و بذر آنها را خریداری کنند.
کارشناسان و محققان حوزه گیاهی معتقدند نمایشگاه کوکنهف زیباترین رویداد در تمام جهان است. مردم همواره منتظر هستند که در ابتدای هر دهه میلادی به مدت یک ماه در این نمایشگاه حضور داشته و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. اکنون مدت‌هاست نمایشگاه گل در این منطقه با یک شعار سازنده کلید می‌خورد. در سال ۲۰۱۰م تمرکز نمایشگاه برفناوری‌های جدید در جهت ایجاد جهانی پایدار و سازگارتر با محیط‌زیست بود. شعاری که خبر از ناامنی زیست‌محیطی برای گیاهان می‌داد. هم‌اکنون بسیاری از قسمت‌های اروپا با کمبود آب مواجه هستند، بنابراین در نمایشگاه هلند به مردم آموزش می‌دهند که چگونه می‌توان روش زندگی پایدارتر و سالم‌تری داشت. در این نمایشگاه همچنین فیلم‌هایی از کشاورزی صحیح‌تر و مدرن‌تر نشان داده می‌شود.
در بخش زنبورداری نمایشگاه، بازدیدکنندگان با ساختار بدن زنبور و نحوه کار آن آشنا می‌شوند تا درک بهتری از عملکرد طبیعت پیدا کنند. در دوره آخر این نمایشگاه بازدیدکنندگان در یک اقدام بی‌نظیر توانستند سوار بر تله‌کابین یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه گلی را که در این نمایشگاه گردآوری شده از بالا تماشا کنند. براساس آمارهای رسمی از وب سایت شورای بازرگانی ایران و هلند، برپایی این نمایشگاه ۸۰میلیون یورو هزینه داشته است.
نمایشگاه گل و گیاه آمستردام هلند (Hortifair)
نمایشگاه باغبانی و گل و گیاه آمستردام از سال ۲۰۰۰م به بعد به‌عنوان بزرگترین و معتبرترین دوسالانه گل و گیاه جهان به شمار می‌رود. با توجه به ارائه جایزه بهترین نوآوری گل و گیاه و انتقال فناوری از طریق غرفه‌های خاص، این نمایشگاه اکنون به عنوان مهم‌ترین رویداد جهانی این بخش مطرح بوده و هرساله بیش از ۷۵۰ شرکت معتبر جهانی در آن مشارکت می‌کنند و نزدیک به ۵۰ هزار مخاطب تخصصی نیز از آن بازدید به‌عمل می‌آورند. محورهای اصلی مورد نمایش در این رویداد را روش‌ها و مواد غذایی در باغبانی، گلکاری، تجارت و عرضه گل، مشاوره، اتوماسیون، نورپردازی، خدمات تجاری، تولیدات حفاظتی، خرده‌فروشی و کلی‌فروشی، لجستیک داخلی، هندلینگ مواد، ساخت و مهندسی گلخانه‌ها، کنترل آب‌وهوا، سردخانه، ماشین‌آلات و تجهیزات، گلکاری کمپوست، کودها و لایه‌ها، گیاهان گلدانی، گل بریده، عرضه‌کنندگان گل و گیاه و... در برمی‌گیرد.
غرفه‌های خاص این نمایشگاه:
۱- غرفه کیفیت و جایزه اینترپلیس: بیش از هزار نوع گل و گیاه جدید از سوی پرورش دهندگان از سراسر جهان در این غرفه جمع‌آوری و به نمایش گذاشته می‌شود. با دکوراسیون و نورپردازی بسیار زیبا جاذبه این غرفه برای بازدیدکنندگان بسیار بالا خواهد بود. نزدیک به ۲۰۰ عضو باشگاه گل و گیاه جهانی بهترین نوآوری را از میان این هزار نوع گل و گیاه انتخاب و جایزه اینترپلیس را به آن اعطا خواهند کرد. غرفه کیفیت بیشترین بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود جلب می‌کند.
۲- غرفه فناوری و نوآوری: پیشرفته‌ترین هنرهای تکنیک گل و گیاه و شبکه‌ها همراه با انتقال دانش موضوع اساسی این غرفه است که هر بار در این نمایشگاه تشکیل می‌شود. تولیدات و خدمات عرضه شده در این غرفه آخرین پیشرفت‌های علمی و فناوریکی در زمی
تجارت به سبک باغ بهشت!

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]