گردش در ارتفاع 320 متری

گردش در ارتفاع 320 متری

در کشور ارمنستان، در فاصله‌ی کمی از مرزهای ایران، تله‌کابینی وجود دارد؛ با طول و ارتفاعی ویژه؛ تا جایی که به‌عنوان رکورددار طولانی‌ترین تله‌کابین کابلی بدون توقف جهان، در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
تله‌کابین «تاتِو» درواقع راه دستیابی فوری به کلیسای تاریخی «تاتو»، به‌عنوان صومعه‌ی یکی از حواریون ارمنی است. ایستاتوس، شاگرد سنت تادئوس رسول، قرن‌ها پیش در این منطقه موعظه می‌کرد و به شهادت رسید. کلیسا در روستا و منطقه‌ای به همین نام، در ارتفاعات پوشیده از درخت قرار دارد.
طبق اطلاعات ثبت‌شده‌ی رسمی، صومعه‌ی تاتِو (به ارمنی: Տաթեւի վանք Tat'evi) یک صومعه ارمنی وابسته به پاپ واقع در فلات بزرگ بازالت در نزدیکی روستای تاتِو در استان سیونیک ارمنستان در جنوب شرقی است. اصطلاح "Tatev" معمولا به صومعه اشاره دارد. این قرارگاه رهبانی در لبه‌ی دره‌ی عمیق مشرف بر رودخانه‌ی وُرُتان قرار داشته است.
این مجموعه‌ی مذهبی، پس از دوران ت‌پرستی مردم منطقه، از قرن نهم میلادی فعالیت داشته و در قرن 14 و 15 یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های قرون وسطای ارامنه، بوده است.
صومعه‌ی تاتِو پس از گذراندن تاریخی پر فرازو نشیب و جنگ‌های مختلف، در قرن 17 و 18 دوباره متولد و بازسازی شد. هرچند در زلزله‌ی سال 1931 بازهم آسیب دید اما سرانجام در سال 1995، در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به‌عنوان یک مجموعه‌ی تاریخی وسیع ثبت شد.
طول کابلی این تله‌کابین، 5750 متر بوده، با سرعت حدود 37 کیلومتر بر ساعت، بازدیدکنندگان را در مدت زمان حدود 10 دقیقه، از پای کوه به محوطه‌ی صومعه می‌رساند. کابین‌های محصور و مجهز، با حداکثر 25 نفر ظرفیت، گاه از ارتفاع 320 متری از سطح زمین عبور می‌کنند و همواره یک اپراتور، مسافران را همراهی می‌کند. در تابستان و بهار، برای سوار شدن به این تله‌کابین، باید مدتی را در صف انتظار ماند اما در روزهای خلوت فصل پاییز و زمستان، تله‌کابین در دو سو، هر 15 دقیقه حرکت دارد.
قیمت بلیت دوسره‌ی تله‌کابین نیز 2800 درام ارمنستان است.
گردش در ارتفاع 320 متری
گردش در ارتفاع 320 متری
گردش در ارتفاع 320 متری
گردش در ارتفاع 320 متری

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]