مسافرت بدون‌دلخوری؟ مگه داریم؟! (1)

مسافرت بدون‌دلخوری؟ مگه داریم؟! (1)

آدم‌هایی با اخلاق‌های متفاوت که گاهی روی اعصاب‌تان می‌روند و جو را به خاطر رفتار‌های‌شان متشنج می‌کنند. اگر شما هم تجربه همسفر شدن با این افراد را داشته‌اید و عطای سفر با آنها را به لقایش بخشیده‌اید بهتر است به جای فرار خودتان را برای رویارویی با آدم‌های جدید آماده کنید. دکتر حمید یعقوبی، روانشناس و استاد یار دانشگاه شاهد در این مطلب به شما می‌گوید که چگونه با تقویت روحیه جمعی و کنار آمدن با افراد ناسازگار از سفرهای جمعی لذت ببرید.
مهره‌های تیم‌تان را درست بچینید
درست از زمانی که نخستین جرقه‌ها برای ترتیب دادن یک سفر درست و حسابی در ذهن‌تان زده می‌شود قبل از بستن ساک و چمدا‌‌ن‌های‌تان باید به چهار مرحله اصلی خوب توجه کنید؛ در مرحله اول که مربوط به برنامه‌ریزی‌های پیش از سفر است دقت شما در انتخاب همسفرهای‌تان در میزان رقم زدن خاطره و خوشی مسافرت بسیار تعیین کننده است. پس در مرحله اول بهتر است از میان دوستان‌تان همسفرانی را انتخاب کنید که از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی، خانوادگی، فرهنگی و از همه مهم‌تر اقتصادی هم سطح و هم سنگ شما باشند.
چرا که تمام این فاکتور‌ها در همین چند روز زندگی کوتاه با همسفران‌تان به پررنگ‌ترین شکل خودش را نشان خواهد داد. شناخت کافی از همسفران در همین مرحله باعث می‌شود تا پیش‌بینی‌های خود را از شرایط پیش رو دقیق‌تر انجام دهید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. از نکات مهم دیگر این مرحله برنامه‌ریزی و از پیش تعیین کردن زمان حرکت مسیر‌ها و مکان اقامت‌تان است. چرا که تغییرات و تصمیماتی که در لحظه و در مسیر گرفته می‌شود زمینه بروز اختلاف و بدبینی را در افرادی که آستانه تحمل کمی دارند و انطباق با شرایط به وجود آمده برایشان دشوار است ایجاد خواهد کرد. پس اگر در میان همسفران‌تان آدم منظم و وسواسی دارید از پیش تمام نقشه‌های سفر را با او بررسی کنید تا از رفتارهای بحران زا و اضطراب آفرین او پیشگیری کرده باشید.
تابع جمع شوید و سخت نگیرید
اما مرحله بعد معاشرت و نزدیکی شما با همسفران در حین سفر است. به‌طور معمول هر چه روزهای با هم بودن در محیطی بسته و کنار هم بیشتر باشدگفت‌وگو‌ها و تعاملات بیشتر و به اصطلاح روابط صمیمانه‌تری شکل می‌گیرد. روابطی که منجر به شناخت بهتر و احساس راحتی می‌شود. اما درست در همین مرحله است که افراد با شکل گرفتن صمیمت، خویشتنداری، ملاحظه، خودداری و پنهان کاری کمتری از خود نشان می‌دهند و در نتیجه با گذر زمان در این فضا تنش‌هایی ایجاد می‌شود که زمینه‌های دلخوری همراهان و تصمیم به انتقام، قهر و کینه ورزی در محیط دوستانه را فراهم می‌کند.
پس برای کنار آمدن با این شرایط و خراب نکردن لذت سفر و با هم بودن بهتر است با تقویت روحیه جمعی و سپردن افکار خود به جمع و تابع جمع شدن و بالا بردن آستانه صبر و تحمل از سفر کوتاه مدت خود خاطره بسازید و تا می‌توانید خود را در تعاملات درگیر کرده و از سفر لذت ببرید. پیش آمدن دلخوری‌های زودگذر و ساده در یک جمع چندین نفره با سلیقه‌ها و اخلاق‌های متفاوت کاملا طبیعی و گاهی حتی لازم است اما انعطاف پذیری و سخت نگرفتن شرایط است که شما را از انزوا رهایی می‌‌بخشد و در تقویت روحیه جمعی به شما کمک می‌کند. همه ما در زندگی تحت تاثیر افرادی هستیم که اطراف ما هستند
مسافرت بدون‌دلخوری؟ مگه داریم؟! (1)

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]