سفر به بردیه

سفر به بردیه


راهنمای سفر به روستای بردیه و میهمانی در مُضیف این روستا

یا ضیفنا لو زرتنا لوجد تنا نحن الضیوف و انت رب المنزل
" ای میهمان! اگر به سوی ما آمدی ما را میهمان و خودت را میزبان خواهی یافت "

آغازگر سفری در همین حوالی هستیم.

سفر به دیاری کهن که شناسنامه اش از دوردستها تا کنون نشان از قرنها و سال هایی پنهان شده در دل تاریخ دارد.

تکاپویی از انسان که با طلوع هزار باره خورشید بیدار شده، در سکوت و هیاهوی طبیعت نقش یافته و با غروب آفتاب به خواب میرود.

امّا سپیده دمی دیگر در انتظار اوست...
و شاید رفتن ما روشنایی بخش این انتظار باشد.

به سوسنگرد می‌رویم
شهری از حماسه که هر چند هشت سال روزهای پی در پی جنگ بی امان ، آتشی بر قلب پردردش پدیدار نمود امّا دیدنی هایش چشم انتظار نگاه گردشگرانی است تا با افق پرمهر مردمان این دیار، سرود همنوایی را بر قلب و روح این سرزمین مرحمی باشند.
می‌رویم تا صدای پای کرخه را بشنویم.
تاریخ را در عمارتی به قدمت سومریان بیابیم ...

به ضیافت عشق و محبت مردم عرب در "مُضیف" بنشینیم تا خاطره‌ی خوشایند سفر را با عطر قهوه به یادگار بازگردانیم.

چگونه برویم؟
مبدأ سفر ما اهواز است و مقصد سوسنگرد و "بستان" واقع در 65 کیلومتری شهر اهواز.
"دشت آزادگان" در جنوب غربی "اهواز" قرار گرفته است. نام‌های کهنش «دشت میسان» و «سهل میسان» بوده و امروز به نام دشت آزادگان با مرکزیت "سوسنگرد" شناخته شده است.

«بَردیِه» و ضیافتی در«مُضیف»
به مرکز شهر سوسنگرد که نام قدیمی اش خَفاجیِه بوده می‌رسید. در مسیر سوسنگرد به شهر بُستان، پس از گذشت مسافتی حدود 4 کیلومتر، به روستای «بَردیِه» می‌رسیم.
دیاری دیگر از سرزمین مردمان عرب با ویژگی‌های قومی و قبیلـه ای خاصّ.
نام روستا برگرفته از گیاه «بَردی» است که در منطقه روئیده می‌شود. در سمت راست جاده و در فاصله‌ی یکصد متری، مسجد روستا، در مجاورت جاده و چند قدم آن طرف‌تر سازه ای مشاهده می‌کنید که گویی در گوشه ای پنهان شده. نام محلی آن " مُضیف " به معنای محل ضیافت است و در میان اعراب "میهمان خانه" تعریف می‌شود.
سازه ای از گیاهان بومی منطقه (گیاه نی) که یادآور سکونتگاه هایی از دورترین قرن‌های تاریخ است.
میزبان میهمان خانه پیش رو "خانواده حیدری"، پدری آرام و مهربان است که با همراهی پسرانش شما را به ضیافتی از جنس دیروز فرا می‌خوانند.
شکل ظاهری، ارتفاع بنای مُضیف و دو مناره‌ی قرینه در دو طرف، اشتیاق زیادی برای دیدن درون آن ایجاد می‌کند.
برای وارد شدن از در کوتاهی که در وسط قرار گرفته وارد شوید. آنچه در نگاه اول توجه شما را جلب خواهد نمود ستونهای بلند و عظیم و تاقهایی است که ابهت خاصّی را در این فضا ایجاد کرده اند و پوششی از بوریا که سقف و قسمتی از دیواره‌ها را محافظت می‌کند.
دیواره‌های مُضیف از نی هایی پوشیده شد که بسیار هنرمندانه در کنار یکدیگر چیده شده اند، به گونه ای که جریان لطیف باد را در گرمای تابستان به جسم و روح میهمانان منتقل می‌کنند و پنجره‌های مشبک در دو طرف ورودی و انتهای مُضیف زیبایی نور خورشید را از روزنه‌ها به درون انعکاس می‌دهند.
کف پوش میهمان خانه از فرش‌های دستبـاف قدیمی که با دستان هنرمند زنان عرب به رنگ نشسته اند و بوسیله‌ی بالشهای دوره چین مزین شده است.
امّا سرخی زغالهای گداخته در اجاق چهارگوش وسط مُضیف بر میهمانان روی می‌نمایاند. گویی حرارت آن با گرمای محبت صاحبانش درهم آمیخته شده است.
آنچه برای شما لذت بخش خواهد بود، ضیافتی است که میهمان را به نوشیدن قهوه تلخ عربی با فنجان مخصوص و دَلِه ای که در دست ساقی است فرا می‌خواند که البته آداب مخصوص به خود را دارد.
حس خوبی است در فضایی قرار گیری که بند بندش از طبیعت پیرامون توست، آنگاه جریان زندگی را در آن خواهی یافت، با سنت هایی کهن که زود رو به فراموشی نهاده می‌شوند. اگر چه به دیدنش بروید زنده خواهد ماند.
میهمان نوازی عرب‌ها زبان زد است و کدبانویی و دست پخت زنان کوشا و زحمتکش با انواع خوراکی‌های سنتی، نان محلی: خُبُز، طاباگ سیاح، کره حیوانی، خرما، ماهی کباب، حَشو ، مرغ شکم پر ، مفطح " بره شکم پر " و ... خاطره ای لذیذتر به یادگار می‌گذارند...
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با " علی حیدری " پسر کوچک خانواده که فعال میراث فرهنگی و راهنمای گردشگری استان خوزستان، با شماره 0 916 916 916 0 تماس بگیرید، تا شما را راهنمایی کند.البته ناگفته نماند که شماره موبایل علی رندترین خط استان خوزستان میباشد...
میهمان خانواده‌ی حیدری در روستای سوسنگرد شوید. مضیف بردیه 8 سالی
سفر به بردیه
سفر به بردیه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]