روستای راستاب

روستای راستاب

بافت قدیم روستا که در جنوب غرب روستای کنونی واقع است که بعد از ویرانی قلعه‌ی باقرخان (محوطه‌ی بارقون کنونی) بر اثر زلزله به محل کنونی منتقل شد از آخرین شواهد وجود ویرانه‌های این قریه حمامی بوده که در سالهای قبل از انقلاب توسط بعضی از اهالی وبمنظور استفاده از آجر آن برای ساخت خانه در راستاب کنونی تا روی پی ویران شده که با توجه به ابعاد آجر‌ها مربوط به عصر سلجوقی است .حتی تا به امروز در زمان شخم زمین‌های این ناحیه ابزار کار وکشاورزی زیادی توسط اهالی یافت می‌شود.

روستای جدید را درمیان چشمه سار‌های دامنه‌ی کم شیب جهان بین ساختند در بافت قدیم که از شمال تا "تنبلی" از شمال غرب تا "سورد سر کندال نظرگاه" از جنوب وجنوب غرب به "رو گه"(راه گاه) واز غرب به کندالهای "من ده" امتداد داشت بیش از بیست چشمه وپنج برکه یا کندال پر آب ویک حوض بزرگ 10در10 گزی وجود داشته که همه بجز حوض وبرکه‌ها هنوز باقی هستند وجود داشته .

راستاب قدیم با بافتی متراکم وارگانیک در کنار مسیر جویبار‌ها وبا همان الگوی مسیر آبراهها شکل گرفت قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار روستا خانه کد خدا در مجاورت میدان حوض به سال 1131قمری باز می‌گردد.میدان حوض که به شکل مربع ابعادش کمی بیشتر از خود حوض بوده در کنار مسجد روستا(مسجد قدیم ویران شده وبجایش بنای جدیدی ساخته شده)وخانه‌ی کدخدا قرار داشته که محل اجتماع برگذاری مراسم جشن وعذاداری‌های مذهبی بوده در کنار این میدان چند کتیبه تاریخ راستاب را که کهن‌ترین قریه از میزدج سفلی است را برخود داشته که اکنون در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شوند.وشیر سنگی پانصد ساله میان حوض که در سال88 به طور نا معلومی ناپدید شد .

بیشتر خانه‌های محله‌ی نظر گاه در حیاط خود یک یا چند چشمه دارند .البته روستای راستاب یک کاهریز بزرگ با دبی بالادارد که در سالها اخیر ترمیم شده.

ملای آبادی در مسجد روستا مکتبی کوچک دایر کرده وبه کودکان سوادخواندن ونوشتن یاد می‌داده پیرمرد‌های بالای صد سال نظیر مرحوم حاج علی ضامن جمشیدی که بیش از صد وده سال داشت حافظ قرآن- شاهنامه ودیوان بسیاری از شعرای بزرگ فارسی بوده اند.

راستاب از دوبخش بالاده وپایین ده وپنج محله‌ی نظرگاه-میان ده-روگه -حوض وباغ حیات قلی تشکیل می‌شده فامیلهای مرادی-نیکپور-ایمانی-زینلی واسیوند در محله‌ی نظرگاه تامیان ده وسرکندال امینی –خسروی-کرمی واویسی در میانده تا محله‌ی حوض وروگه وفامیل جمشیدی اکثرا در محله‌ی روگه ساکن بوده اند باغ حیات قلی نیز از مسجد تا حسینیه‌ی کنونی واز زمینهای موقوفی راستاب بوده است.

خانه‌ها اکثرا از چند اتاق رو به قبله که توسط دیواری گل چینه ای محصور بوده تشکیل می‌شده معمولا برادران در کنار هم ودر یک خانه زندگی می‌کردند.

حمام قدیم روستا از دوره‌ی صفوی ودر مکانی باهمین نام قرار دارد.گورستان راستاب در جنوب همین مکان کنونی بوده که به مرور زمان به وسعت آن افزوده شده.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]