تکیه موثقی، کوشک خشتی

تکیه موثقی، کوشک خشتی

تکیه موثقی یکی از بناهای قدیمی و از معدود کوشک‎های باقی مانده شهر بروجرد است که در گذشته در میان باغی به وسعت 5000 مترمربع و در سه طبقه قرار داشت.
طبقه‌ی اول این بنا که سقف‎های آن با استفاده از طاق‎های آجری پوشیده شده دارای یک هشتی زیبا است که از طریق یک پلکان مورب به طبقات بعدی مرتبط می‎شود.
این قسمت از بنا در گذشته محل نگهداری احشام و علوفه بوده است. طبقه‌ی دوم این بنای تاریخی که شامل پنج اطاق مجزا و تو در تو است، دارای پوشش سقف چوبی است که به‌علت استفاده زمستانی، ارتفاع آن از اندازه معمولی اندکی کوتاه‎تر اجرا شده است.
فضای اصلی این بنا که همه از خشت ساخته شده و با تزئینات آجری بر روی بدنه مزین شده، در طبقه سوم واقع است. این فضا شامل یک هشتی گنبدی شکل، سه اطاق بزرگ با سقف‎های مرتفع و یک مهتابی (بهار خواب) مشرف بر فضای پیرامون در چهار جهت است و از نور و چشم‌انداز مطلوبی برخوردار است.
علاوه‌بر فضاهای مذکور، تکیه‌ی موثقی دارای یک اطاق منفرد و هشت ضلعی است که در بالای بام به طرز زیبایی احداث و بهره‎مندی از طبیعت اطراف و فضای دلنواز باغ را به حد اعلا رسانده است.
به‌علت برخی تحولات شهری و افزایش ساخت و سازهای جدید، باغ‌های اطراف این بنای تاریخی به بیمارستان تغییر یافته و بنای تکیه موثقی در گوشه‎ای از محوطه بیمارستان چمران بروجرد قرار گرفته است.
این بنای تاریخی که به شماره 4206 در فهرست آثار ملی ثبت شده و مربوط به دوران قاجار است، اکنون به عنوان مرکز آموزش و پژوهش صنایع‌دستی و خانه‌ی جهانگرد در شهرستان بروجرد مورد استفاده قرار می‎گیرد.
تکیه موثقی، کوشک خشتی
تکیه موثقی، کوشک خشتی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]