استانبول رفتی حواست باشه که... - توصیه‌های مهم قبل از سفر

استانبول رفتی حواست باشه که... - توصیه‌های مهم قبل از سفر

استانبول رفتی حواست باشه که... - توصیه‌های مهم قبل از سفر

 شهر استانبول شهری پر از جاذبه تاریخی، پاساژ، کافه، رستوران و مراکز تفریحی است. در این شهر آثار باقی‌مانده از تمدن‌های بزرگی مثل بیزانس، روم شرقی و عثمانی باقی‌مانده است. سفر به این شهر هر گردشگری را سر ذوق می‌آورد و باعث می‌شود خاطره لذت‌بخشی در ذهنش باقی بماند.

سفر به استانبول نیز مانند هر سفر دیگری می‌تواند مشکلات و مسائلی را به دنبال داشته باشد. آگاهی نسبت به برخی از موضوعات نظیر آب‌وهوا، امنیت، نحوه تبدیل ارز و گرفتن سیم­کارت در این شهر از این مشکلات جلوگیری می­کند.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما بیان کنیم که قبل از سفر به این شهر زیبا و تاریخی به کارتان بیاید. پس اگر می­خواهید سفری لذت­بخش به استانبول داشته باشید تا پایان مقاله همراه ما شوید.

 آب‌وهوای شهر استانبول چگونه است؟

 اگر سفر شما به شهر استانبول در فصل تابستان نباشد، باید منتظر باران در این شهر باشید. تغییرات آب‌وهوایی در این شهر ممکن است شما را متعجب کند. به طور مثال این احتمال وجود دارد که در یک روز دمای هوای شهر استانبول تا ۱۰ درجه تغییر کند. حتماً در فصل بهار، پاییز و زمستان لباس گرم و چتر با خودتان همراه داشته باشید تا سرما نخورید.

اگر می‌خواهید زمانی به سراغ تور استانبول بروید که آب‌وهوای این شهر در بهترین حالتش قرار دارد، از اوایل اردیبهشت‌ماه تا اوایل شهریورماه (ماه می تا سپتامبر) بهترین زمان برای شما است. البته به این نکته توجه کنید که در این مدت قیمت اقامتگاه‌های استانبول بالا می‌رود.

اگر می‌خواهید زمانی به این شهر سفر کنید که مراکز تفریحی آن خلوت باشد و قیمت اقامتگاه‌ها و حتی بلیط هواپیما به مقصد این شهر کاهش پیدا کرده باشد، بهترین زمان فصل پاییز و زمستان است.

امنیت در شهر استانبول

استانبول رفتی حواست باشه که... - توصیه‌های مهم قبل از سفر اگر نسبت به امنیت شهر استانبول تردید دارید یا نگران هستید در خیابان‌های این شهر اتفاقی برای شما بیفتد باید بگوییم که نگرانی­تان تا حدی بی‌مورد است. تقریباً در تمام بخش شهر پلیس ترکیه حضور دارد. ورود و خروج به این کشور چه از راه زمینی چه هوایی کاملاً تحت نظارت دولت ترکیه است. همچنین در سفرهای بین‌شهری ماشین‌ها کنترل می‌شوند.

 

اما لازم است که بعد از غروب آفتاب به برخی از محله‌های کمی ناامن این شهر پا نگذارید و حواستان به وسایل گران‌قیمتتان باشد تا خاطره منفی از  سفر به این شهر در ذهنتان باقی نماند.

در ادامه نکاتی را بیان می­کنیم که سفر به استانبول به کارتان می­آید:

بعد از تاریکی هوا به‌هیچ‌وجه در کوچه‌پس‌کوچه‌های خلوت استانبول به گشت‌وگذار نپردازید و سعی کنید در کمترین زمان ممکن خودتان را به مرکز شهر برسانید.

ممکن است در سفر به استانبول به افرادی بربخورید که به زبان فارسی حرف می­زنند و می­خواهند شما را ترغیب کنند که به یک رستوران، کافه یا هر مکان دیگری بروید. بهتر است قبل از مراجعه به این مکان‌ها حتماً از منابع معتبر اطلاعات کافی به دست آورید و به صحبت­های  این افراد اعتماد نکنید.

هر زمان که از هتل خارج می‌شوید، تمام پولتان را همراه خود نبرید. می­توانید از صندوق امانات هتل استفاده کنید.

اگر برای تبدیل ارز به صرافی رفتید، حتماً در داخل صرافی پول خود را در کیفتان قرار دهید و در بیرون صرافی پولتان را در دست نگیرید تا توجه سارقین به شما جلب نشود.

اگر به مراکز خرید استانبول رفتید، به‌هیچ‌وجه کیسه‌های خریدتان را خارج از دیدتان بر روی زمین قرار ندهید. اگر خسته شدید و تصمیم گرفتی روی نیمکتی بنشینید، حواستان به کیسه‌های خریدتان باشد.

برخورد مردم استانبول با گردشگران چگونه است؟

ازآنجاکه کشور ترکیه چند سالی است میزبان گردشگران بین‌المللی شده است، برخورد مردم شهر استانبول با گردشگران مناسب است. هر زمان که گم شدید یا سؤالی داشتید، می‌توانید بر روی کمک مردم این شهر حساب باز کنید. پلیس نیز با گردشگران رفتار خوبی دارد و هر زمان که به مشکلی برخوردید، می‌توانید از کمک آن­­ها استفاده کنید.

سیم‌کارت در استانبول

یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری تماس یا وصل‌شدن به اینترنت خرید سیم‌کارت استانبول است. حتماً بعد از این‌که پرواز شما به فرودگاه استانبول رسید، سیم‌کارت کشور ایران را از گوشی­تان خارج کنید. چراکه هزینه رومینگ در این کشور بسیار بالا است. جای آن می‌توانید از تماس‌های اینترنتی استفاده کنید.

برای خرید سیم‌کارت می‌توانید از باجه‌های مختلف اپراتورهای خدمات تلفن همراه استفاده کنید. در ادامه معروف‌ترین اپراتورهای ترکیه را مشاهده می­کنید:

  • اپراتور تُرکسِل
  • اپراتور تُرک تِله کوم
  • اپراتور وُدافون

 

چگونه در شهر استانبول ارز بگیریم؟

یکی از سؤالاتی که باید قبل از سفر به استانبول از خودتان بپرسید، این است که می‌خواهید پولتان را در ایران تبدیل به دلار کنید یا لیر. پیشنهاد ما به شما این است که در داخل ایران پول خود را تبدیل به دلار کنید. چراکه دلار ارز رایج بین‌المللی است و در تمام بخش‌های استانبول به‌راحتی آن را  تبدیل به لیر می‌کنید. از طرفی نوسانات لیر بیشتر از دلار است. مزیت دیگر بردن دلار به ترکیه این است که می‌توانید در برخی از مغازه‌های استانبول پول خود را خرج کنید و نیازی به تبدیل به لیر ندارید.

اما اگر بخواهید در شهر استانبول پول خود را تغییر دهید، می‌توانید به صرافی‌ها یا حتی دستگاه‌های ای‌تی‌ام مختلفی که در شهر وجود دارد مراجعه کنید. در هنگام تبدیل ارز در استانبول به نکات زیر توجه کنید:

  • منصفانه‌ترین صرافی‌ها در شهر استانبول در «کاپالی چارشی» و بازار بزرگ استانبول هستند.
  • اگر در ایام تعطیل مثل عید فطر یا عید قربان بلیط چارتری استانبول را پیدا کردید و به این شهر سفر کردید، بهتر است که در ایران پولتان را به لیر تبدیل کنید. چراکه نرخ تبدیل ارز در این ایام منصفانه نیست.
  • در روزهای شنبه و یکشنبه که تعطیلات رسمی کشور ترکیه است، نیز نرخ تبدیل ارز در صرافی‌ها به نفع شما نیست.
  • از صرافی‌های فرودگاه نیز برای تبدیل دلار به لیر استفاده نکنید. چراکه نرخ تبدیل ارز این صرافی‌ها به‌گونه‌ای است که متضرر می‌شوید.

هزینه‌ اقامتگاه­های استانبول

بسته به بودجه‌ای که برای اقامت در شهر استانبول کنار می‌گذارید، می‌توانید به سراغ هاستل، هتل یا آپارتمان‌های این شهر بروید. ارزان­ترین اقامتگاه‌ها هاستل‌ها هستند. می‌توانید با ۱۵ تا ۴۵ لیر برای هر شب در هاستل­های استانبول اتاق بگیرید. برخی از این هاستل­ها ممکن است خدماتی نظیر وای‌فای رایگان نیز به شما ارائه کنند.

امکانات هتل­های شهر استانبول به تعداد ستاره‌هایشان بستگی دارد. هرچه تعداد ستاره‌ها به ۵ نزدیک‌تر شود، امکانات و خدمات هتل بالاتر و هزینه آن گران‌تر می‌شود. معمولاً هزینه اقامت در هتل استانبول از شبی ۶۰ تا ۲۱۰ لیر است. اقامت در هتل‌های لوکس استانبول نیز  حدوداً شبی ۳ هزار لیر برای شما آب می­خورد.

یکی دیگر از روش­های اقامت در استانبول، اجاره آپارتمان است. قیمت اجاره آپارتمان در استانبول حدوداً بین ۲۲ تا ۸۹۰ لیر است.

نکته: در فصول گرم سال که تقاضا برای سفر به استانبول بالا می‌رود، هزینه اقامت در هتل‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی فصول سرد سال، فصل کم‌رونق گردشگری در این شهر است و هزینه اقامتگاه­های آن کاهش می­یابد.

جمع‌بندی

سفر به استانبول می‌تواند یکی از جذاب‌ترین سفرهای زندگی شما باشد؛ البته به شرطی که به نکاتی که دررابطه‌با آب‌وهوای شهر استانبول، امنیت این شهر، روش‌های تبدیل ارز و تهیه سیم‌کارت استانبول بیان کردیم، توجه کنید. در آخر باید بدانید که نکات سفر به این شهر محدود به این موارد نمی‌شود و آشنایی با روش‌های حمل‌ونقل در استانبول و شیوه‌های سفر ارزان‌قیمت به این شهر  می­تواند سفرتان را  لذت‌بخش‌تر کند.

استانبول رفتی حواست باشه که... - توصیه‌های مهم قبل از سفر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]