توضیحات

ویرایش
این جزیره در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان قرار دارد و مساحت آن حدود چهار کیلومتر مربع می‌باشد. پوشش گیاهی این منطقه از گیاهان شور و پسند و مقاوم در مقابل کم آبی است که بطور پراکنده وجود دارند.
این جزیره یکی از کوچک‌ترین جزایر ایرانی خلیج فارس محسوب می‌شود به‌طوری که اگر در بلندترین نفطه آن بایستید و به اطراف نگاه کنید آب‌های اطراف جزیره را به راحتی می‌بینید.
شیدور مساحتی برابر 98 هکتار دارد. . از روی تصاویر ماهواره‌ای این جزیره ذوزنقه شکل به نظر می‌رسد. این جزیره یکی از زیباترین جزایر مرجانی خلیج فارس است که دارای غروب دریایی است.
جزیره شیدور خالی از سکنه می‌باشد و فعالیت انسانی در آن دیده نمی‌شود. چهار گونه پرستوی دریایی در این جزیره زندگی و تولید مثل می‌کنند.
در این جزیره تعداد زیادی مار سمی سیاه رنگ و کوچک که معمولاٌ زیر شن مخفی می‌شوند مشاهده شده است به همین جهت به جزیره ماران نیز شهرت دارد . این جزیره همچنین محل تخم گذاری لاکپشتان دریایی نیر می‌باشند .
شیدور یکی از چین‌خوردگی‌های کوهپایه‌های زاگرس با دامنه نوسان کوتاه است. جزیره شیدور در ادامه جزیره لاوان یک ساختار انفرادی ساحلی محسوب می‌شود که به‌صورت یک تاقدیس در مجاورت خشکی ایران ...مشاهده کامل متن با محور شمال غرب به جنوب شرق قرار گرفته و تقریبا تمام سطح آن از رسوبات سازند بختیاری و تراس‌های دریایی جوان مربوط به دوران چهارم زمین‌شناسی تشکیل شده است.
در برخی نقاط جزیره پوشش گیاهی آنقدر انبوه است که امکان رفت و آمد وجود ندارد. پوشش گیاهی غالب آن از نوع بوته‌ای است. البته اجتماعی از درخت مسواک نیز در شمال غربی آن وجود دارد.
همچنین یک اصله درختچه غیربومی کهور پاکستانی نیز در شمال جزیره رشد کرده است که هر چه سریع‌تر باید ریشه‌کن شود.
صیادان و بومیان جزایر اطراف در هنگام طوفانی بودن دریا و همچنین برای جمع آوری لاک پشتها و تخم پرندگان دریایی به این جزیره مسافرت می‌کنند. شیدور با این که مساحت بسیار کمی دارد از با اهمیت‌ترین و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های پرندگان و لاک پشتهای دریایی در خلیج فارس و دریای عمان به شمار می‌اید.
بازدید از این جزیره همراه با راهنمایان آشنای محیط زیست و مجوزهای لازم امکان پذیر است .
جزیره شیدور از سال هزار و سیصد و شصت و شش تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است . این جزیره در تقسیمات کشوری جزء استان هرمزگان و از توابع شهرستان بوموسی می‌باشد که در فاصله دویست و شصت و دوکیلومتری بندرعباس واقع شده است.
جزیره ماران در مسیر مهاجرت پرندگان قرار داشته و سواحل آن زیستگاه مناسبی برای پرندگانی چون پرستوی دریایی و عقاب ماهیگیر می‌باشد. تنها پستاندار جزیره را جبیر تشکیل می‌دهد که از سالیان قبل در آن رها شده و امروزه جمعیت قابل توجهی را تشکیل داده است.
بر اساس سوابق موجود، نخستین پرنده‌شناسی که پرندگان جزیره شیدور را مطالعه و معرفی کرد دکتر درک اسکات پرنده‌شناس سازمان محیط زیست بود. نامبرده در بررسی خود که در تاریخ 18 تا 22 خرداد سال 1351 انجام گرفت حدود 600هزار پرستوی دریایی‌گونه سفید و هزاران پرنده دیگر را در حال جوجه‌آوری مشاهده کرد.
حواصیل سبز نیز اولین بار در ایران توسط او در این جزیره مشاهده شد.
مرجان‌های حاشیه جزیره شیدور یکی از بهترین زیستگاه‌های صدف مروارید در خلیج فارس است. فصل صید مروارید از اول تیرماه آغاز می‌شود، یکی از صیادان محلی می‌گفت هر کس هر چقدر بتواند صید می‌کند.
این جزیره از سوی سازمان بین‌المللی پرندگان به عنوان یکی از مناطق مهم پرندگان در خاورمیانه و ایران ثبت شده و به عنوان یک پناهگاه حیات‌وحش از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.
بخش مرجانی و سواحل آن نیز به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. اما مانند بسیاری از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و تالاب‌های بین‌المللی وضعیت اسفباری دارد.
این جزیره در طول دوره حیات خود ناملایمات زیادی را به خود دیده و سخت‌ترین آنها تجاوز انسان‌های ناآگاه از محیط پیرامون خود به این جزیره است.
چشمه یا آب سطحی در این جزیره وجود ندارد. میزان بارندگی بسیار کم و دمای آن در تابستان بطور متوسط ۴۰ درجه سانتی گراد می‌باشد. در طول ساحل جنوبی، غربی و شمال غربی جزیره صخره هایی با ارتفاع ۲ متر ظاهر شده است.
در گوشه جنوب شرقی آن، صخره‌ها به شکل توده‌های در هم فرو رفته ای از تخته سنگ ها، حتی در شرایط مد نیز دیده می‌شود. سایر نواحی ساحلی به صورت نوار ماسه ای باریکی است که تا شمال شرقی جزیره به شکل دماغه ای بلند امتداد می‌یابد.
تجهیزات و امکانات حفاظتی در منطقه موجود نمی‌باشد و این منطقه توسط اداره حفاظت محیط زیست بندر لنگه مدیریت می‌شود. این تالاب با توجه به دور بودن جزیره از ساحل و مسکونی نبودن آن دارای کاربری خاصی نمی‌باشد و اهمیت ویژه آن شرایط خاص و منحصر به فرد آن جهت جوجه آوری پرندگان و تولید مثل لاک پشتان دریایی بوده که به همین منظور از آن به عنوان بهشت پرندگان یاد می‌شود.
پوشش گیاهی:
پوشش گیاهی جزیره از چند گونه پایای درختچه ای- بوته ای تجاوز نمی‌کند. جوامع گیاهی ویژه تپه‌های شنی به طور پراکنده دیده می‌شود. گونه‌های غالب شامل لیسیوم، سودا، آتریپلکس و گونه‌های سیپروس، ارودیوم و نستورا از دیگر گونه‌های علفی جزیره به شمار می‌روند.
چمن شور پاگربه ای، گل جالیزی، نوعی ارمک، آفتاب پرست ساحلی، زدوک، بارهنگ، چوچ (درخت مسواک)، پیر گیاه و گل ماهور شرقی دیگر گونه‌های گیاهی این جزیره کوچک می‌باشند.
از گونه‌های شاخص جانوری این منطقه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پرندگان: انواع پرستوهای دریایی شامل پرستوی دریایی گونه سفید، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی تیره و پرستو دریایی معمولی جمعیت اصلی پرندگان جزیره را تشکیل می‌دهند.
این پرستوها هر ساله مقارن با اردیبهشت ماه وارد جزیره شده و پس از تخم گذاری و جوجه آوری اواخر مرداد ماه جزیره را ترک می‌کنند.
از دیگر گونه‌های جوجه آور در جزیره می‌توان به اگرت ساحلی اشاره کرد، که بخش کوچکی از جزیره را به خود اختصاص داده و می‌توان آن را در هر دو شکل سفید و خاکستر تیره در جزیره مشاهده نمود.
حواصیل سبز و عقاب دریایی ماهیگیر از دیگر پرندگان این منطقه می‌باشند. به طور کلی تاکــــنون دراین جزیره ۱۰ گونه پرنده شناسایی شده است که به جز چکاوک کاکلی و سسک دم دراز، بقیه مهاجر هستند.
خزندگان: این جزیره همچنین یک زیستگاه مهم برای تخم ریزی لاک پشتهای دریای همانند لاک پشت منقار عقابی و لاک پشت سبز محسوب می‌شود. ازجانوران دیگر این جزیره می‌توان خزندگانی نظیر سوسمار دم دراز بیابانی، اسکینگ ایرانی، اسکینگ علفزار جنوبی و مار جعفری را نام برد.
آبزیان: این جزیره کوچک تنها آبسنگ مرجانی حفاظت شده ایران می‌باشد و در فهرست مهمترین آبسنگ‌های مرجانی اتحادیه بین المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN) نیز ثبت شده است.
حداقل ۱۹ گونه مرجان از ۸ جنس و ۶ خانواده در حاشیه جزایر استان هرمزگان از جمله جزیره شیدور گزارش شده است. در جزیره شیدور پستانداران خشکزی تاکنون مشاهد نشده است، لیکن پستانداران دریایی دارای تنوع خوبی بوده و شامل برخی نهنگها و دلفین‌ها مانند نهنگ براید و … می‌باشند.
جاذبه‌های اکوتوریستی: آرامش زیستگاهی، بکر بودن و برخورداری از امنیت زیستی عامل اصلی مهاجرت پرندگان به این جزیره است. در زمان مهاجرت جزیره مملو از انواع پرستوهای دریایی و جوجه‌های آن است.
پرواز دسته جمعی انواع پرستوها منظره ایی زیبا را در این جزیره کوچک به وجود می‌آورد. این چشم اندازهای بدیع و سواحل دنج مکان مناسبی برای طبیعت گردان و عکاسان می‌باشد.
اما با توجه به شرایط جغرافیایی جزیره مذکور و دوری آن از ساحل استفاده توریستی چندانی نداشته و بیشترین توجه آن از سوی پرنده شناسان و پژوهشگران می‌باشد.
منابع :
http://www.iew.ir/
http://tebyan-zn.ir/
http://forum.saramad.ir/
http://fa.wikipedia.org/
g
غار نمکی خرسین سیاهو

غار نمکی خرسین...

غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع است. با حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی سبک به دهانه غار می‌رسیم. دهانه در ارتفاع 1080 متر از سطح دریا قرار دارد. در خرسین قندیل‌های نمکی متعددی می‌بینیم که جزء جدا ناشدنی این غار زیب...

اطلاعات | نقشه
معبد هندوها

معبد هندوها

پرستشگاه هندوها یا معبد هندوها یکی از آثار تاریخی و در عین حال جالب توجه شهر بندرعباس است که در خیابان امام خمینی و روبروی بازار روز قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال ۱۳۱۰ ه. ق. در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی سا...

اطلاعات | نقشه
چشمه آب گرم گنو

چشمه آب گرم گن...

چشمه آب معدنی گنو در فاصله 34 ‏کیلومتری شمال شرقی بندرعباس، در کنار راه بندرعباس _سیرجان واقع شده است. یک راه اسفالته فرعی به این چشمه منتهی می‌شود. این چشمه در دره ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی، از شمال و جنوب، آن را در برگرفته اند. از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و ...

اطلاعات | نقشه
موزه آب بندر عباس

موزه آب بندر ع...

بی اغراق ، حاشیه خلیج فارس یکی از کانون‌های مهم تمدن منطقه و بشری بوده است. خلیج فارس خود بستری است که رفت و آمد از دو سو را ساده کرده و امکان داد و ستد و مبادله کالارا فراهم کرده و در جریان این مبادلات بازرگانی فرهنگ و اندیشه و جهان بینی پیرامون آن پراکنده شده وتمدن خاص خود را شکل داده...

اطلاعات | نقشه
حمام بزرگ گپ

حمام بزرگ گپ

حمام گپ بزرگترین حمام شهر بندرعباس و از بناهای دوره قاجاریه می‌باشد که تا اواخر دهه پنجاه از آن استفاده می‌شده است . این حمام از دو قسمت زنانه و مردانه تشکیل شده و مصالح آن سنگ ، آجر با ملات ساروج ، گچ و در دهه اخیر سیمان بوده است .حمام گپ در دوره پهلوی دوم با راه اندازی لوله کشی شهری...

اطلاعات | نقشه
جزیره هرمز

جزیره هرمز

این جزیر در هشت کیلومتری بندر عباس و ورودی خلیج فارس وافع شده است. هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل است که نوعی گنبد نمکی می‌باشد و مساحت آن به حدود چهل و دو کیلومتر مربع می‌رسد. این جزیره را به دلیل موقعیت جغرافیایی اش و مجاورت آن با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌نامند. به همین دلیل است که آن...

اطلاعات | نقشه
دره جاماش

دره جاماش

دره جاماش ، جایی در شمال روستای سیخوران قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان سیاهو در استان هرمزگان می‌باشد. " سیخور " به معنی جوجه تیغی در زبان محلی می‌باشد و نام این روستا تأثیر پذیرفته از ازدیاد این نوع موجودات در منطقه است ، که اکنون کمتر دیده می‌شوند. اما یکی دیگر از دلایل این ن...

اطلاعات | نقشه
جزیره شیدور ( ماران )

جزیره شیدور ( ...

این جزیره در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان قرار دارد و مساحت آن حدود چهار کیلومتر مربع می‌باشد. پوشش گیاهی این منطقه از گیاهان شور و پسند و مقاوم در مقابل کم آبی است که بطور پراکنده وجود دارند. این جزیره یکی از کوچک‌ترین جزایر ایرانی خلیج فارس محسوب می‌شود به‌طوری که ا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
قلیه ماهی هرمزگان

قلیه ماهی هرمز...

قلیه ماهی برای چهار نفر مواد لازم: نیم کیلو ماهی گوشتی گوجه فرنگی سه عدد متوسط سبزی گیشنیز و شنبلیله ربع کیلو پیاز بزرگ یک عدد ، سیر یک بوته ،تمر هندی صد گرم زرد چوبه و نمک وفلفل به اندازه لازم روغن نصف لیوان طرز تهیه: ماهی را به قطعات نسبتاً کوچک در می‌آوریم یک ساعت نمک می‌زنی...

اطلاعات
هواری ماهی

هواری ماهی

● مواد لازم‌: ▪ برنج‌: سه پیمانه ▪ سیر: ۳ - ۲ حبه نمک‌: به مقدار کافی فلفل قرمز و ادویه‌: به مقدار کافی ▪ ماهی یا میگو: ۱۵۰ گرم ▪ آب‌: ۶ پیمانه ▪ پیاز متوسط خرد شده‌: ۱ عدد ▪ کره‌: ۵۰ گرم ● طرز تهیه‌: برنج را از قبل خیس می‌کنیم‌، روغن را در دیگ‌روی آتش ملایم داغ کرده پیاز را در آن ت...

اطلاعات
لباسهای محلی هرمزگان

لباسهای محلی ه...

ایران هم یکی از کشورهایی است که به علت تنوع قومیتی لباس‌های خاص زیادی در آن وجود دارد که هر کدام شناسانگر محل و فرهنگ قومیتی خاص است. لباس هایی مانند لباس کردی ،آذری و لری که همانگونه که اشاره شد گوای فرهنگ، سنن و زبان خاصی هستند. گرچه در استان‌های جنوبی ایران قومیتی خاص مانند آذری و ی...

اطلاعات
صید مشتا

صید مشتا

صید مشتا یکی از انواع روش‌های صید آبزیان در سواحل جنوب کشور به ویژه هرمزگان می‌باشد که از از اول خرداد ماه صیادان با استفاده از این روش سنتی اقدام به صید ماهی در کنار ساحل می‌کنند. دراین روش صید ، صیادان چوب هایی به طول حدود سه تا چهار متر درحالی که توری به دور آن کشیده اند بصورت مر...

اطلاعات
خوس دوزی

خوس دوزی

خوس دوزی یکی از انواع سوزن دوزیهاست که تاریخ مشخصی ندارد و آنچه مسلم است این هنر در زمان صفویه در بندرعباس و بلوچستان از رونق بیشتر برخوردار بوده است . بعد از دوره صفویه در پیشرفت این سوزن دوزی قدم‌های موثری برداشته شد و این هنر به جالب‌ترین وجهی نمودار گردیده. از این هنر بیشتر برای...

اطلاعات

جزیرهٔ شیدوَر

جزیرهٔ شیدوَر یا شِتوَر یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.این جزیره غیرمسکونی است و از توابع شهرستان ابوموسی استان هرمزگان به شمار می‌آید.
جزیره شِتوَر یا شیدوَر به تعداد زیاد مار سمی سیاهرنگ و کوچک معروف است که معمولاً زیر شن مخفی می‌شوند. به این جزیره "جزیره ماران" نیز گفته می‌شود. ... ادامه مطلب
جزیرهٔ شیدوَر

فریده انتظاری

فریده انتظاری چهارشنبه 2 دی 94 - 22:24

جاذبه‌های جنوب واقعا دیدنی هستن

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب