1 1

توضیحات

ویرایش

منطقه ییلاقی خشکه­ دریا منطقه­ گود افتاده­ای است که در حدود 5/1 کیلومتر طول و به همین اندازه هم عرض دارد و با تیغه­ ی کوهی که خلخال و شاندرمن را از هم جدا می­کند، چندان فاصله ندارد.
در «کتاب گیلان» وسعت دریاچه‌ی خشکه­ دریا به صورت تقریبی، «4 هکتار» نوشته شده است اما این وسعت صحیح نیست و به صورت حدس و گمان ثبت شده است.
در واقع کتاب گیلان با استناد به نوشته‌های رابینو وسعت دریاچه را چهار هکتار ذکر کرده است اما بر اساس آخرین اطلاعاتی که توسط پایگاه «سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور» منتشر شده وسعت خشکه‌دریا 12.5 هکتار اندازه‌گیری و ثبت شده و عمق متوسط آن‌را حدود 10 متر ثبت کرده است.
همچنین در زمان رابینو در آنجا آثار قنات‎هایی دیده شده است که به نظر او برای ذخیره ­ی آب استفاده می­شده است.
با توجه به وفور آب در چشمه‎ها و جویبارهای اطراف منطقه وجود هرگونه قنات در این منطقه بسیار بعید به نظرمی‎رسد.
در افسانه‎ای محلی آمده است که در روزگاران گذشته چوپانی در ارتفاعات خشکه‎دریا به دامداری مشغول بود و منزل مسکونی‎اش در حومه خشکه‎دریا قرار داشت.
از آن‎جایی که حمل و نقل شیر از ارتفاعات به منزل برایش به صورت روزمره آسان نبود برای سهولت انتقال شیر تا منزل مسکونی‎اش در خشکه‎دریا را با قطعاتی سفالینه به صورت لوله‎کشی امروزی درآورده بود و بدین صورت شیر دوشیده شده را به پایین انتقال می‎داد! شاید آثار سفالینه‎هایی که کم وبیش در منطقه یافت می‎شود این ذهنیت را ایجاد کرده که در خشکه‎دریا قنات بوده باشد.
ارتفاع خشکه­ دریا از سطح دریای آزاد حدود 1500متر است.
چگونگی ایجاد دریاچه
به نظر می­رسد به دلیل ریزش کوه«سایله­سَر» و لغزش زمین در ضلع جنوبی این دریاچه در روزگاران گذشته و پرشدن حد فاصل دو کوه خوئَه­لونه (Xōalōna) در ضلع شمالی و کوهِ سایله­سَر (Sāylasar) در ضلع جنوبی، چاله‌ای بزرگ به صورت طبیعی در این منطقه ایجاد گردید.

با توجه به فراوانی چشمه‌سارها و آبریزه‌های مختلف، آب‎هایی که از این طریق از مناطق مختلف بدانجا سرازیر می­شده موجب آب گرفتگی این چاله­ی بزرگِ ایجاد شده در پشتِ این زمین‌لغزش گردیده است و به تدریج آب آن زیاد شده تا جایی­که استخر بزرگی را تشکیل داده است.
حومه­ خشکه ­دریا از مسیرهای شمالی و شمال غربی دارای تپه­‌های دل­ انگیزی است که وقتی آدمی در فصل تابستان به آنجا پای گذارد از آن همه زیـبایی و صفا و صمیمتی که بر آنجا حاکم است بی­ اختیار انگشت حیرت بر دهان می­ برد و ناگزیر جز حمد و ثـنای خـدای سبحان هیچ بر زبـان نمی­آورد.
ورزش‌های سنتی
با طلوع آفتاب در هر بامداد بهاری و تابستانی، زیبایی و طراوتی عجیب و غیرقابل توصیف بر منطقه مستولی می­شود که زبان از گویای آن به تمام معنای کلمه قاصر است.
هر غروب صدای زنگوله­‌های گوسفندان و رمه­های چوپانان و نوای دل­ انگیز تنها همدم چوپانان «تالشه لَـلَه» که همان نی تالشی است و صدای آبشارهای اطراف و چهچه انواع پرندگان و به طور کلی آوای دل­انگیز طبیعت همه در هم می­ پیچند و با سرخی شفق که از نهان شدن و فرو رفتن آفتاب عالم‌تاب در پشت کوه­های سمت غرب منطقه، در هم آمیخته و جلوه­ای بی­نهایت طربناک بر محل متظاهر می­گردد.
جوانان و مردان تالش ساکن در منطقه از دشت­های اطراف خشکه­­ دریا برای تفریحاتی سنتی و غیرسنتی بهره­ ی کافی را می­ برند. ورزش اسب دوانی یکی از زیباترین تفریحات سنتی است که هر تابستان در خشک ه­دریا و نَرمی­چال که یکی از دشت­های وسیع و زیبای آنجاست به مسابقه گذاشته می­شود.
و در آن زنان و مردان سوارکار تالش سوار بر اسب­های بومی تالش شده و منطقه را ساعاتی در حماسه و رزم فرو می­برند که مدت‌ها آن حماسه­‌ها در ذهن باقی می­ماند.
علاوه بر این، بازی‌های محلی از قبیل کلا مزا و داله مزا و کشتی باوَج دیگر تفریحاتی هستند که جوانان بومی منطقه به همان روش سنتی انجام می­دهند.
باوَج کشتی محلی ایل تالش است که در ییلاقات منطقه مرسوم بوده و هنوز هم گه‌گاهی به شـیوه­ی متداول در عروسی­هـا انجام می­شود.
همزمان و هـمراه با این کشتی نی نواخته می­شود، نـی ­زن­ها معمولاً چوپان هستند. کشتی در فضای باز و در محوطه ­ای انجام می­شود که گرداگرد آن علاقمندان و مشتاقان محلی این کشتی نشسته­ اند.
بازی­های بچه­ها و نوجوانان را نیز بایستی به این مجموعه اضافه نمود که آن هم جایگاه مخصوص به خودش را داراست.
ییلاقات حومه
در اطراف خشکه­ دریا ییلاقات زیبایی قرار دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: سیف­آستونَه (=صیف‌آستونه)، اَمروئَه­خوار، نـایَه­شَر (گویند در ایام گذشته شهری بزرگ در آن‎جا دایر بوده است)، چَـرَه­چـال, گُلی‎دشت و سِـرَسی به ترتیب در شمال، شـمال غرب، و غرب و نیز دَشـتِه، وَنـاو و اورَه­بَند به ترتیب در جنوب، و جنوب غرب.
همچنین است ییلاقات بالادست‌ها و اندکی دورتر و واقع شده در ارتفاعات خشکه‌دریا از قبیل وییَرگا, کَلَه, سِرَوا, علی‌واش , لارَژیَه.
در ییلاق لارژیه قله ستبر و جاویدان بِزِندار معروف است و همچنین بقعه‌ی شاه پیلَیْن زیارتگاه تالشان منطقه می‌باشد. در جنوب ییلاق وییرگا بایستی از بقعه جیلَرزِن یاد نماییم که مورد احترام اهالی است.
هر کدام از مناطق ییلاقی فوق دارای جلوه­‌های بدیعی است که با گفتن و نوشتن قابل وصف نیست.
سوغاتی‌های ییلاق
عسل طبیعی, انواع فراورده‌های لبنی, گوشت, پشم گوسفند, ماهی و صنایع دستی (شال, پوئَه‌گیرَوِه, چَنگیلَه, انواعی از تزیینات زین و یراق اسبان) بهترین سوغاتی است که از ییلاق خشکه‌دریا می‌توان برای عزیزان خویش هدیه برد.

مسیر دسترسی
منطقه­ ی بسیار زیبای خشکه دریا یکی از مناطق ییلاقی و بدیع شاندرمن است که در فاصله­ی تقریبی یک روزه راه (به صورت پیاده)و با مسافت حدود 8 فرسخ از شاندرمن واقع شده است.
برای مسافرت به خشکه­دریا بایستی مسیر شاندرمن ـ دران ـ طالب دره ـ حاجی­بیجارـ لَچور ـ کوهسار را طی کرد که هر کدام از مناطق مذکور خود دارای زیبایی‌های خاصی هستند.
البته هنگامی که مسافر به لـچور رسید می­تواند ادامه­ ی مسیر را از طریق میمونَه ـ کوهَن ـ وییَرگا و سیف­آستونَه ـ نایَه‌شرـ أمروئَه‎خوار, طی نماید ولیکن از مسیر اخیر چندساعتی دیرتر به مقصد خواهد رسید.
منبع:
رابینو، گیلان، ص130
http://shanderman20.ir/
ابراهیم اصلاح عربانی و دیگران، کتاب گیلان، جلد اول، ص 159.
سیّدعلی میرنیا، فرهنگ مردم (فولکلور ایران)، ص151.
http://deran52.blogfa.com/

پارک جنگلی گیسوم ( درستکار )

پارک جنگلی گیس...

پارک جنگلی گیسوم در ۱۸کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. در جنوب آن رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومترو شمال آن شهر هشت پر با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد. درختان جنگلی انبوه و انواع گونه‌های گیاهی چشم انداز زیبایی دارد به خصوص در فصل پائیز طبیعتی زیبا و دل انگیز برای دوستداران طبیعت د...

اطلاعات | نقشه
قلعه صلصال

قلعه صلصال

قلعه صلصال در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار (روستای قلعه دوش) بر روی تپه ای سنگی قرار دارد,مساحت تقریبی این قلعه نیم هکتار و جنس باروهای مستحکم آن از سنگ لاشه و ساروج است و دارای قطری بیش از 1.5متر است. مساحت تقریبی کوهی که این قلعه بر آن قرار گرفته است 40 متر در 50 متر است ک...

اطلاعات | نقشه
آبشار ورزان

آبشار ورزان

آبشار ورزان (ورازان ) در 36کیلومتری شمالغرب شهر تالش و 22 کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه) دریاچه نئور اردبیل (ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) قرار دارد. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلومتر ...

اطلاعات | نقشه
روستای مریان

روستای مریان

مریان از توابع شهرستان تالش محسوب می‌شود که در صد و چهل و سه کیلومتری شهر رشت و سی و هفت کیلومتری شمال غربی هشتپر واقع شده است. مریان از شمال به روستای ناوان ، از جنوب به جنگل از شرق به روستای سینا هونی و از غرب به روستای آق اولر منتهی می‌شود. این روستا حدود هزار و هشتاد متر از سطع د...

اطلاعات | نقشه
ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

این دهکده و ییلاق زیبا در سی و شش کیلو متری شمال غربی شهرستان تالش و هفده کیلومتری دریاچه نئور اردیبل قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا یه حدود هزار و نهصد متر تا هزار و نهصد و هفتاد متر می‌باشد. سوباتان رو به روی کوه ریشکاجی که به آن ریشگاسر نیز می‌گویند واقع شده است که بلند‌ترین ک...

اطلاعات | نقشه
جاده اسالم - خلخال

جاده اسالم - خ...

این جاده شهر خلخال استان اردبیل را به اسالم گیلان متصل می‌کند که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد و ترکیب جنگل و دشت، زیبا‌ترین جاده کشور نام گرفته است. این جاده حدود هفتاد کیلومتر طول دارد و گردشگران می‌توانند از طبیعت زیبا و بکر ، عسل‌های طبیعی ، مناظر زندگی سنتی و دشت‌های زیبا و...

اطلاعات | نقشه
آبشار زمرد حویق

آبشار زمرد حوی...

حویق شهری تازه تاسیس است که از ترکیب دو روستای چوبر و حویق به وجود امده است . این شهر در چهل کیلومتری شمال شهرستان تالش واقع شده است که روستاهای صیدگاه ، آغاسی محله ، صولی محله ، اوتار محله و ریک محله محدوده گسترده ای از کوهپایه‌های جنگلی و ساحل دریا را در برگرفته است.حویق شهری بسیار ...

اطلاعات | نقشه
تالشون چیله شو

تالشون چیله شو

پاییز هزار رنگ هم رو به پایان است و زمستان سرد و فصل برف سپید در راه و باز به مناسبتی بازمانده تمدن کهن و باستانی ایرانیان نزدیک می‌شویم و این مناسبت چیزی نیست جز “چیلَه شَو^” که همان بلند‌ترین شب سال که تا نیمه شبش در پاییز است و بعد از آنهم در زمستان. ایرانیان که سابقه ای دیرین در ب...

اطلاعات
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی تالشی

لباس محلی تالش...

زنان تالش از روزگار کهن تاکنون رنگها را به پهنای طبیعت زیبای تالش درهم تنیده و پوشش زیبایی را تهیه کردند که هنوز هم زنده است و هر کس با دیدن این لباس به وجد می‌آید. لباسی که چندین رنگ در تار و پود پارچه در آمیخته و با دوخت‌های متنوع طراحی و آراسته شده است. تالشی‌ها سینه به سینه آموخت...

اطلاعات
موسیقی تالشی

موسیقی تالشی

موسیقی بخشی از سرشت آدمی است و از نخستین نیاز‌های انسانی و وسیله ای برای ارضاء و تلطیف روحی بشر به شمار می‌آید. موسیقی هر ملت تجلی سیر تکاملی دقت، هوش، چگونگی مشاهده و استنباط و عواطف روحی آن ملت در طول تاریخ است. موسیقی هر قوم ضمن آنکه به توصیف زندگی آنان می‌پردازد، زبان دل ، مظهر ع...

اطلاعات
رنگ آمیزی خانه ( کَه ویشوشتِه )

رنگ آمیزی خانه...

اسفندماه در بین تالشان چند اسم دارد. چیلی پیلی یَه ما chilipiliya ma- لَرَکشَه ما larak,sha ma- نَوروزَه ما navruza ma سه نام تالشی این ماه است. از آن جا که تالشان معتقدند یک ماه مانده به پایان هر فصل در واقع آغاز فصل دیگر است ، اسفندماه را نَوروزَه ما یعنی ماه نوروز نامیده اند. در ...

اطلاعات
پنیر تالشی

پنیر تالشی

زنان تالشی در فصل بهار حدود ساعت 11 تا 12 و در فصل تابستان در حدود ساعت 13 تا 14 گوسفندان را می‌دوشند و سپس شیر را از یک صافی پارچه‌ای یا توری نازک عبور می‌دهند، بعد از گذراندن از صافی، به شیری که هنوز گرم است، مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب می‌کنند. این مخلوط بعد از مدتی می‌بن...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب