چرا مهاجرت به ترکیه در ایران محبوب شده است؟

چرا مهاجرت به ترکیه در ایران محبوب شده است؟

از میانه قرن بیستم و پس از پایان جنگ جهانی دوم مهاجرت در جهان معنای جدیدی به خود گرفت. اگرچه در طول تاریخ مهاجرت همواره رواج داشته است اما پیشرفت حمل و نقل و تکنولوژی  جهان را به یک کشور متحد شبیه‌تر کرده است. بیشتر مهاجرت‌ها در طول دهه‌های اخیر از شرق به غرب بوده است و کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی پذیرای مهاجرانی از سراسر جهان بوده‌اند. در این بین باید اشاره شود که کشورهای مختلف جهان از نظر مهاجران یکسان نیستند و برخی از کشورها به بهشت مهاجران شهرت یافته‌اند. مهاجران ایرانی نیز که اکثراً دارای تحصیلات بالایی هستند کشورهای مختلفی را برای زندگی جدید انتخاب می‌کنند. در این مقاله با دلایل محبوبیت مهاجرت به ترکیه برای ایرانیان آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

دلایل مهاجرت به ترکیه توسط ایرانیان

1- فرصت‌های اقتصادی

کشور ترکیه از سال 1990 اقتصاد خود را به شتاب بیشتری به پیش برده است و با آغاز قرن جدید این سرعت حتی بیشتر نیز شده است. این کشور با سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه توریسم و حمل و نقل، به یکی از قطب‌های جهانگردی تبدیل شده است. همین عامل افزایش جمعیت شاغلین در این کشور شده و فرصت‌های بسیار مناسبی برای اشتغال و کسب و کار فراهم کرده است. ایرانیانی که در کشور ترکیه زندگی می‌کنند در حوزه‌های مختلفی مانند رستوران و هتل داری، حمل و نقل، سلامت و کسب و کارهای خرد مشغول به کار هستند و از نظر قوانین نیز تفاوتی بین یک ترکیه‌ای و یک خارجی برای راه اندازی کسب و کار وجود ندارد.

2- رفاه نسبی

مردم ترکیه نسبت به چند دهه اخیر رفاه بسیار بالاتری دارند. براساس آمارها تنها در یک دهه اخیر  و از سال 2010 به بعد درآمد هر ترکیه‌ای یک و نیم برابر افزایش یافته است. ایرانیانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند می‌توانند با یک شغل و درآمد متوسط زندگی نسبتاً راحتی در این کشور داشته باشند.

3- ارزش پول پایین در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی

با توجه به افت ارزش پول ایران، هم اکنون مهاجرت به کشورهای غربی بسیار هزینه‌بر شده است. از طرفی ارزش پول ترکیه نیز در سال‌های اخیر افت داشته است. بنابراین شما با یک سپرده و پس انداز معقول می‌توانید زندگی راحتی را در کشور ترکیه آغاز نمایید و حتی اقدام به خرید خانه نیز بکنید. این درحالی است که اگر قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی یا آمریکای شمالی را داشته باشید تنها هزینه رفت و استقرار در آن کشور به اندازه خرید یک خانه در کشور ترکیه خواهد بود.

4- امکانات بهداشتی، درمانی و آموزشی بسیار عالی

در ترکیه شما به یک سیستم درمانی و آموزشی بسیار پیشرفته دسترسی خواهید داشت. بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بسیار زیادی در این کشور وجود دارد و کشور ترکیه قصد دارد در چند سال آینده به یکی از قطب‌های گردشگری درمانی در جهان تبدیل شود. همچنین مدارس و دانشگاه‌های این کشور نیز استانداردهای بالایی دارند و این کشور در منطقه خاورمیانه و شرق اروپا دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی است.

5- شرایط اقامت و شهروندی آسان

برای اخذ اقامت یا شهروندی یک کشور اروپایی یا آمریکایی شما باید چندین سال صبر کرده و شرایط بسیار ویژه‌ای را کسب کنید. این درحالی است که کشور ترکیه در سال‌های اخیر شرایط اقامت و اخذ شهروندی را بسیار ساده کرده است. هم اکنون شما می‌توانید با خرید خانه در ترکیه یا اجاره خانه، و همچنین کار یا تحصیل در ترکیه اقامت این کشور را دریافت نمایید. از سوی دیگر اگر خانه‌ای به ارزش 250 هزار دلار یا بیشتر را خریداری نمایید شهروند این کشور می‌شوید درحالی که این مبلغ در سال‌های اخیر یک میلیون دلار بود. همچنین با خرید خانه‌ای با ارزش حداقل 70 هزار لیر می‌توانید اقامت این کشور را دریافت کرده و هر ساله آن را تمدید نمایید.

جمع بندی دلایل مهاجرت به ترکیه

در این مقاله شما را با دلایل اصلی مهاجرت به ترکیه آشنا کردیم. این کشور که در همسایگی ایران قرار دارد فرصتی ویژه برای کار و زندگی فراهم کرده است. از سوی دیگر به دلیل نزدیکی ترکیه به ایران شما می‌توانید در صورت نیاز بین دو کشور در رفت و آمد باشید. توصیه ما این است که با چشم باز و بررسی کامل اقدام به مهاجرت نمایید و براساس منطق و تفکر و نه افکار و باورهای نهادینه شده و قدیمی تصمیم خود را بگیرید.

چرا مهاجرت به ترکیه در ایران محبوب شده است؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]