انواع کلاه نمدی در بختیاری

انواع کلاه نمدی در بختیاری

کلاه نمدی انواع مختلفی دارد:
1- کلاه خسروی سفید: این نوع کلاه در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعد از وضع قانون« اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه» مصوب مورخ 6 دیماه ۱۳۰۷ شمسی مجلس شورای ملی، کلیه اتباع ایران در داخل مملکت مکلف گردیدند با لباس متحدالشکل و کلاه پهلوی و نیم تنه بافته شده در ایران ملبس گردند. متخلفان نیز به حبس تا هفت روز محکوم می‌شدند. این قانون در شهرها از سال۱۳۰۸ و در روستاها از سال ۱۳۰۹ شمسی اجرا گردید. با تصویب این قانون، مامورین شهربانی و ژاندارمری بر مردم فشار زیادی آوردند و در نتیجه استفاده از کلاه نمدی سفید در بختیاری تقریباً منسوخ گردید. امروزه از این نوع کلاه استفاده نمی‌شود. بسیاری از بزرگان ، جنگجویان و سواران از این کلاه استفاده می‌کردند. بسیاری از سواران بختیاری در جنگ‌های مشروطه نیز کلاه سفید بر سر داشتند.
2- کلاه خسروی سیاه : سیاه رنگ و به شکل استوانه است. انتهای آن اندکی بر آمده می‌باشد و از ارتفاع آن نسبت به کلاه‌های قدیمی ( کلاه سفید) به طور محسوس کاسته شده است اما نسبت به دیگر کلاه‌ها ی مشابه از ارتفاع و مرغوبیت بیشتری برخوردار است. بعد از منسوخ شدن استفاده از کلاه سفید، این نوع کلاه در بین بختیاری‌ها رواج عمومی پیدا کرد.
3- شب کلاه : «شوکله show kola » این کلاه بیشتر توسط جوانان مجرد ، چوپایان ، افراد کم درآمد و گاهی به هنگام کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلاه از یک نمد ضخیمتر و پست‌تر ساخته شده ، معمولا ًرنگ آن قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره است. علت نام گذاری آن به « شب کلاه » این است که چوپانان با همین کلاه می‌خوابیدند و سر را بر روی قطعه سنگی یا شی ای می‌گذاشتند و کلاه حائل سر و آن شی بوده است. اما به نظر می‌رسد از دیر باز ایرانیان شب کلاه را در شب بر سر می‌گذاشتند چنانکه در شعر آمده است:
سرم ز می‌چو شود گرم پادشاه خودم چو شمع افسر من شد کلاه شب پوشم
کلاه‌های نمدی را میتوان از لحاظ اندازه و ارتفاع به بزرگ یا بلند ، متوسط و کوچک یا کوتاه نیز تقسیم بندی کرد که با تقسیم بندی فوق مطابقت دارد یعنی کلاه‌های سفید بلند ، کلاه خسروی سیاه متوسط و شب کلاه نوع کوتاه آن است.
انواع کلاه نمدی در بختیاری
انواع کلاه نمدی در بختیاری
انواع کلاه نمدی در بختیاری

Elena V

Elena V چهارشنبه 1 اردیبهشت 95 - 09:00

به به کلاه مردان غیور بختیاری

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]