توضیحات

ویرایش
آبشار شاهلولاک در 5 کیلومتری جنوب شهر چرمهین، نام آبشاری دائمی است که در دردامنه کوه‌های زاگرس و در نزدیکی شهر چرمهین از شهرستان لنجان در استان اصفهان است.
آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام از سسلسله کوههای "رخ" در زاگرس مرکزی واقع شده است و ارتفاع کوه از سطح آبهای آزاد دوهزار و هفتصد و پنجاه متر است.
در رابطه با وجه تسمیه این آبشار باید گفت، نام شاه لولاک از قسمتی از حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک» برگرفته شده‌است. به گفته علمای دینی در این حدیث خداوند به محمد می‌گوید که «اگر به خاطر تو نبود آسمانها و زمین را نمی‌آفریدم».
نامهای دیگر این آبشار نزد مردم محلی شالورا و شاهلورا می‌باشد.

آبشار زیبای شاهلران یا شاه لولاک از سه قسمت آبشارهای فصلی (هلکی )آبشار دائمی وآب چکانها تشکیل شده است. این آبشار که ارتفاع آن به 70 متر نیز می‌رسد، از آبشارهای دائمی استان اصفهان است اما میزان آبدهی آن در طول سال متفاوت است و یکی از علل منحصر به فرد بودن این آبشار از این جهت است که به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که اغلب آبشارهای ایران ...مشاهده کامل متن به صورت جوی روانی از روی سطح سرازیر می‌گردند.
این آبشار در زمستان کاملاً یخ زده و قندیل‌های زیبا و قطور یخی به ارتفاع 70 متر تشکیل می‌دهد. در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه لولاک جریان می‌یابد که ارتفاع آن نزدیک به 90 متر است و آبی خروشان دارد که در نزد مردم منطقه به آبشار هولوکی معروف است.
در زیر آبشار هولوکی، حفره سنگی به شکل غاری کوچک قرار دارد که چهل دختران نامیده می‌شود که در آن چشمه دائمی هست و درختی در آن روییده‌است. بر اساس داستان محلی چهل دختر معصوم از ترس جان خود به این مکان پناه آوردند و در آن از صاحب لولاک دعای عاجزانه کردند که جانشان را از خطر محفوظ دارد، بدان وسیله کوه آنها را در بر گرفت و از آن پس آن مکان بسیار محترم و مقدس شمرده می‌شود.
از شهرهای اطراف بسیار دختران دم بخت و یا زنان نازا که در این محل نیت و نذر و دخیل و نشانه بسته‌اند و بسیار به حاجات خود رسیده‌اند.

آب آبشار شاه لولاک در قسمتی که نزد مردم محلی به حوض معروف است روی زمین آرام می‌گیرد . بقایای حوض قدیمی به صورت تخته سنگهای بزرگ و حجاری شده مشهود است و بر بدنه یکی از سنگها کتیبه ای به زبان فارسی از این قرار حک شده است :«این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار و...» .
آبشار شاه لولاک از روی قندیل‌های عظیم آهکی پوشیده از خزه پایین می‌ریزد . با توجه به ارتفاع زیاد آبشار ، آب هنگام ریزش با هوا مخلوط شده و در برخورد با قندیل‌ها به صورت قطرات بارانی و شبنمی ریز به زمین پاشیده می‌شود .

در پایین آبشار شاه لولاک مجموعه تفریحی و ورزشی دایر است که دوستداران طبیعت ، گردشگران ، سنگنوردان و کوهپیمایان از آن استفاده می‌کنند .
آبشار شاه‌لولاک در گذشته نزد مجاوران آن بسیار مقدس و محترم بوده‌است. آبشار بصورت خاص و حتی درختان طاق اطراف آن، مقدس و صاحب اعجاز و موثر در رفع مشکلات و درمان بیماریها محسوب می‌شد.
مردم محلی به آفریننده شاه‌لولاک سوگند یاد می‌کردند و نذر و نیاز، دخیل بستن به درختان و روشن کردن شمع در چهل دختران مرسوم بود. قطع درختان، پایمال کردن بوته‌ها وآلوده کردن آب گناهی بزرگ بوده و مرتکب آن مشمول غضب خالق شاه‌لولاک قرار می‌گرفت، حتی بیم آن می‌رفت که چوب قطع شده از درختان شاه‌لولاک در خانه فرد به ماری خشمگین تبدیل شود یا کوه بر سر کسی که نوشیدنی حرام بنوشد سنگ بریزد.
این اعتقادات صاف و بی پیرایه مردم سالها حافظ زیبائیها و دوام شکوه و عظمت شاه لولاک و پاسداشت طبیعت بی نظیر آن بوده‌است.

همچنین مراسم آئینی شالورا جاری از مراسم‌های دیگری است که در این مکان صورت می‌گیرد که پس از گذشت هفتاد روز از عید نوروز و هر ساله در روز هشتم خرداد و همزمان با شروع شدن دوره گرما انجام می‌شد و از فراگیرترین مراسمی بود که به تقدس و نقش آفرینی این مجموعه بی بدیل کمک می‌نمود.
برای اجرای این آئین هرساله در روز شصت ونهم سال توسط دشتبان محل جار می‌شد و فرارسیدن موعد مراسم به اطلاع عموم می‌رسید. هرکس به فراخور بضاعت خود، خورش یک یا چند روز خود و اهل و عیال را مهیا می‌نمود،
هر تیره و تباری قسمتی از حوزه کنار آبشار را برای اسکان واطراق خود وفامیل با عنوان یورت آماده نموده بود.
(کلمه یورت (یا یورد) در زبان مغولی به محل اطراق وسکونت (تابستانی) اطلاق می‌گردد. اسکان هر طایفه صرفاً در یورت فامیلی انجام می‌شد و هرگز هیچ یورتی خالی نمی‌ماند چرا که اجرای مراسم شالوراجاری واجب و برگزاری هر چه آبرومندانه آن افتخار فامیل محسوب می‌شد.
شروع مراسم از طلوع هفتادمین روز بعد از نوروز و پایان آن با شرکت خانمها در آئین دیدار از سنگی منحصربه‌فرد که نقشی خاص بر آن دیده می‌شد، انجام می‌گرفت.
لازم به ذکر است راه دسترسی آبشار منحصرا از شهر چرمهین می‌گذرد.
اگر خواستید آبشارزیبای شاه لولاک (شالورا) را از نزدیک ببینید در جاده اصفهان به شهرکرد در محل چهار راه شهر باغ بهادران باید به سمت چپ تا چرمهین، و از راه جاده کمربندی تا میدان شهرداری چرمهین و از آنجا در بلوار آبشار تا آبشار شاهلولاک برویم.

منابع:
fa.wikipedia.org/wiki/
http://chermahin.ir/fa/
http://www.isfahancht.ir/Fa.aspx?p=252
http://imna.ir/vdcjome8.uqemozsffu.html
http://isfahan.irib.ir/webprod/453-statenaturecrafts/23488-1392-02-01-13-00-00
آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولا...

آبشار شاهلولاک در 5 کیلومتری جنوب شهر چرمهین، نام آبشاری دائمی است که در دردامنه کوه‌های زاگرس و در نزدیکی شهر چرمهین از شهرستان لنجان در استان اصفهان است. آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام از سسلسله کوههای "رخ" در زاگرس مرکزی واقع شده است و ارتفاع کوه از سطح آبهای آزاد دوهزار و هفت...

اطلاعات | نقشه
پل کله

پل کله

پل کله نام پلی بر روی زاینده رود در نزدیکی روستای پل کله، شهرستان لنجان و 35 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در استان اصفهان می‌باشد که ارتباط دو روستای نوگوران و مدیسه را بر قرار میکند و در راه قدیمی اصفهان به شهرکرد قرار دارد. این پل که دارای 98 متر طول، 6 متر عرض و 11 دهانه است از آث...

اطلاعات | نقشه

آبشار شاه لولاک،
این آبشار با ارتفاع هفتاد متر در نزدیکی شهر چرمهین قرار دارد. در اطراف این آبشار تفرجگاه عمومی و سرویسهای خدمات توریستی دایر است. این آبشار دائمی از دل یک دیواره سنگی به ارتفاع نزدیک به چهارصد متر بیرون می‌آید و در بهار آب زیادی دارد. در بهار آبشار دیگری در کنار آن شروع به فعالیت ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

علیرضا اسپنانی

علیرضا اسپنانی پنجشنبه 9 مهر 94 - 16:56

به آبشار پونه زار نمیرسه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب