توضیحات

ویرایش
یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد.
ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌رسد. در ریف بالا شش، در حاشیهٔ وسط دو و در پایین یک روزن تعبیه شده است.
غار خربس قشم کنار کوهی رو به دریا و دشت میانکاسه واقع شده است. غار خربس قشم از غارهای دریایی می‌باشد که توسط تخلیه ماسه‌ها و گردابها، از حفره سنگ‌ها درست شده است، اما با افزایش وسعت غار خربس قشم در دوره‌های قبل از اسلام در قسمتهای تالار میانی و دهلیزهای داخلی ، مردم به احتمال زیاد از غار خربس قشم به عنوان مکانی برای پناهگاه و نیایش گاه بهره می‌بردند.
این غارها که از پدیده‌هاى کهن زمین‌شناختى به شمار مى‌روند، همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم دنباله چین‌خوردگى‌هاى رشته کوه‌هاى زاگرس هستند که در هزاره‌هاى گذشته از زیر آب سربرآورده‌اند.این غارها در دوره‌هاى تمدنى بعد دچار دگرگونى و تغییرات دیگرى شده‌اند.
غارهاى خربس که از بیرون ...مشاهده کامل متن ساختار ساده و طبیعى و زمین‌شناختى خود را همچنان حفظ کرده‌اند از درون با مجموعه دهلیزها، تالارها و اتاق‌هاى متعدد به ابعاد 5/5 ×4 متر و چشمه‌ها و روزن‌هاى گوناگونى که رو به شمال و جنوب دارند مؤید حضور مردمانى از دوران‌هاى کهن در این جزیره هستند.
مشخص است که دست انسانها به مرور زمان و به منظور کاربردهاى گوناگون، شکل و سیماى این غارها و دیواره‌هاى آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیازهاى خود درآورده است.
تالارى به مساحت ۲۵ مترمربع در پشت روزنه‌ها، در دل صخره و سنگ حفر شده است. سقف تالار مسطح است. این تالار محل به‌جاى آوردن مراسم مذهبى ویژه‌اى براى بزرگداشت درگذشتگان، و به احتمال بسیار قوى مرکز پرستش «ایزدمهر» یا «میترا» بوده است.
غارهاى خربس را از لحاظ شکل و ساختار با دخمه‌هاى آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه مى‌کنند. غارهاى خربس به ویژه از نظر فضاهاى درونى شکل و طرح اولیه خود را حفظ کرده و به همان صورت کهن خود باقى‌مانده است.
در سمت راست این غارها و در امتداد دیواره بلند و گسترده زیارتگاه شاه شهید، دهلیزها و دالان‌هایى نو به دست سنگتراشان هنرمند روزگار کنونى در دل کوه تراشیده شده تا به عنوان الگویى تازه، به شناسایى غارهاى اصلى یارى رساند.
در درون این غارهاى جدید و دهلیزها نقش‌هایى با الهام از طرح‌هاى باستانى کنده شده که همگى از جلوه و نمودى باستانى و حالتى رمزگونه و نمادین برخوردار هستند.
بعضى غارهاى خربس را معبد مهرى مى‌پندارند، بعضى آن را استودان (جاى نگهدارى استخوان‌هاى مردگان پس از مرگ، در آیین زرتشت) مى‌دانند و حدسى که قریب به یقین مى‌تواند باشد این است که این حفره‌هاى دست کنده در دل صخره‌ها اگر استودان (استخوان‌دان) دوره‌هاى پیش از اسلام نباشد، به‌طور مسلم پناهگاه‌هایى است براى مردم بى‌دفاع که روزگارى در دشت هموار خربز زندگى مى‌کرده‌اند و دزدان دریایى با ایلغار و یورش امان آنها را بریده بودند.
آنان ناچار این حفره‌هاى درهم را که از درون با یکدیگر مرتبط هستند در دل این دیواره به صورت غارهاى دست‌کند به وجود آورده‌اند تا به هنگام احساس خطر بتوانند کودکان، زنان و پیرمردها را به درون غارها منزل دهند، نان و آب و غذا نیز لاشه سنگ‌هایى براى دفاع و پرت کردن از ارتقاع در اختیارشان مى‌گذاشته و خود به مقابله با دشمن غارتگر مى‌پرداخته‌اند.
این غارهاى دست‌کنده، مجموعه‌اى از حفره‌هایى است که با راهروهاى باریک به همدیگر راه دارند و در تالار مرکزى، که جاى اجتماع بوده و دو تاقچه کوچک جاچراغى نیز ساخته شده است.
در پاى دهانه این غارها برکه‌اى براى نگهدارى آب باران وجود دارد که اکثر ایام سال (جز مواقع بى‌بارانى) آب دارد.
اکنون بر فراز این غار، همیشه یک جفت عقاب ماهیگیر (که از انواع نادر و مرغوب عقاب‌هاى جهانند و در جزیره قشم خوشبختانه فراوانند) به چشم مى‌خورند که در ارتفاعات صخره‌اى لانه دارند و تخم مى‌گذارند.
وجود خفاش‌هاى دم موشى نکته قابل در مورد غارهاى خربز است که بیشتر در زاویه‌هاى تاریک و بخش انبار ذخایر غار (حفره‌هاى زیرین) زندگى مى‌کنند و مدام نیز مشغول زاد و ولد هستند.
کارشناسان محیط زیست به علت کاربرى سموم دفع آفات نباتى و عوارض دیگر، نسل این حیوان در جهان را در حال انقراض مى‌دانند و این جاى امیدوارى است که فعلاً خفاش‌هاى دم موشى در غارهاى خربس در امنیت کامل به سر مى‌برند.

منبع:
http://www.hipersian.com/content/24018
http://www.qeshmnet.net/
http://www.qeshmonline.com/pedia/13
http://persiangulf.tv/qeshm-island/qeshm-island-attractions/208-kharbas-cave.html
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

منطقه باستانی خربز یا خربس

در پانزده کیلومتری شهر قشم، در مسیر راهی که به منطقه باستانی خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهی می‌شه، یک رشته کوه طولانی وجود داره که در دل آن معماری صخره ای شگفتی قرار داره. ورود به این فضای صخره ای از طریق روزنه‌های غار مانندی ممکنه که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف می‌رسه. در ریف بالا شش، در حاشیهٔ وسط دو و در پایین یک روزن تعبیه شده .
این غارها که از پدیده‌های کهن زمین شناختی به شمار می‌رن همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس هستن که در هزاره‌های گذشته از زیر آب بیرون اومدن. این غارها از درون با مجموعه دهلیزها وتالارها و اتاق‌های متعدد و چشمه‌ها و روزنه‌های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارن، مؤید حضور مردمانی از دوران‌های کهن در این جزیره هستند. پیداست که دست آدمیان به مرور زمان و به منظورکاربردهای گوناگون شکل و سیمای این غارها و دیواره‌های آنها رو دگرگون ساخته و مناسب نیازهای خود در آورده. در پشت روزنه ها، تالاری در دل صخره و سنگ حفر شده. سقف تالار مسطحه. این تالار محل به جای آوردن مراسم مذهبی ویژه ای برای بزرگداشت درگذشتگان، و به احتمال بسیار قوی مرکز پرستش «ایزدمهر» یا «میترا» بوده. بررسی اجمالی و جزئیات داخلیش، نشانگر احداث آن در دوره مادهاست. هم جواری این محل با شهر باستانی خربس نشون می‌ده که در دوره مادها یه تمدن بزرگ پیشرفته در جزیره قشم وجود داشته. ... ادامه مطلب
منطقه باستانی خربز یا خربس

قشم زیبا

غارهای خربس یاخورجین:دردوره پیش ازاسلام به وجودآمده ومیگن به دوره مادهاهستش 4دهانه غارازدرون به هم پیوسته 20تا30متربه چشم میخوره ودرروستای رمچاه قرارداردودردرون این غارهاتالارمیانی ودهلیزهای انشعابی وجودداره که مردم ازآن به عنوان پناهگاه ویانیایشگاه استفاده میکردن ومیگن محل نیایشگاه پیروان میترائیسم وبرای پرستشگاه آناهیتا(خدای آب)بوده است:دردوره پیش ازاسلام به وجودآمده ومیگن به دوره مادهاهستش 4دهانه غارازدرون به هم پیوسته 20تا30متربه چشم میخوره ودرروستای رمچاه قرارداردودردرون این غارهاتالارمیانی ودهلیزهای انشعابی وجودداره که مردم ازآن به عنوان پناهگاه ویانیایشگاه استفاده میکردن ومیگن محل نیایشگاه پیروان میترائیسم وبرای پرستشگاه آناهیتا(خدای آب)بوده است ... ادامه مطلب
قشم زیبا

نمای داخلی غار خربس /قشم
غار خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای درگهان قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی آن که تعجب و شگفتی هر بیننده را بر می‌انگیزد، معماری صخره‌ای غار است.
دردل ارتفاعات این منطقه آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می‌شد که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است . قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد . غار‌های خربس بر پیشانی کوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره 4 دهانه غار از درون به هم پیوسته در ارتفاع 20 تا 30 متر به چشم می‌خورد که به غار‌های خربس ( xarbes) شهرت دارند که گفته می‌شود از دوره ماد‌ها هستند . این غار‌ها که از پدیده‌های کهن زمین شناختی به شمار می‌روند همراه با دیگر پدیده‌ها و کوهها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی‌های رشته کوههای زاگرس هستند که در هزاره‌های گذشته از زیر آب سر برآورده اند.
این غار‌ها از درون با مجموعه دهلیز‌ها و تالار‌ها و اتاقهای متعدد به ابعاد 5/5*4 متر و چشمه‌ها و روزنه‌های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند موید حضور مردمانی از دورانهای کهن در این جزیره هستند . پیداست که دست آدمیان به مرور زمان و به منظور کاربرد‌های گوناگون شکل و سیمای این غارها و دیواره‌های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز‌های خود در آورده است. ساختار راز آمیز این غار‌ها و قرار گرفتن آن بر بلندی این عقیده را دامن زده که اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب