گردشگری زمستانی ، فرصت توریستی فراموش شده

گردشگری زمستانی ، فرصت توریستی فراموش شده

مناطق متعددی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که از نظر آب و هوایی مشابه مناطق برفی و سردسیر ایران مانند اردبیل بوده اما در مقایسه با ظرفیت ها ، بسیار ضعیف تر از آن هستند براحتی توانسته اند با استفاده از پتانسیل برف و کوهستان گردشگری زمستانی خود را توسعه داده و سالانه منابع ارزی قابل توجهی کسب کنند.

گردشگری زمستانی ، فرصت توریستی فراموش شده

مناطق کوهستانی و پر برف در کشورهایی چون فرانسه، سوییس، اتریش و ایتالیا بخشی از اعتبار حوزه ورزش و گردشگری خود را مدیون برف و زمستان در رشته کوه باشکوه آلپ هستند، چین و روسیه نیز در این زمینه وضعیت مشابهی دارند.

این کشورها از طرفی با آغاز فصل زمستان و برگزاری مسابقات ورزشی در رشته هایی مانند اسکی، اسنو موبیل، لژ سواری، هاکی و اسکیت روی یخ در راه تشویق جامعه به سمت ورزش حرکت کرده و از طرف دیگر با سرمایه گذاری مناسب، تامین زیرساخت های گردشگری در کنار میزبانی مسابقات بین المللی با جذب گردشگران از سایر نقاط دنیا سودهای سرشاری را بدست می آورند.

گردشگری زمستانی ، فرصت توریستی فراموش شده

حتی در داخل کشور نیز شرایط آب و هوایی استان اردبیل مورد حسرت بسیاری است، در همین تهران به نفس افتاده از دست دود و دم ، مردم برای فرار از آلودگی هوا و برای گذراندن ساعاتی با فراغ بال در توچال، شمشک و دیزین له له می زنند.

اینها در حالی است که استان اردبیل و مناطقی از شمالغرب کشور با وجود دارا بودن زمستانی پربرف و باشکوه تنها نظاره گر هدر رفتن سرمایه ها و نعمت های خدادادی است و نه تنها از آن استفاده بهینه ای نمی شود بلکه بدلیل سو مدیریت و فقدان سرمایه گذاری خود عامل دلتنگی و حبس مردم در خانه هایشان می شود.

استان اردبیل در ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به عنوان یک منطقه سردسیر و کوهستانی ، برف بیش از هفت ماه میهمان کوهستان های اطراف و حتی برخی شهرهای آن است؛ برفی که به گفته کارشناسان می توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان عمل کند.

از سوی دیگر آب های معدنی در مناطق کوهستانی استان اردبیل قابلیت و فرصت ارزنده ای است که استفاده از آن تنها به فصول گرم سال محدود شده و این درحالی است که به گفته صاحبنظران بهترین زمان استفاده از آنها فصول پاییز و زمستان است.

گردشگری زمستانی ، فرصت توریستی فراموش شده

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]