قواعد ازدواج میان مسلمانان

قواعد ازدواج میان مسلمانان

قواعد ازدواج میان مسلمانان

بنا به گزارش سایت ARABIA، ازدواج در فرهنگ اسلامی نوعی قرارداد قانونی بین مرد و زن است که از طریق خواندن صیغه عقد جاری می‌شود. به موجب این قرارداد زن و مرد بر یکدیگر محرم می‌شوند و می‌توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. در فرهنگ اسلامی، ازدواج به عنوان مستحب مؤکد معرفی می‌شود؛ اما در عین حال فقها قائل به این موضوع هستند که اگر فردی به واسطه عدم ازدواج به گناه بیفتد، این امر بر او واجب می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی قوانین ازدواج میان مسلمانان بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نگاهی به آیات قرآن پیرامون ازدواج

قبل از بررسی قوانین ازدواج میان مسلمانان بد نیست که نیم نگاهی به آیات قرآن کریم در این خصوص بیندازیم. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قوانین ازدواج اسلامی نیز برگرفته از آیات قرآن است، باید با دقت بیشتری در این بخش تمرکز کرد.

آیه 21 سوره مبارکه روم یکی از معروف‌ترین آیات قرآن درباره مسئله ازدواج است. در این آیه به نوعی فلسفه ازدواج از دیدگاه اسلام مطرح می‌شود. این آیه شریفه ازدواج را مایه آرامش زن و مرد معرفی می‌کند که محصول عشق و محبتی است که در پیوند زناشویی شکل می‌گیرد.

تشویق افراد مجرد به ازدواج کردن نیز یکی از سنت‌های قرآنی به حساب می‌آید که در آیه 32 سوره مبارکه روم به آن اشاره شده است. در این آیه به صراحت ذکر شده است که مردان و زنان بی‌همسر را به عقد یکدیگر دربیاورید. در ادامه آیه اشاره می‌شود که خداوند از فضل و کرم خود نیازهای مادی زوج‌ها را برطرف می‌کند تا به این ترتیب مسلمانان از ترس مشکلات مالی از ازدواج کردن کناره نگیرند.

آیات و روایات متعدد دیگری نیز وجود دارند که به مسئله ازدواج می‌پردازند. با بررسی اجمالی این آیات و روایات متوجه خواهید شد که ازدواج یکی از مقدس‌ترین اصول اسلامی به شمار می‌رود. به همین دلیل لازم است که مسلمانان نسبت به این امر مهم اسلامی اهتمام ورزند و شاهد هستیم که تعداد زیادی از مسلمان از کشورهای مختلف به فکر ازدواج با یکدیگر هستند.

شرایط ازدواج مسلمانان چیست؟

ازدواج وقتی وجاهت قانونی از منظر اسلامی پیدا می‌کند که واجد چند شرط اساسی باشد. از جمله مهم‌ترین شروط ازدواج مسلمانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلاف جنس بین زن و مرد
  • عدم محرم بودن مرد و زن
  • رضایت قلبی زن و مرد
  • رسیدن به بلوغ جسمی و عقلی برای ازدواج

در کنار این سه شرط اصلی، شرایط دیگری نیز وجود دارند که البته بین مذاهب اسلامی و مجتهدین آن‌ها در این باره اختلافاتی وجود دارد. اما سه شرط فوق برای هر ازدواجی در بین فرق اسلامی مشترک است. در ادامه بیشتر درباره جزئیات قوانین ازدواج میان مسلمانان بحث خواهیم کرد.

انواع ازدواج میان مسلمانان

قواعد ازدواج میان مسلمانان

در فرهنگ اسلامی ازدواج را به دو دسته تقسیم می‌کنند که عبارت‌اند از:

1. ازدواج موقت

متعه که از آن تحت عنوان ازدواج موقت یاد می‌شود، یکی از شیوه‌های ازدواج مسلمانان است. در قالب این ازدواج زن و مرد با قرائت صیغه عقد در ازای مهریه مشخصی برای زن برای مدت زمان معینی به نکاح یکدیگر در می‌آیند. با پایان یافتن مدت زمان تعیین شده، محرمیت آن‌ها به پایان می‌رسد و نیازی به جاری کردن خطبه طلاق نیست. هیچ یک از زن و مرد در جریان ازدواج موقت از هم ارث نمی‌برند.

این شیوه ازدواج در دوره رسول اکرم (ص) به صورت شرعی اجرا می‌شده، اما خلیفه دوم یعنی عمربن خطاب در دوره حکومت خود فتوا به حرمت متعه می‌دهد. از آن پس بین علمای شیعه و سنی درباره موضوع متعه اختلافاتی ایجاد شده است. بنابراین برای اجرای متعه لازم است که حتما هر یک از مسلمانان مطابق قوانین مذاهب خود عمل کنند.

2. ازدواج دائم

ازدواج دائم شکل دیگر ازدواج در اسلام است که در مقایسه با متعه اولویت دارد. در قالب ازدواج دائم صیغه عقد در ازای دریافت مهریه مشخص به صورت دائمی بین زن و مرد خوانده می‌شود. پس از آن رابطه زناشویی بین زوجین برقرار می‌شود. در صورتی که خطبه طلاق بین زن و مرد جاری شود، صیغه عقد باطل می‌گردد.

احکام ازدواج میان فرق اسلامی

قوانین ازدواج میان مسلمانان در فرق اسلامی گوناگون بعضا تفاوت‌هایی با هم دارند. در اینجا روی تعدادی از مهم‌ترین احکام مربوط به ازدواج مسلمانان تمرکز می‌کنیم.

مسئله اذن ولی برای ازدواج

نظر مشهور در میان فقهای شیعه و اهل سنت در زمینه ازدواج آن است که پدر یا جد پدری بر دختر باکره خود دارای ولایت است. به این معنی که دختر تنها زمانی مجاز است تا به عقد کسی در بیاید که رضایت ولی خود را دریافت کند. البته این حکم در بین فقهای مذاهب مختلف اسلامی مطلق نیست. به عنوان مثال، در مذهب شیعه برخی از فقها بر این باورند که در مسئله ازدواج ولی بر زن باکره رشیده ندارد و می‌تواند به صورت مستقل تصمیم به ازدواج بگیرد. بنابراین لازم است که حتما در این زمینه نظرات فقهای مذهب خود را در نظر بگیرید.

مسئله تعدد زوجات

تعدد زوجات یکی از موضوعات مهمی است که تقریبا در بین فقهای مذاهب مختلف اسلامی در این زمینه اشتراک نظر وجود دارد. بر این اساس، یک مرد از نظر شرعی می‌تواند حداکثر چهار زن را در یک زمان در عقد خود داشته باشد. البته در قرآن مجید ذکر شده است که تنها در صورتی مجاز به این کار هستید که بتوانید عدالت را در بین همسران خود به طور کامل برقرار کنید. همچنین خانم‌ها صرفا مجاز به ازدواج با یک مرد در زمان واحد هستند.

مسئله ازدواج میان فرق اسلامی

زن مسلمان به هیچ عنوان مجاز نیست که با مرد غیر مسلمان ازدواج کند. همچنین درباره ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان نیز اختلاف نظر وجود دارد. ازدواج با زن غیر مسلمان و غیر اهل کتاب به طور کامل مردود است. در عین حال ازدواج با اهل کتاب نیز صرفا از سوی برخی از فقها جایز دانسته شده است.

جاری کردن خطبه عقد در ازدواج

قواعد ازدواج میان مسلمانان

جاری شدن خطبه عقد در ازدواج بین مسلمانان نیز یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این امکان وجود دارد که طرفین خطبه عقد را خودشان بر زبان بیاورند یا وکالت قرائت خطبه عقد را به فردی دیگر که سلامت عقل به سر می‌برد، واگذار کنند. همچنین باید حتما خطبه عقد در جریان ازدواج دائم در مراکز قانونی که از سوی کشورهای اسلامی اعلام می‌شود، به ثبت رسمی برسد. در غیر این صورت زوجین نمی‌توانند نسبت به پیگیری حقوق خود اقدام کنند.

کلام پایانی

اصلی‌ترین قوانین ازدواج میان مسلمانان را بررسی کردیم. قوانین پیچیده‌ای در زمینه ازدواج اسلامی پیش روی مسلمانان وجود ندارد. مجموعه قوانین موجود نیز برای تثبیت و شکل‌گیری نهاد خانواده از مسیر درست در جامعه اسلامی وضع شده است. به طور کلی سفارش دین مبین اسلام، تسهیل فرآیند ازدواج دائم بین مسلمانان از راه شرعی است. از این رو، تمایل مسلمانان به ازدواج با هم بیشتر شده و شاهد هستیم که ازدواج میان مسلمانان از کشورهای مختلف بیشتر شده است.

لینک های مرتبط دانلود ARABIA App:

ARABIA Arab Muslim Dating App (iOS)

ARABIA Arab Muslim Dating App (Android)

قواعد ازدواج میان مسلمانان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]