معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

ایران جادبه های بسیاری برای دیدن و گشت و گذار دارد؛ از ساختمان های تاریخی، موزه ها، باغ های با شکوه، مساجد و کلیساهای زیبا و حتی جاهای تفریحی به یادماندنی. اما یکی از جاذبه‌های ایران که در طول تاریخ کم‌تر به آن پرداخته شده است، خیابان‌های تاریخی ایران است. در این مطلب با بررسی زیباترین خیابان‌های کشور، با جاذبه‌هایی کم‌تر شناخته شده و دیدنی در ایران آشنا خواهید شد.

معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

 خیابان کریم خان زند شیراز

اولین خیابان تاریخی ایران که به سراغ آن رفته ایم، خیابان کریم خان زند است. در نزدیکی خیابان کریم خان شیراز، اقامتگاه‌های پرشماری قرار دارد که شما می‌توانید از طریق رزرو هتل های شیراز در نزدیکی این خیابان به جاذبه‌های تاریخی مختلفی دسترسی داشته باشید. این خیابان تاریخی که با نام بلوار زند نیز شناخته می‌شود. این خیابان قدیمی از میدان نمازی شیراز آغاز و به پل کابلی ولیعصر ختم می‌شود. این خیابان در طول دوره‌های تاریخی مختلف به عنوان یکی از شاهراه‌های اقتصادی با اهمیت شیراز به شما می‌آید. ساخت این خیابان به دوران حکومت امام‌قلی‌خان باز می‌گردد. در زمان این حاکم، چندین باغ در این مسیر ساخته شد که این روند در دوران زندیه و قاجاریه نیز ادامه یافت. از جمله باغ‌های مشهور خیابان کریم خان زند می‌توان به: باغ جهان نما و باغ نو اشاره کرد. استقرار سفارت انگلیس در این خیابان در دوران قاجار اهمیت ویژه‌ای به این خیابان بخشید، در طول دوره‌های تاریخی مختلف از جمله: قاجار و پهلوی مسیر خیابان زند ترمیم شده و بافت آن توسعه یافته است. در حال حاضر بسیاری از اماکن گردشگری و توریستی شیراز در این خیابان قرار دارد که شما می‌توانید با خرید بلیط قطار شیراز به سادگی به این منطقه دیدنی دسترسی داشته باشید. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شیراز یعنی ارگ کریم خان زند در این خیابان قرار دارد.

خیابان چهارباغ اصفهان

خیابان چهارباغ اصفهان یکی از دیدنی‌ترین خیابان های تاریخی ایران است که به عنوان شا‌راهی ارزشمند در شهر اصفهان محسوب می‌شود. شما می‌توانید پس از بررسی قیمت بلیط قطار اصفهان به این شهر سفر کرده و علاوه بر بازدید از جاهای  دیدنی اصفهان، از این خیابان بازدید کنید. خیابان چهارباغ اصفهان بخش عظیمی از بافت تاریخی شهر را در خود جای داده و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ساخت بسیاری از خیابان‌های کشور از جمله خیابان کریم خان زند شیراز از این خیابان الهام گرفته شده است. خیابان چهار باغ از چند بخش مختلف تشکیل می‌شود که شامل خیابان چهارباغ بالا، خیابان چهارباغ عباسی و خیابان چهارباغ پایین می‌شود. در تاریخ ایران عدد 4 برای مردم از اهیمت بالایی برخوردار بوده است، به همین دلیل در طراحی بناها از این عدد الهام بسیاری گرفته شده است که یکی از آن‌ها چهارباغ عباسی است. طول این خیابان توسط چهارراه‌ها به 4 بخش مختلف تقسیم شده و به همین دلیل از آن به عنوان چهار باغ یاد می‌شود. خیابان 4 باغ در زمان شاه عباس صفوی احداث شد و در طول تاریخ بازسازی‌های بسیاری را تجربه کرده است. امروزه خیابان چهارباغ عباسی به عنوان مکانی برای عبور و مرور وسایل نقلیه و تفریح و گردش مسافران و افراد بومی محسوب می‌شود. این خیابان به دلیل بهره‌مندی از درختان متعدد بستری مناسب را برای گذراندن اوقات فراغت و گشت و گذار فراهم کرده است. اگر قصد بازدید از این خیابان تاریخی را دارید می‌توانید با رزرو هتل های اصفهان در نزدیکی خیابان چهارباغ اقامتی لذت بخش را تجربه کنید.

معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

خیابان میرزا رضای کرمانی

خیابان میرزا رضای کرمانی یکی از خیابان های تاریخی ایران است که در شهر کرمان قرار دارد و جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های اصلی کرمان میدان گنجعلی خان است که در بخش قدیمی کرمان واقع شده و مجموعه‌ای از بازار سنتی، ضرابخانه، آب انبار و ... را در خود جای داده است. بازار سنتی کرمان از میدان ارگ آغاز شده و تا خیابان میرزا رضای کرمانی امتداد پیدا می‌کند. رزرو هتل های کرمان ارزان، بهترین راه‌کاری است که شما می‌توانید در مجاورت این خیابان از بناهای تاریخی پرشمار کرمان بازدید کنید. بازار سنتی کرمان، به عنوان طولانی‌ترین بازار در این استان محسوب می‌‌شود که با بهره‌مندی از معماری سنتی و فضاسازی بینظیر، نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. قدمت این بازار بیش‌تر از یک قرن بوده و طول آن به حدود 1200 متر می‌رسد. با خرید بلیط قطار کرمان ارزان در کم‌ترین زمان می‌توانید از این خیابان تاریخی بازدید کنید.

خیابان سپه قزوین

شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که اولین خیابان کشور در کدام شهر تاسیس شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اولین خیابان کشور، خیابان سپه است که در شهر قزوین قرار دارد. قدمت این خیابان به دوران صفویه بازمی‌گردد و در دورانی احداث شده است که قزوین به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد. خیابان سپه قزوین به عنوان اولین خیابان مدرن ایران در سال 1387 در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است. از جمله جاذبه‌های متعدد این خیابان می‌توان به کاخ چهلستون، بازار قزوین، سردر عالی قاپو و ... اشاره کرد. تا پیش از احداث خیابان سپه، خیابان‌ها و گذرهای طبیعی به شکل طبیعی ایجاد می‌شدند و این خیابان به عنوان نخستین فضای شهری محسوب می‌شد که ماهیتی متفاوت‌ از میدان‌های فاقد طراحی داشت. در حال حاضر در نام‌گذاری خیابان‌های قزوین تغییراتی ایجاد شده است و اگر قصد بازدید از خیابان سپه را دارید باید به تقاطع دو خیابان شعید انصاری و پیغمبریه مراجعه کنید که با نام خیابان شهدا در نقشه مشخص شده است.

معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین خیابان‌های شهر تبریز است حدود یک قرن از احداث آن می‌گذرد. این خیابان در گذشته به عنوان بخشی از جاده ابریشم محسوب می‌شد و به همین دلیل از اهمیت اقتصادی بسیار بالایی برخوردار بود. در حال حاضر خیابان تربیت تبریز به عنوان یکی از زیباترین خیابان های تاریخی ایران شناخته می‌شود. خیابان تربیت، عمارت شهرداری تبریز و دیک باشی را به هم متصل کرده است، به همین دلیل گردشگران بسیاری همه ساله از این خیابان تاریخی بازدید می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های تبریز که در نزدیکی این خیابان قرار دارند می‌توان به بازارچه شیشه‌گرخانه، مسجد قدیمی شعبان و خانه امان‌الله میرزا اشاره کرد. در حال حاضر در راستای محافظت از بافت تاریخی این خیابان، تردد خودرو در آن ممنوع بوده و تنها به شکل پیاده می‌توان در آن عبور و مرور کرد.

خیابان سی تیر تهران

خیابان 30 تیر از دیدنی‌ترین خیابان های تاریخی ایران است که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در تهران محسوب می‌شود. خیابان سی تیر تهران از خیابان امام خمینی آغاز شده و تا حوالی خیابان جمهوری امتداد می‌یابد. طول خیابان 30 تیر تهران حدود 1 کیلومتر است. این خیابان با ظاهری سنگ‌فرش شده، جلوه خاصی به تهران بخشیده است. بسیاری از جاذبه‌های ارزشمند تهران از جمله: موزه ملی ایران، موزه آبگینه و کلیسای انجیلی در این خیابان واقع شده است. یکی از دلایلی که بسیاری از مسافران و شهروندان تهرانی به این خیابان تاریخی می‌روند، استفاده از استریت فودهای شهر تهران است. این غذاخوری‌های خیابانی با تنوع بسیار بالایی از طعم و رنگ، گردشگران را ره‌گذران را مدهوش کرده‌ است.

معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

خیابان لاله زار تهران

با شنیدن نام خیابان‌های تاریخی تهران، احتمالا یکی از اولین نام‌های که به ذهنتان خطور می‌کند، نام خیابان لاله زار تهران است. قدمت این خیابان تاریخی به دوران قاجار؛ یعنی دوران نوگرایی و هنر در این باز می‌گردد. این خیابان در بین شهروندان تهران با نام شانزلیزه تهران نیز شناخته می‌شود. دستور احداث خیابان لاله زار زمانی صادر شد که ناصرالدین شاه در سفر خود به خارج کشور از شانزلیزه بازدید کرد و در همان دوران تصمیم گرفت تا خیابانی مشابه آن در شهر تهران ساخته شود. خیابان لاله زار در حال حاضر به عنوان یکی از خیابان‌های قدیمی ایران، میزبان گردشگران بسیاری است که علاقه‌مند به بازدید از آثار به جا مانده از فرهنگ و هنر دوره قاجار هستند.

سخن پایانی

کشور ایران دارای تاریخی غنی و پرافتخار است. یکی از جاذبه‌هایی که از دوره‌های مختلف ایران به جا مانده است، خیابان های تاریخی ایران است. هر کدام از استان‌های کشور دارای خیابان‌های قدیمی و زیبای متعددی هستند که در این خیابان‌ها آثار تاریخی و تفریحی پرشماری به چشم می‌خورد. اگر شما نیز تمایل دارید تا در سفر خود از خیابان‌های مختلف قدیمی بازدید کنید، می‌توانید به سادگی به سایت یوتراوز مراجعه کرده و بلیط سفر خود را به شهر مورد نظر تهیه کنید.

معرفی زیباترین خیابان‌های تاریخی ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]