از ایشلی فطیر تا جارو، سوغاتی‌های میانه

از ایشلی فطیر تا جارو، سوغاتی‌های میانه

میانه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران واقع در استان آذربایجان غربی است. این شهر علاوه‌بر برخورداری از طبیعت دل‌انگیز و ده‌ها آثار باستانی و تاریخی، نمایشگاهی رنگین از خوراکی‌ها و صنایع‌دستی به‌حساب می‌آید که نظر گردشگران خارجی و ایرانی را به خود جلب می‌کند. در این مقاله، لیست کاملی از سوغات میانه را به شما معرفی خواهیم کرد تا با پیش‌زمینه‌ای کامل وارد بازار این شهر شوید. همچنین برای داشتن سفری ارزان، امن و راحت، بهتر است بلیط قطار میانه را خریداری کنید. هر‌روزه قطارهای متعددی از نقاط مختلف کشور وارد این شهر می‌شوند. شما می‌توانید در زمان پیش فروش قطار، بلیط ‌هایی با قیمت مناسب تهیه کنید.

از ایشلی فطیر تا جارو، سوغاتی‌های میانه

معرفی سوغاتی‌های شهرستان میانه

میانه، شهرستانی پهناور در غرب ایران با پیشینه تاریخی طولانی است. بر‌اساس برخی اسناد، قدمت این شهر را به 720 سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. آب‌وهوای میانه سرد و خشک است و به‌ویژه در فصل بهار، به مقصدی شگفت‌انگیز برای علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل می‌شود. مانند هر شهر و دیار دیگری، بسته به فرهنگ، باورها و ذائقه ساکنان، خوراکی‌ها و صنایع‌دستی منحصربه‌فردی در میانه تولید می‌شود که سوغات این شهر به‌حساب می‌آیند. در ادامه، تعدادی از این سوغاتی‌های رنگارنگ را معرفی خواهیم کرد.

ایشلی‌فطیر؛ نانی با عطروطعم بهشتی

ایشلی‌فطیر یک نوع نان محلی است که با ترکیب بی‌نظیری از مواد مختلف پخته می‌شود و طعم و عطر دلپذیری دارد. نان ایشلی‌فطیر به دو صورت سنتی و فانتزی پخته می‌شود؛ نوع سنتی در روستاها و داخل تنور یا با استفاده از اجاق‌گاز پخته می‌شود و شکل فانتزی آن را در شهرها، با استفاده از تنورهای مخصوص می‌پزند.

خمیر نان ایشلی‌فطیر را با استفاده از آرد، خمیرمایه، شیر گرم و آب، شکر، روغن و نمک درست می‌کنند و لایه داخلی یا مغز آن ترکیبی از آرد، زردچوبه، شیره خرما و زنجبیل است. در آخر هم رویه خمیر را با زرده تخم‌مرغ، شیر، کنجد و سیاه‌دانه طعم‌دار و تزئین می‌کنند.

سیب میانه

شهر میانه به‌دلیل آب‌وهوای خاص و کوهستانی، باغ‌های سیب وسیع و پرباری دارد و مرغوب‌ترین و گران‌ترین سیب بازار میوه و تره‌بار ایران توسط این شهرستان تأمین می‌شود. سیب میانه مشهورترین سوغاتی این شهر است که به‌دلیل ماندگاری بالا و قابلیت نگهداری طولانی‌مدت در سردخانه، به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

جالب است بدانید که هرساله آیین محلی جشن برداشت سیب در توشمانلو، یکی از بهترین مناطق تولید سیب میانه، برگزار می‌شود. این مراسم از 25 شهریور‌ماه آغاز می‌شود و تا نیمه آبان ادامه دارد. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار میانه، به‌ویژه در این بازه، سفری مقرون‌به‌صرفه را به این شهرستان تجربه کنید. قطارهای میانه با ارائه امکانات متعددی از‌جمله کوپه‌های اختصاصی، پذیرایی، امکانات سرگرمی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سفری خاطره‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زنند.

از ایشلی فطیر تا جارو، سوغاتی‌های میانه

کمبوزه

مسلماً میوه‌های طالبی و خربزه را می‌شناسید، این میوه‌های خوشمزه در مرحله‌ای که هنوز نرسیده‌اند، مزه‌ای شبیه به خیار دارند و در میانه به نام کمبوزه یا تئل خیرچا شناخته می‌شوند. میوه کمبوزه، به‌شکل گرد، کشیده یا بیضی است و در فصل تابستان به‌وفور یافت می‌شود.

خوب است بدانید که تئل خیرچا علاوه‌بر خوشمزه‌بودن، فواید بسیاری هم دارد؛ از‌جمله این‌که در تابستان دمای بدن را متعادل می‌کند. مردم بومی میانه به کمبوزه یا همان تئل خیرچا، تئل می‌گویند و نوع دیگری از آن‌که درواقع طالبی نارس است را شاماما می‌نامند.

گیاهان دارویی میانه

خاک میانه، بستر مناسبی برای رویش گیاهان متنوع با خواص درمانی فراوان است؛ بر‌همین‌اساس، این شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع گیاهان دارویی کشور شناخته می‌شود. فرآورده‌های این گیاهان دارویی اعم از عرقیجات، روغن‌ها، پودرها و ... در عطاری‌های میانه به‌فروش می‌رسند. برخی از معروف‌ترین گیاهان دارویی میانه عبارت‌اند از: قاز آیاغی، شاتره، داغ مزره (مزره کوهی)، گون، آویشن، هفت‌بند، کاسنی، گل ختمی، مخلصه، پنیرک، درمنه، بابونه، توکلوجه، کنگر، بولاق اوتو، گون کتیرا، گل شقایق، گل بنفشه، گل مریم، گل زبان در قفا، آلاله، خیارک، شنگ، قدومه کوهی، شب‌بو، آلاله، اسپند، رازیانه، سماق، تورشک، شاه‌تره، قارا تیکان، ریواس و ... .

از ایشلی فطیر تا جارو، سوغاتی‌های میانه

 گلیم و قالی میانه

گلیم‌بافی هنری عمومی در میان مردم ایران، به‌ویژه در غرب کشور است. در استان آذربایجان نیز گلیم‌هایی با طرح و نقش خاص بافته می‌شود و این هنر از رشته‌های اصلی و سنتی این منطقه به‌شمار می‌رود. از مهم‌ترین گلیم‌های شهر میانه می‌توانیم گلیم‌های شاهسون را نام ببریم که به‌عنوان کف‌پوش رایج این تبار استفاده می‌شده است. گلیم‌های شاهسون، نگاره‌ها و رنگ‌های خاصی دارد و با نوارهایی باریک و طرح‌هایی ظریف و پیچیده بافته می‌شوند.

هنر گلیم و قالیبافی میانه به‌عنوان یکی از شاخه‌های صنایع‌دستی این شهرستان به‌شمار می‌رود که متأسفانه توجهی به آن نشده و این هنر تاحدودی به انزوا کشیده شده است. برخی از افراد، گلیم‌ها و قالی‌های میانه را با قیمت ارزان خریداری کرده و با قیمت‌های بالا در کشورهای اروپایی می‌فروشند.

جارو (سوپورگه)

آب‌وهوا و خاک مناسب میانه منجر به برداشت خوشه‌های پرمغز، محکم و نشکن جارو یا سوپورگه در این شهرستان شده است. سوپورگه یا همان جاروی معروف، گیاهی است که آن را دسته می‌کردند و برای تمیز‌کردن خانه و حیاط از آن استفاده می‌شد. باوجود تولید جاروهای پلاستیکی و برقی، هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها، جاروی میانه دیده می‌شود. جاروبندی، به‌عنوان صنایع‌دستی و سوغات میانه شناخته می‌شود. این محصول در شهرهای شمالی کشور، خراسان و تهران طرفداران زیادی دارد.

فلای تودی؛ در دسترس ترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار

سوغات میانه، شامل مجموعه‌ای از خوراکی‌ها، محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی است که در این مطلب چند مورد از آن‌ها را معرفی کردیم. با خرید بلیط قطار میانه، یکی از متفاوت‌ترین سفرهای خود را به این خطه از کشورمان تجربه خواهید کرد. قطارهای این مسیر از امکانات متنوعی همچون پذیرایی، سرگرمی و خدمات رفاهی برخوردارند. شما می‌توانید در زمان پیش فروش بلیط قطار سایت فلای تودی یا در ایام عادی، بلیط ‌های موردنیاز خود را با قیمت مناسب‌تر از روزهای عادی خریداری کنید.

در سایت فلای تودی، علاوه‌بر فروش و پیش فروش بلیط قطار، از خدمات دیگری از‌جمله رزرو پروازهای داخلی و خارجی، رزرو هتل داخلی و خارجی، خدمات درخواست ویزا، خرید تور و صدور بیمه‌های مسافرتی بهره‌مند خواهید شد.

از ایشلی فطیر تا جارو، سوغاتی‌های میانه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]