پرنده بهشتی قرقاول

پرنده بهشتی قرقاول

قرقاول Ring-necked Pheasant از جمله گونه‌هایی است که در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. قرقاول ایرانی از جمله گونه‌های منحصر به فرد جهان است که در فهرست گونه‌های در معرض تهدید جهان قرار گرفته است. این پرنده، یک گونه و چهار زیرگونه در ایران دارد و زیرگونه تالشی آن که محلی‌ها آن را تورنگ می‌خوانند مختص استان گیلان است و در تمام دنیا فقط در این خطه دیده می‌شود.

زیستگاه‌های این پرنده در گیلان شامل سیاهکل، ماسال و رودسر است. یکی از نکات جالب در سرشماری، بررسی زیستگاه قرقاول در رشت است. شهرستان رشت، سه زیستگاه قرقاول شامل "سلکی سر"، "سراوان" و "فرودگاه" دارد که بیشترین آمار برآوردی متعلق به فرودگاه سردار جنگل رشت است.

قرقاول پرنده‌ای فوق العاده زیبا و رنگارنگ است که به واسطه دم بلند و رنگین و راه‌رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز است.

پرنده نر قرمز رنگ با رگه‌هایی از رنگ‌های سیاه و نارنجی، سبز براق با پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز کم رنگ و گوشپرهای کوتاه دیده می‌شود. اغلب در دسته‌های کوچک و در فصل پائیز و در زمستان تنها دیده می‌شود. از روی زمین به طور ناگهانی بر می‌خیزد و پس از مقداری اوج گرفتن در اولین بوته زار فرود می‌آید. در هنگام احساس خطر می‌دود و کمتر پرواز می‌کند.

پرنده نر 75.90 سانتیمیر و پرنده ماده 52-64 سانتی متر با احتساب دم طول دارد. فصل جفت گیری این پرنده از اواسط اسفند، شروع و تا اردیبهشت طول می‌کشد.
جمعیت این پرنده در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته و از پرندگان حمایت شده و شکار ممنوع در ایران است.

این پرنده در حاشیه کشتزارها و بوته‌زارهای تمشک به سر برده و زیربوته‌ها، آشیانه می‌سازد و در گیلان در مناطق کوهپایه‌ای و حاشیه جنگل، باغات چای و بوته‌های تمشک حضور دارد.

پرنده بهشتی قرقاول
پرنده بهشتی قرقاول
پرنده بهشتی قرقاول

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]