باغ وحش سنگی

باغ وحش سنگی

روستایی شگفت در پیرانشهر
روستای "خورنج" سرزمین سنگهاست
شاخصترین روستای منطقه پیرانشهر روستای #خورنجه.. این روستا در 20 کیلومتری
شمال شرقی پیرانشهر و بر سر راه پیرانشهر به #مهاباد واقع گردیده . در مجاور این روستا ، منطقه ای پوشیده از سنگهای عظیم الجثه قرار داره که به طور شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند به روستا میرسیم آب و هوای معتدل منطقه روح ما را به پرواز درمیاد در تحسین آن معمار توانایی که این سنگها را این چنین با ظرافت تراش داده تا باغ وحشی سنگی در این روستای زیبا بیافرینند
با اهالی در مورد این سنگهای عظیم و شگفت وارد گفتگو میشویم اهالی #خونگرم روستا درخصوص این سنگها افسانه‌هایی ساخته‌اند برخی آن را به داستان حضرت لوط نسبت داده‌اند و می‌گویند مردم این شهر به عمل شنیم لوات می‌پرداختند و به وصایای بنی خدا وقعی نمی‌گذاشتند تا اینکه عذاب را بر آنها نازل کرد و مردم شهر و منازلشان تبدیل به سنگ شدند.
تاریخ این سنگها با افسانه و #اسطوره در آمیخته بطوریکه با پا گذاشتن به این سرزمین ، گویی به میهمانی تاریخ رفته ای ، مکانی که هر گوشه اش افسانه ای در پس قلب فرسوده‌ی سنگی جان میگیرد و مبهوتت میکنه .
افسانه دیگری که اهالی روستا نقل قول کردند پیرزن بی سرپناه و مظلومی در یک شب طوفانی به شهری به نام نوزله که در مکان خورنج کنونی واقع بوده می‌رود وهیچ دری به رویش باز نمی‌شود ، پیرزن هم مردم این شهر را نفرین میکند و شهر با تمام مردمانش به سنگ تبدیل میشوند .
وبسیاری روایات دیگر که بصورت سینه به سینه از نسلهای گذشته تا به امروز نقل شده اند .
راستی آب و هوای روستا از نوع معتدل کوهستانی با زمستانهای سرد و پر برف و تابستانهای معتدل و خنکه در سفر به پیرانشهر سفری خاطره انگیز را با مسافرت به خورنج برای خودتون بیافرینید لازم به ذکره که محدوده ای که این سنگها اشغال کرده اند در حدود 5/2 کیلومتر مربع وبه شکل نواری سنگی درامتداد شرقی- غربی از شمال روستا میگذره .
علاوه بر این سنگهای شگفت انگیز ، ویژگیها و جاذبه‌های دیگری نیز در این منطقه وجود داره مثل
منطقه ای که این سنگها را در بر گرفته دارای آب زلال و خوش طعمیه که خاصیت درمانی داره .
#باغ وحش سنگی دست پروردگار : در میان این سنگها ، سنگهایی یافت میشه که دارای
نقش برجسته و کنده کاری شده حیواناتی مانند شتر و مار و پرنده هستند فوق العاده جذاب برای همه سنین مخصوصا کودکان و نوجوانان صخره نوردی به سبک این روستا: ناهمواریهای سطوح خارجی این سنگها بصورتیه که به راحتی قابل صخره نوردی بی خطر برای مبتدیانه که خود میتواند یک جاذبه باشه .
ودر نهایت قدم در #بهشت گمشده با طبیعت سرسبز در فصل بهار و کوههای مخملی وییلاقی آن در تابستان
باغ وحش سنگی
باغ وحش سنگی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]