1

توضیحات

ویرایش
زنوزق روستایی پلکانی در ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان آذربایجان شرقی و در دهستان زنوزق، بخش مرکزی ،شهرستان مرند واقع شده‌است که مانند ماسوله پلکانیست، مانند ابیانه، سنتی، مهربان و غرق در رنگ است و محصور در بین کوههای بلند مانند پالنگان است.
روستای زنوزق از نظر تقسیمات کشوری مرکز دهستان بوده که در فاصله ۵/۱ کیلومتری شهر زنوز قرار گرفته و۶ روستای این دهستان را شامل میگرد.
این روستا از نظر وضعیت طبیعی روستای کوهستانی بوده وازشرق به کوههای سلطان سنجر، از غرب به روستای درق و از جنوب غرب به شهر زنوز محدود می‌شود و شمال آن را ناهمواری‌های اطراف روستا فرا گرفته‌است.
ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۷۰۰ متر می‌باشد و از نظرآب و هوایی جزو مناطق سردسیر ایران محسوب می‌شود که دارای زمستانهای سرد طولانی و بهار و پاییز نسبتاً سرد و تابستانهای معتدل می‌باشد و حدود ۶ ماه از سال یخبندان است.
میانگین دمای سالیانه ۷/۱۲ درجه سانتی گراد می‌باشد.
برای رفتن به "زنوزق" باید از تبریز عبور کنید و همین مسیر را تا شهر مرند ...مشاهده کامل متن ادامه دهید. در همین مسیر در میان باغات پربار و رنگارنگ، روستایی خودنمایی می‌کند که عنوان بزرگترین روستای پلکانی ایران را داراست؛ روستای"زنوزق.
زنوزق از تاریخی‌ترین روستاهای پلکانی ایران است که در مجاورت شهر زنوز قرار دارد. به باور برخی کارشناسان روستای زنوزق متعلق به دوره ایلخانان است اما به نظر میرسد تاریخ روستا به دورا ن پبشتر از آن میرسد و ابراز کنندگان نظریه مزبور به برخی از سنگ قبور موجود در قبرستان این روستا توجه نموده و از بررسی بیشتر کوتاهی کرده اند.
قلعه زنوزق در ارتفاع و روستا در شیب تند قرار دارد و مامن مناسبی جهت روستائیان در مقابل حمله دشمنان بوده است. به اظهار برخی از روستائیان این قلعه بصورت دژمستحکم ساخته شده بود.
در زنوزق خانه‌ها بصورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته‌اند و روستا در کوهپایه‌های کوه قلعه قرار دارد و به همین خاطر از اصول معماری پلکانی ایران هم استفاده کرده؛ به عقیده برخی به همین دلیل هم به زنوزق یا "زنوز داغ" مشهور شده، یعنی زنوز کوهستانی و به مرور و در گویش عامیانه به زنوزاغ و زنوزق تبدیل شده است.
در این روستا خانه‌هایی دیده می‌شوند که مربوط به دوره‌های صفوی است. بافت روستا یک بافت کاملاً متراکمی می‌باشد که این فرم روستا را می‌توان دلیلی بر امنیت و دوری از خطرات منطقه در شکل گیری روستا نام برد.
گورستان این روستا نیز حکایتهای زیادی دارد. سنگ نوشته‌هایی در این گورستان وجود دارد که با استناد به خورشیدهای حک شده‌اش می‌توان آن‌ها را به دوره‌های میترائیسم نسبت داد.
قبرستان روستای زنوزق سالها قبل دارای صدها سنگ قبور حجاری شده بزبان عربی وبا خط خوش بود که اینک تنها تعداد محدودی از آنها بر جای مانده است و بیشتر آنها بدلایل عدم اطلاع از ارزشهای تاریخی موجود تخریب گردیده است.
زنوزق روستایی است که مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی آن، می‌تواند آن را به یکی از ممتازترین روستاها در مباحث فرهنگی و گردشگری تبدیل کند. این منطقه به دلیل شکل کوهستانی منحصر به فردش، دهها چشمه جوشان دارد، چشمه هایی که بیشتر آنها در باغات می‌جوشند و موجب استمرار سرسبزی می‌شوند.
آب آشامیدنی روستا از سه چشمه تامین می‌شود که به یک منبع زمینی ۲۰۰ متر مکعبی هدایت گردیده وتوسط لوله کشی به داخل خانه‌ها می‌رسد و بطور میانگین هر روز ۴ ساعت قابل مصرف است.
زنوزق چشم اندازهای زیبایی هم دارد؛ باغهایی که در هر کران چشم شما را می‌نوازد، درختان سیب و گردو و بادام و زردآلو و امثال آن زیادند. کوهها و تفرجگاههای مستعد فراوانی در حاشیه این روستا وجود دارد که هر کدام به تنهایی در ایام مختلفی از سال پذیرای گردشگران خارجی و داخلی است.
کوههای سلدرم، سد زنوز و توپوگرافی اطرافش، باغ زیبای امینی، چشمه‌های آب معدنی فراوان و دشتهایی در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا که اردیبهشت آنها همانند تکه‌ای جدا شده از بهشت است.
اواخر بهار و تابستان فرصت خوبی برای دیدن حاشیه‌های روستاست؛ آبشار دامجی قیه یکی از جاذبه‌های دیدنی زنوزق به شمار می‌رود؛ برای رسیدن به این آبشار از حاشیه روستا باید سه کیلومتر در مسیر جاده "کوه کمر" پیش بروید، اطمینان داشته باشید از دیدن این مسیر خسته نخواهید شد، به خصوص در این فصل که باغات حاشیه جاده را سیب‌های رنگین و زردآلو و گردو پوشانده و منظره زیبایی را به وجود آورده است.
امتداد این جاده به ییلاق "ماهار" می‌رسد، دشت وسیع و سرسبزی که اهالی از سبزیجات تازه و مفید آن بهره می‌گیرند.
این روستا در هر فصلی، دیدنی خاصی دارد، از زمان شکوفه دادن این درختان که همه جا رنگین می‌شود گرفته، تا رسیدن میوه‌ها و پاییز باشکوه این درختان و حتی زمستان سپید و بسیار سرد روستا، هرکدام زیبایی خاص خود را دارند.
این همه دشت و دمن، باعث شده علاوه بر خشکبار، فرصت چشیدن عسل نابی را هم داشته باشید که محصول بی نظیر زنبورهای روستاست؛ باغداران روستا اغلب زنبورداری هم می‌کنند و این مساله باعث شده عسل به یکی از تولیدات اصلی روستا تبدیل شود.
روی بیشتر پشت بام‌ها می‌توانید طبق‌های بزرگ چوبی را ببینید که رویشان برگه زردآلو با سلیقه زیادی چیده شده است. برای این کار، زردآلوهای رسیده و مناسب این کار را جدا کرده، می‌شویند، هسته آن را جدا می‌کنند و آنها را روی سینی چوبی باز می‌کنند.
حالا نوبت آماده کردن کوره است. به جز سوخت و هیزم، مقداری گوگرد در کوره ریخته می‌شود و وقتی کوره به دمای مناسب رسید، طبق‌های زردآلو در آن قرار می‌گیرد.
این طبق‌ها باید بین هشت تا 10 ساعت در کوره بمانند، اما تا اتمام کار تقریبا سه روز باقی مانده است. در این سه روز، طبق‌ها روی پشت بام خانه‌ها و زیر آفتاب تابستانی چیده می‌شوند تا آب اضافی آنها تبخیر شده و کاملا خشک شود.
دیدن تمام دیدنی‌های این روستا به زمانی بیش از یک روز نیاز دارد، به همبن دلیل بهتر است از قبل چادر و کیسه خواب همراه داشته باشید چون در زنوزق مثل خیلی از روستاهای دیگر، مسافرخانه ای برای اقامت وجود ندارد و خانه اجاره ای هم نمی‌توانید پیدا کنید در ضمن از رستوران هم خبری نیست هر چند در مرند هتل گردشگری موجود می‌باشد و نانوایی و چند کافه محلی برای تهیه آب داغ یا چای در میدان روستا وجود دارند.
وقتی وارد روستا شدید برای دیدن بافت قدیمی پلکانی روستا، باید ماشین را جایی پارک کنید و پیاده به طی مسیر بپردازید.
چنانچه از مسیر سنگفرش مرتب روستا شده روستا به سمت "قلعه" بالا بروید، بعد از چند دقیقه خود را روی یک دیواره عمودی می‌بینید که دورتادورتان را خانه هایی با دیوارهای کاهگلی و در و پنجره‌های رنگی فراگرفته اند.
این مسیر سربالایی است و در نقاط مرتفع آن تمام روستا قابل دیدن است. در انتهای این مسیر به راحتی می‌توانید میدان روستا و اتومبیل خود را نیز ببینید.
در مسیر قلعه، یک سد هم وجود دارد "سد قلعه" که در بالا دست روستا ساخته شده اما آبگیری نشده و این به خودی خود جذابیت تماشا دارد. شاید در جای دیگری خیلی راحت نتوانید یک سد بی آب را از نزدیک ببینید.
اما اگر طالب دیدن یک سد پر آب هستید، می‌توانید این جاده را تا تندیس "فهمیده" طی کنید، بعد به سمت راست بپیچید، چند دقیقه بعد سد زنوز را خواهید دید که حاشیه ای سرسبز و دیدگاهی زیبا دارد.
در مدت حضور در زنوزق، یادتان نرود که چهار محله‌ی اصلی روستا را ببینید تا با نحوه زندگی مردم بیشتر آشنا شوید؛ محله‌های بدیر، آقا بابا، سیدی و کوده‌لر حاصل تقسیم‌بندی هایی است که این خانه‌های پلکانی را در دل خود جای داده است.
کوده لر محله جدید روستا و مسیر سد است و باقی محله‌ها بخش‌های تاریخی روستا را تشکیل می‌دهند.
شغل اصلی اهالی این روستا باغداری و دامداری است با گذشت زمان به سوی مدرنیته هنوز اهالی این روستا آداب و رسوم و پوشش سنتی خود را حفظ کرده اند و با سخت کوشی بخشدار مرند آسفالت مسیر منتهی به این روستا و سایر روستاهای زیبای مرند به پایان رسیده و امکانات فراوانی جهت بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراهم شده است.
در حال حاضر کمتر روستایی در ایران وجود دارد که تمام بافتها، سنتها و پوششهای قدیمی خود را حفظ کرده باشد. بازدید کنندگان وگردشگران که از روستا دیدن کرده اند از مهمان نوازی وگشاده روی اهالی اظهار رضایت دارند.
همچنین سوغاتی‌های زنوزقی بیشتر از جنس طبیعتند، انواع میوه و خشکبار، سبزی‌های کوهی، سیر وحشی و عسل کوهستان برای خریدن قابل دسترسی هستند؛ زردآلو، قیصی، برگه زردآلو، لواشک، گردو و میوه‌های سردرختی روستا طعم بی نظیری دارند.
برای تهیه این میوه‌ها باید از یکی از اهالی روستا بخواهید تا برایتان از این اقلام بیاورد و چون تمام اهالی باغدار هستند، هیچ کس به شما نه نمی‌گوید.
یکی از باسوادترین روستاهای کشور است، تعداد افراد دارای لیسانس و فوق لیسانس در روستا زیاد است و هر سال بر این تعداد افزوده می‌شود؛ کافی است با یکی از اهالی هم کلام شوید تا اطلاعات جالبی در این مورد بگیرید.
اهالی می‌گویند در سی سال اخیر بیش از 500 نفر از اهالی روستا، پس از اتمام تحصیلات خود شغل معلمی را انتخاب کرده اند و تدریس از مشاغل مورد علاقه و پر رونق زنوزق است.
قلعه باستانی مرند و امامزاده ابراهیم مرند که کمی پایین‌تر از هتل گردشگری مرند قرار دارد، پل قدیمى قیزیل کورپى (پل طلا) زنوز، تفرجگاه و دشت ماهار، کوه سلطان سنجر در بالا دست زنوزق، تفرجگاه آدنه در کنار سد زنوز با جاده خاکی و چشم انداز سرسبز، تفرجگاه و آبشار دامجى قیه و حاشیه سد زنوز از دیگر جاذبه هاى طبیعى و تاریخى شهر زنوز و روستای زنوزق محسوب مى شوند.

منابع:
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/62082
http://mehremihan.ir/sarzaminiran/1548-mrz-ent.html
http://azarbaijan.samenblog.com/page/zonozagh.php
http://nasiri-dowlatabad.blogfa.com/post-571.aspx
کلیسای موجومبار(سنت هریپ سیمه)

کلیسای موجومبا...

کلیسای موجومبار که به کلیسای " سنت هریپ سیمه " شهرت دارد در روستای موجومبار حدود 35 کیلومتری شمال تبریز و حدود 39 کیلومتری مرند، در درهٔ سرسبز ساری چای، در آبادی موجومبار، که تابع رودقات شهرستان مرند است، قرار دارد. در گذرگاه راه تبریز به مرند، در حدود سی کیلومتری تبریز، راه آسفالته ا...

اطلاعات | نقشه
روستا و آبشار عیش آباد

روستا و آبشار ...

روستای عیش آباد از روستاهای استان آذربایجان شرقی است ,این روستا در دهستان میشاب , ۱۹ کیلومتری شهرستان مرند در دامنه کوه میشاب واقع است. عیش‌آباد در گویش بومی، ایش‌اوبا گفته می‌شود.مردمان این روستا اکثرا کشاورز هستند و یا به دامداری مشغول هستند. این روستا باصفا وزیباست، همه جای روستا...

اطلاعات | نقشه
کول‌تپه هادیشهر

کول‌تپه هادیشه...

کول تپه در هادیشهر (علمدار –گرگر ) برای اولین بار در سال 1346 مورد شناسایی وبررسی قرار گرفته است . کول تپه دارای آثار وبقایای استقراری از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. این محوطه با ابعاد حدود 150× 150 به ارتفاع 15 متر یکی از محوطه‌های باستانی مهم منطقه بشمار می‌رود. د...

اطلاعات | نقشه
روستای زنوزق

روستای زنوزق

زنوزق روستایی پلکانی در ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان آذربایجان شرقی و در دهستان زنوزق، بخش مرکزی ،شهرستان مرند واقع شده‌است که مانند ماسوله پلکانیست، مانند ابیانه، سنتی، مهربان و غرق در رنگ است و محصور در بین کوههای بلند مانند پالنگان است. روستای زنوزق از نظر تقسیمات کشوری مرکز دهستان ...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی واقع است، این پیست از لحاظ موقعیت جغرافیایی و منطقه ای در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد برای جذب علاقمندان به ورزشهای زمستانی و طبیعت گردان می‌باشد. پیام منطقه ای روستایی را شامل می‌شود که در بخش ...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع مرند

مسجد جامع مرند

مسجد جامع مرند از بناهای تاریخی و ارزشمند مرند است که در مرکز شهر مرند واقع شده است. مسجد جامع مرند در روزگار ساسانی آتشکده معروفی بوده که با سکونت ارامنه در این منطقه کلیسا شده و در قرن سوم هجری قمری با گرویدن مردم به دین اسلام آتشکده و کلیسا به مسجد تبدیل شده است. طبق کتیبه محراب مس...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای پیام

کاروانسرای پیا...

این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری تبریز به مرند و در حقیقت مسیر ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یکی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفت که به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمال غرب کشور...

اطلاعات | نقشه
منطقه توریستی زنوز و سد زنوز

منطقه توریستی ...

شهر زنوز از توابع شهرستان مرند که امروزه با صنعت سرامیک و کارخانه کائولن شوئی (خاک چینی ) بسیار اعلا و درجه یک و سیب درختی خوش رنگ و خوش طعم و مردمان فرهنگ دوست و دانش پرورش مشهور و معروف است . بخش زنوز کوهستانی‌ترین منطقه شهری از شهرستان مرند است که ارتفاعش از سطح دریا 1700 متر میباش...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سفالگرى و سرامیک‌سازى زنوز

سفالگرى و سرام...

محصولات سرامیک استان در چند کارگاه در شهر زنوز و تبریز تولید می‌شود. استادکاران سرامیک زنوز از نوع خاک مرغوب ( کائولن یا خاک چینی) استفاده می‌کنند. علاوه بر کارگاه‌های سرامیک سازی زنوز، در کوزه کنان شبستر هم صنعت سفالگری دارای سابقه ای بس طولانی است و تولیدات سفال آن در سراسر آذربایجان ...

اطلاعات
سفال زنوز

سفال زنوز

در بین صنایع دستی زنوز سرامیک سازی بیش از صنایع دیگر دارای اهمیت می‌باشد و سابقه طولانی دارد ظروف کارگاهها به همان شکل سابق ساخته می‌شود و در سالهای اخیر نیز با توسعه راه‌های ارتباطی اکثر روستاها و دسترسی آنان به شهرها و توسعه ظروف پلاستیکی و ارزانی انها سبب شده است میزان تولید کارگاهها...

اطلاعات
سیب زنوز

سیب زنوز

شهر زنوز یکی از معدود باغ شهرهای ایران است که بیشتر مردم ایران آن را با نام سیب (سیب زنوز) همراه می‌دانند. سیب تولیدی این شهر به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به عنوان نمادی دائمی محسوب شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این منطقه از آذربایجان جذب کند. سیب زنوز از نظر کیفیت و کمیت مق...

اطلاعات

روستای هفت‌رنگ آذربایجان

زنوزق روستای هفت‌رنگ آذربایجان نردبانی تا بهشت" زنوزق در کنار شهر زنوز در 30 کیلومتری شمال غرب مرند واقع است؛ خیابان اصلى «زنوز» به سمت شرق که طى شود دورنماى یکى از زیباترین روستاهاى ایران با حفظ تمام سنت‌ها و آیین‌هاى خود متجلى مى‌شود.
برای رفتن به زنوزق باید از تبریز عبور کنید و همین مسیر را تا ... ادامه مطلب
روستای هفت‌رنگ آذربایجان

ماسوله‌های ایران

شیلاندر ماسوله‌ی بکر ایران
شیلاندر (چیلاندر) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان؛در ۶۴ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد.در مسیر زنجان – طارم (زنجان – تهم) بعد از گذر از سد زیبای تهم و روستای تهم به ماسوله‌ی بکر زنجان با طبیعتی روح نواز خواهید رسید .

روستای شیت
روستای شیت در بخش شمالی ... ادامه مطلب
ماسوله‌های ایران

روستای زنوزق!##!ماسوله آذربایجان!##!

زنوزق در کوهپایه‌های کوه قلعه قرار دارد و به همین خاطر از اصول معماری پلکانی ایران هم استفاده کرده؛ اتفاقا به همین دلیل هم به زنوزق یا "زنوز داغ" مشهور شده، یعنی زنوز کوهستانی و به مرور و در گویش عامیانه به زنوزاغ و زنوزق تبدیل شده است.
زنوزق روستای پلکانی زیبایی است. مثل تمام روستاهای پلکانی، پشت ... ادامه مطلب
روستای زنوزق!##!ماسوله آذربایجان!##!

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب