توضیحات

ویرایش

این بنا تاریخی در نزدیکى روستاى وحدت‌آباد و قلعه سنگ سیر جان بر فراز صخره‌اى از سنگ سبز تیره به ارتفاع حدود ۳۰ متر واقع شده و در محل به نام شاه فیروز معروف است.شاه فیروز شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون و سقفی گنبدی است که بر روی این ستونها زده شده می‌باشد.
بناى این آرامگاه که امروزه به صورت نیمه ویرانه در آمده، عبارت است از: یک بناى هشت ضلعى که طول هر یک از اضلاع داخلى آن ۲ و اضلاع خارجى آن ۴ متر است. هر یک از جرزهاى هشت‌گانه بنا ۱/۵ متر قطر دارند و بر فراز آن‌ها گنبدى دوپوش قرار گرفته است، قطر دهانهٔ گنبد ۵ و فاصلهٔ دو پوش آن یک متر است.
آجرهای این بنا به شکل مربع می‌باشند و مردم این نواحی نقل می‌کنند که در ساختمان آن از شیر شتر استفاده شده تا بنا محکم ساخته شود و پا بر جا بماند.
میان همهٔ اضلاع هشت‌گانهٔ بنا باز است و دو طاقنما با قوس منحنى و جناغى در بالاى آن کار شده است. امروزه چهار جرز از هشت جرز بنا کاملاً ویران شده و نصف بیشتر گنبد نیز فرو ریخته است.
در میانهٔ بنا و در دل صخره قبرى به طول ۲/۵ متر و عرض ۶۳ سانتى‌متر و عمق ۴۰ سانتى‌متر حفر شده است. متأسفانه سنگ قبر آرامگاه از بین رفته و نمى‌توان از هویت فرد دفن شده و تاریخ احداث بنا اطلاع دقیقى به دست آورد.
به فاصلهٔ ۱۰۰ مترى غرب آرامگاه روى بدنهٔ کوه آثار سه قبر که در دل کوه کنده شده دیده مى‌شود که احتمالاً ارتباطى با بناى مزبور داشته‌اند.
در اطراف این آرامگاه ، و در تمام سطح تپه ای که بنا بر روی آن ساخته شده ،قسمتهای شکسته و باقیمانده‌ی ظروف سفالی به چشم می‌خورد و وجود تمدنی عظیم را در این نواحی نشان می‌دهد.
چهار ستون از این ساختمان خراب شده و فرو ریخته ،اما سقف آن هنوز بر روی چهار ستون مستحکم دیگر باقیمانده است.
مردم محلى بناى شاه فیروز را آرامگاه ابوکالیجار بن عضدالدوله و یا فرزند او مى‌دانند که بر اثر خوردن گوشت شکار در شکارگاه در گذشته و بر فراز این صخره دفن شده است.
با توجه به شیوهٔ معمارى به نظر مى‌رسد که این بنا متعلق به دورهٔ ایلخانى - قرن ششم و نهم هجرى - باشد. عملیات بازسازى و مرمت این بنا طى سال‌هاى اخیر توسط سازمان میراث فرهنگى استان کرمان آغاز گردیده است.
بنا شاه فیروز مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق. است و در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۶۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بنا شاه فیروز مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق. است و در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۶۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع :http://vista.ir/content/111738
http://www.jjtvn.ir/fa/article/322
http://gov.kr.ir/index.php/1387-10-08-05-36-28
http://sirna.ir/pic/index.php/1392/10/22/shah-firooz/

باغ سنگی بلورد سیرجان

باغ سنگی بلورد...

حکایت باغی بزرگ که درختان چوبیش میوه هایی از سنگ داده اند و این روزها به سوژه عکاسان و گردشگران تبدیل شده است حکایتی شندینی است. در 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان در جاده سیرجان - بافت دهستانی است به نام بلورد و روستایی میاندو آب نام قرار دارد که به دلیل وجود یک باغ عجیب شهیر شده است. ب...

اطلاعات | نقشه
کوه سرمشک

کوه سرمشک

کوه سرمشک یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان کرمان، در شرق روستای سرمشک از توابع دهستان دهتازیان شهرستان سیرجان و شمال روستای سرمشک از شهرستان جیرفت واقع شده است. از ارتفاعات مهم این کوه قله دندانه هنزا است که در غرب روستای هنزا قرار دارد و حدود 3650 متر ارتفاع دار...

اطلاعات
آرامگاه شاه فیروز

آرامگاه شاه فی...

این بنا تاریخی در نزدیکى روستاى وحدت‌آباد و قلعه سنگ سیر جان بر فراز صخره‌اى از سنگ سبز تیره به ارتفاع حدود ۳۰ متر واقع شده و در محل به نام شاه فیروز معروف است.شاه فیروز شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون و سقفی گنبدی است که بر روی این ستونها زده شده می‌باشد. بناى این آرامگاه ...

اطلاعات
کفه نمک سیرجان

کفه نمک سیرجان

یکی از چهره‌های زیبا و منحصر به فرد طبیعت در ایران،کفه‌های نمک می‌باشد که در پست‌ترین نقاط ارتفاعی حوزه‌های بسته، پس از ورود جریانهای آبی اطراف به آنها و تبخیر آب، شکل می‌گیرند. سرزمینی در 27 کیلومتری سیرجان به سمت شیراز محور روستای خیرآباد که بیش از 35 هزار هکتار وسعت دارد و از نمک پ...

اطلاعات
بادگیر چپقی

بادگیر چپقی

بادگیر از مظاهر و سمبلهای تمدن ایرانی است.بادگیر چپقی سیرجان در کرمان تنها بادگیر متفاوت نسبت به دیگر بادگیرهای جهان از نظر معماری می‌باشد. که برای خانه سید علی اصغر رضوی ساخته شده است. بادگیر تشکیل شده است از برجکی تقریباً مرتفع‏تر از جاهای دیگر خانه در روی بام. عموماً بادگیرها بر ر...

اطلاعات | نقشه
قلعه سنگ سیرجان

قلعه سنگ سیرجا...

قلعه سنگ سیرجان مربوط به دوره ساسانیان - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و درجنوب شرقی سیرجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه سنگ سیرجان قلعه ای است بزرگ از سنگ و همچون دژی تسخیر ناپذیز است . که حوادث ب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب