سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس

سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس

این دریای شگفت‌انگیز مانند آینه‌ای است که تصویر آسمان پرستاره را منعکس می‌کند. موجودات شب‌تابی که در آب وجود دارند و در دل شب چون ستاره می‌درخشند، گونه‌ای از میکروب‌های دریایی هستند که فیتوپلانکتون نام دارند.
شبیه منظره‌ی شگفت‌انگیز ساحل چشمک‌زن این دریا را فقط در فیلم‌های تخیلی می‌توانید ببینید.
فیتوپلانکتون‌ها موجوداتی گیاه مانند و بسیار ریزی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آنها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن کلروفیل) یا به رنگهای دیگر کنند و گاه منجر به بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند سرخ شوند.فیتو پلانگتون‌ها 50 تا 85 درصد اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند و یکی از منابع تغذیه ای برای آبزیان هستند. در هرمزگان به آن سیاوهوچراغی می‌گویند.
چنین پدیده ای در سواحل مالدیو و کالیفرنیا و دیگر نقاط دنیا هم مردم را به شگفتی واداشته است و از آن عکس‌های زیبایی گرفته اند. طبق بررسی دانشمندان علوم دریایی، این درخشندگی ناشی از فیتوپلانکتون‌های دریایی است. این آبزی‌های ریز وقتی تحت تنش قرار بگیرند از خود نور ساطع می‌کنند و به موج‌ها و ماسه‌های ساحل درخشندگی می‌بخشند.
زمانی که سطح آب بر اثر حرکت دادن و مواج شدن با اکسیژن ترکیب می‌شود، میکرواورگانیسم‌های موجود در دریا نور آبی رنگی از خود متصاعد می‌کنند و هم‌زمان با این تابش نور، سمی تولید می‌کنند که برای ماهی‌ها، سایر موجودات دریایی و حتی انسان، خطرناک است. بنابراین این مکان گرچه رویایی و شگفت‌انگیز است، خطراتی هم دارد. در واقع این تابش نور، نوعی واکنش دفاعی است. این میکرواورگانیسم‌ها حتی زمانی که توسط ماهی‌ها خورده می‌شوند، باز هم این نور آبی را متصاعد می‌کنند.
تصاویر این موجدات درخشلن در سواحل مالدیو در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شده است. اما برای دیدن این منظره زیبا لازم نیست راه دوری بروید.
در جزایر طبیعی خلیج فارس خودمان میتوان این موجودات درخشان را دید و شبی را به تصویر کشید که آسمان و دریا، هر دو چراغانی شده اند:
1. سواحل جزیره هنگام:
اگر از دیدنی‌های بیشمار این جزیره همچون کوه و خاک قرمز آن، آهوان سرگردان جزیره، سنگ مادر و دختر، آب تنی در ساحل مرجانی، رقص دلفین و پارک کروکودیل بگذریم، سواحل درخشان آن محل مناسبی برای تماشای فیتوپلانکتون‌های دریایی است.
در این ساحل در بین ماسه ها، ذراتی از نوعی کانی براق به چشم می‌خورد. به همین دلیل هم نام آن را ساحل نقره ای گذاشته اند. شب اما دراین ساحل با منظره ای شگفت انگیز روبرو شدم. موج‌ها وقتی که به ساحل می‌رسیدند، درخشندگی پیدا می‌کردند و نورانی می‌شدند. حتی این درخشندگی روی ماسه‌ها هم بر جای می‌ماند و کم کم محو می‌شد.
با اینکه هر ساله تعداد زیادی گردشگر و طبیعت گرد از هنگام بازدید می‌کنند هیچ کس عکسی یا توضیحی از این پدیده در فضای مجازی ننوشته است. به ازایش اما عکس هایی که مجلات و سایت‌های عکاسی از سواحل مشهور دنیا منتشر کرده اند دست به دست در سایت‌های فارسی زبان چرخیده است.
طبیعت گاه زیبایی هایش را در نقاب شب پنهان می‌کند و برای بهره از آنها باید با صبر و تأنی، در جوار طبیعت مدتی اقامت داشت. نمونه اش همین ساحل درخشان و زیبایی است که در تاریکی شب و آسمان بدون مهتاب، خودش را به رخ آدمیانِ گرفتار در نور، دود و صدای شهرها می‌کشد.

2. ورودیِ تنگه‌ی هرمز است و روبه‌روی بندر عباس. «لارک»، جزیره‌ای با ساحل فسفری که نشنال جئوگرافی تصویری شگفت‌انگیز از آن را در سال ۲۰۱۵ جزو "مجموعه محبوب مخاطبان‌اش" منتشر کرد. آبی درخشان نوار ساحلی لارک به خاطر فیتوپلانکتون‌ها است، منظره‌ای که همیشگی نیست. وقتی دریا آرام و بدون موج باشد و بادی نوزد، آن‌قوت می‌توان شاهد انعکاس نور فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های ساحلی این جزیره‌ی کوچک بود. پدیده‌ای که شاید در طول یک ماه، اصلا رخ ندهد.
لارک روی نقطه‌ی حساس تنگه‌ی هرمز قرار گرفته، برای همین بیشتر مواقع محل مانورهای نظامی است. رفتن به آن همینطوری و بی‌برنامه امکان‌پذیر نیست.
نزدیک‌ترین و شاید درحال حاضر بهترین راه رسیدن به لارک، بندر ماهی‌گیری "دوحه" در جزیره قشم است. از قایق‌های ماهیگیری که تا ظهر در این بندر پهلو می‌گیرند، می‌توان اوضاع جزیره را جویا شد. در هر حال ماهیگیرها می‌خواهند به خانه برگردند، پس راحت‌تر می‌توانند مسافران را با خود ببرند.
جزیره کوچک تا به حال چندان شانس معرفی شدن نداشته، اما همان یک عکسی که نشنال جئوگرافی پارسال منتشر کرده باعث مطرح شدن‌اش شده، به طوریکه گردشگران ماجراجو به کشف دوباره آن برخاسته‌اند.
لارک فاقد امکانات اقامتی است، برای همین بیشتر گردشگران سفری نیم روزه به جزیره دارند و اگر هم بخواهند شب آنجا بمانند، باید در همان ساحل گردشگری که برج خاموش فانوس دریایی در آن خودنمایی می‌کند، چادر بزنند. البته به خاطر مانورهای نظامی که در آب‌های اطراف لارک انجام می‌شود، برای شب‌مانی هم بهتر است با دهیار جزیره هماهنگ شود.
3. جزیره لاوان محلی دیگر برای مشاهده سواحل درخشان است و تنوع گونه ای فیتوپلانکتونها در ماههای نسبتا خنک سال بیشتر از ماههای گرم سال بوده است. جزیره لاوان پس از جزایر قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس است.
4. جزیره هندورابی نیز یکی از جزایر خلیج فارس است که آب درخشان آن امکام مشاهده این موجودات ریز را فراهم کرده است. هندورابی در حد فاصل بین جزیره کیش و جزیره لاوان قرار گرفته است. جزیره هندورابی جزیره ای آرام با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویایی محلی مناسب برای آرامش و تفریح و شنا گرفتن حمام آفتاب در ساحل آن است.
سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس
سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس
سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس
سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس
سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]