جاذبه‌ای به نام غذای سنتی اصفهان

جاذبه‌ای به نام غذای سنتی اصفهان

شهر اصفهان نیز به علت ریشه تاریخی که دارد از نظر غذاهای سنتی شهر بسیار غنی است که انواع و اقسام غذاهای سنتی در این شهر پخته می‌شود از این غذاها می‌توان به بریانی، خورش ماست، شله بریان، قیمه ریزه، کباب شامی، گوشت و لوبیا، ماش و قمری، کله جوش و یخنه ترش اشاره کرد “
اعتراف کنیم که کهن دیار ما ایران از دیرباز علاوه بر اینکه مهد هنر و تمدن بوده است عامل محرکی در ایجاد انواع و اقسام غذاهای مفید در بسیاری از نواحی جهان است، غذاهای سنتی ایرانیان را تمام جهانیان می‌شناسند و به اعتراف خودشان بخشی از لذیذترین غذاهای دنیا را می‌توانی در ایران مشاهده کنید و از خوردن آنها لذت می‌برند.
هر استان ایران پهناور نیز بسته به نوع آب و هوا و موادغذایی مرسوم در آن از غذاهای سنتی ویژه خود بهره می‌برد، این دست غذاها نمایانگر هنر زنان مقتدر ایرانی در سالیان گذشته است.
شهر اصفهان نیز به علت ریشه تاریخی که دارد از نظر غذاهای سنتی شهر بسیار غنی است که انواع و اقسام غذاهای سنتی در این شهر پخته می‌شود از این غذاها می‌توان به بریانی، خورش ماست، شله بریان، قیمه ریزه، کباب شامی، گوشت و لوبیا، ماش و قمری، کله جوش و یخنه ترش اشاره کرد.
از بهترین نوع دسر این شهر می‌توان به خورش ماست و دوغ و گوشفیل اشاره کرد که در هیچ جای ایران که نه، در دنیا هم نمی‌توانی چنین غذای بی‌نظیری را پیدا کنید.
جاذبه ای به نام غذای سنتی
دکتر منصور ریسمانچیان نایب رییس انجمن ارتقای سلامت و بهبود تغذیه غذاهای سنتی هر ” دکتر منصور ریسمانچیان نایب رییس انجمن ارتقای سلامت و بهبود تغذیه غذاهای سنتی هر شهر را یکی از جاذبه‌های اجتماعی با ویژگی‌های آب و هوای آن ناحیه و طبع مردم آن شهر را در این زمینه دخیل می‌داند و می‌گوید: «شاید مهمترین نوع غذای این ناحیه را بتوان بریانی عنوان کرد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است اما با توجه به میزان کالری و کلسترول آن نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.“
بریانی
این غذاهای محبوب اصفهانی از گوشت چرخ کرده تهیه شده که به همراه دارچین، زعفران و خلال بادام بهترین غذایی است که یکبار امتحان کردن آن می‌ارزد.
البته چربی این غذا بسیار بالا است و توصیه می‌شود افرادی که چربی خون بالاییی دارند به هیچ عنوان از این ماده غذایی استفاده نکنند.
دسری به نام خورش ماست
اگر برای ضیافت‌های خاص مانند جشن عروسی میهمان اصفهانی‌ها باشید خورش ماست را خورده باشید، غذایی که با ماست، گوشت گردن، زعفران و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و می‌توان گفت یکی از لذیذترین انواع غذاهای سنتی اصفهان است
ریسمانچیان ضمن تاکید بر جلوگیری بر مصرف بیش از حد خورش ماست می‌افزاید:«کسترول و کالری این غذا بسیار بالا است بنابراین به هیچ عنوان آن را جایگزین غذا نکنید، زیرا موجبات چاقی شما را فراهم می‌آورد».
هر شهر و کشوری علاوه بر جاذبه‌های گردشگری که به مدد گذشته خود از آن سهم می‌برد، از غذاهای سنتی و اصیلی نیز بهره مند است که این غذاها همواره نمادی از تمدن و نگرش مردم به مواد غذایی است و شهر اصفهان نیز به دلیل قدمت فراوان خود از این سهم به میزان زیادی بهره مند است.
جاذبه‌ای به نام غذای سنتی اصفهان
جاذبه‌ای به نام غذای سنتی اصفهان

vahid R

vahid R چهارشنبه 15 مهر 94 - 15:48

به به کله جوش عالیه مزه ش .

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]