شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

ماهی کور یکی از گونه‌های کمیاب و اندمیک ایران است که در دنیا گونه‌ای منحصر به فرد محسوب شده و در غارماهی کور در منطقه تنگ هفت استان لرستان زندگی می‌کند.

به نوعی می‌توان تنها اثر طبیعی ملی لرستان را نخستین غارماهی حقیقی جهان دانست که نخستین بار توسط ژئولوژیست دانمارکی در سال 1937 کشف شد.

این‌گونه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که البته "نابینا" بودن آن نخستین ویژگی خاص این‌گونه ماهی محسوب می‌شود، موضوعی که البته تنها ویژگی‌های منحصر به فرد ماهی کور نیست.

ماهی کور دارای بدنی فشرده و سری تخت بوده و دو جفت سبیل در گوشه‌های دهانش دارد و به خاطر اینکه فاقد قدرت بینایی است، تنها از طریق سبیل‌های حسی اطراف دهان و خط جانبی موجود بر دو طرف شکم خود قادر به درک حسی پیرامون خود است.
در سال 1308 دو نفر طبیعی‌دان دانمارکی که به همراه مجریان پروژه راه‌آهن سراسری تهران - جنوب، به منطقه آمده بودند، پس از بررسی در مورد سرشاخه رود سیرم و جویبار کایرود، به یک حفره آبی در نزدیکی روستای لون می‌رسند و در آنجا با یک نوع ماهی کور مواجه می‌شوند.

آن‌ها چند نمونه از این نوع ماهی را به کشورشان انتقال می‌دهند و به نام ماهی کور «ایرانو سیپریس» به ثبت می‌رسانند، اما ظاهرا از افشای محل کشف ماهی‌ها خودداری می‌کنند.

تیم تحقیقاتی و اکتشافی یک محقق انگلیسی به نام آنتونی جان اسمیت از جانب دانشگاه آکسفورد، روز 26 خرداد سال 1330 به دنبال کشف محل ماهی کور به ایران و به شهر کرمان سفر می‌کند، اما پس از سه ماه تحقیق با دست خالی به انگلیس باز می‌گردد.

او 26 سال بعد متوجه می‌شود که ماهی مورد نظرش نه در قنات‌های کرمان بلکه در کوه‌های زاگرس وجود دارد و بر این اساس در سال 1356 به دنبال رد پای دانمارکی‌ها به منطقه پاپی لرستان سفر می‌کند و موفق به کشف محل ماهی کور می‌شود و چند نمونه از آن‌ها را با خود به انگلیس می‌برد.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

امیرطاها یوسف زاده

امیرطاها یوسف زاده چهارشنبه 31 تیر 94 - 04:49

جالبه

راحله هاشمی

راحله هاشمی چهارشنبه 31 تیر 94 - 05:19

من نشنینده بودم

مریم محمدی

مریم محمدی چهارشنبه 31 تیر 94 - 12:24

چقدر جالب بود مرسی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]