تجربه زندگی در قبرس شمالی

تجربه زندگی در قبرس شمالی

تجربه زندگی در قبرس شمالی

در شرق دریای مدیترانه در همسایگی جنوب شرقی یونان و جنوبی ترکیه، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه قرار دارد.

قبرس گرم‌ترین سرزمین قاره اروپا با ۳۰۰ روز آفتابی و زمستانی کوتاه و پاییزی معتدل، به واقع سرزمین آفتابِ مدیترانه می باشد. آب و هوای مدیترانه ایی با پوششی مملو از درختان زیتون و سوزنی برگانی چون سرو, بلوط طلایی. حتی درختان قبرس هم سرگذشت و روایت منحصر بفرد خود را دارا می باشند.

همچون درختان اکالیپتوس که در زمان استعمار بریتانیا وارد این جزیره زیبا شد. اصله نهال های اکالیپتوس توسط انگلیسی ها از استرالیا، به منظور کاهش حشرات موزی با خشک کردن مرداب ها وارد قبرس شد.

امروزه درختان اکالیپتوس یکی در اقصی نقاط شهرهایی چون فاماگوستا و نیکوزیا به وفور یافت می شود.

قطعا زیباترین درختان قبرس، درختان بادام و میموزا می باشند. این دو درخت پیام آوران بهار در قبرس می باشند، شکوفه های زیبای بادام در کنار گل های زرد رنگ میموزا که چون خوشه های انگوری طلایی تمامی این درخت را می پوشانند در کنار سرسبزی دشت های قبرس و آبی آسمان این جزیره، بهشتی کوچک در دل مدیترانه را پدیدار می سازد.

درباره قبرس شمالی و تاریخ آن

جزیره قبرس سومین جزیره بزرگ دریا و حوزه مدیترانه می باشد و از غنی ترین کشور ها در تاریخ تمدن بشری ست که قطعا موقعیت ژئوپلوتیک و جغرافیایی آن در این مورد بی تاثیر نبوده ، زیرا که قبرس از شمال و شرق با آسیا و خاورمیانه و از جنوب وغرب با آفریقا و اروپا مرز آبی دارد که به همین سبب از گزند دول قدرتمند جهان در طول تاریخ بی امان نبوده و به نوعی شاهراهی کلیدی به همراه موقعیت خاص استراتژیک محسوب می شده است.

تجربه زندگی در قبرس شمالی

جزیره قبرس نهایتا پس از سال ها استعمار توانست در تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۶۰ طی توافق زوریخ استقلال خود را به رسمیت بشناسد ، اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر داشته باشیم قبرس از سال ۱۸۷۸ به نوعی در استعمار بریتانیا بود که همین سبب شد تا به طور رسمی از سال ۱۹۱۴ جزوی از خاک انگلستان محسوب شود تا در انتها بتواند در ۱۹۶۰ به استقلال برسد و به عنوان نود و نهمین عضو سازمان ملل متحد شناخته شود.

اما قرار داد زوریخ نتوانست همکاری مورد انتظار جوامع یونانی زبان و ترک زبان قبرس را بر آورده سازد طبق این توافق مکانیزم هایی که با هدف حفاظت از منافع ترک های قبرسی ایجاد شده بود به تهدیدی برای عملکرد دولت وقت تبدیل شد که همین امر یونانیان قبرس را بر آن داشت تا طرحی ارائه کنند که به موجب آن تمامی ترک زبان های قبرس از مجلس نمایندگان حذف گردند تا بتوانند طرح های الحاق شدن به یونان را تسهیل بخشند.

رفته رفته خشونت در بین دو قوم مهم جامعه تشدید شد و پس از اجرای طرح آکریتاس(الحاق یونان)ترک های قبرس در ۲۳ دسامبر ۱۹۶۳ از دولت مرکزی بر کنار شدند این بدان معنا بود که تمام کارمندان و وزرای دولت قبرس از جمله معاون ترک دکتر فاضل کوچوک از دولت برکنار شوند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل(UNFICYP) در سال ۱۹۶۴ در جزیره مستقر شدند . ترک های قبرس به مناطق تحت حفاظت منتقل شدند و رفت و آمد ها تنها با اسکورت سازمان ملل بین شهرها امکان پذیر بود. خشونت بین جمعی به طور متناوب تا ۱۹۶۸ ادامه یافت تا زمانی که یک اداره موقت ترک قبرس تشکیل شد.

اسقف اعظم ماکاریوس ریئس جمهور قبرس با کودتای یونانیان که توسط حکومت دولت وقت یونان حمایت می شدند سرنگون شد که همین امر منجر به مداخله ی ترکیه در ۲۰ ژوییه ۱۹۷۴ به عنوان کشور ضامن تحت معاهده بندهای قرارداد ۱۹۶۰ شد،معاهده ی مذکور حق مداخله یک جانبه را به یونان،ترکیه و بریتانیا در صورت مواجهه اقوام در جزیره را اعطا می‌کرد تا از بروز خشونت و تجاوز به قانون اساسی کشور قبرس صیانت شود.

در یک عملیات نظامی دو مرحله ای نیروهای ترکیه کنترل ۳۸٪ شمالی جزیره را به دست گرفتند و توانستند ترک زبان های قبرسی که گروگان بودند را به شمال خط سبز منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: اقامت قبرس شمالی با خرید ملک

از آن زمان منطقه حائل توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل کنترل می شود تا به صورت مستقیم قوانین آتش بس را اجرا کند. مدت کوتاهی پس از این حوادث دو رهبر جامعه تحت نظارت سازمان ملل در راستای قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل وارد مذاکرات صلح شدند.

مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل متحد با هدف پیش برد صلح و برقراری برابری سیاسی دو جامعه ادامه یافت و در نهایت بنیاد جمهوری ترک قبرس شمالی در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۳ استقلال خود را به عنوان دولت فدرال جمهوری ترک قبرس شمالی(TRNC) رسمیت شناخت که توسط ریئس جمهور رئوف دکتاش تاسیس شد.

با توجه به الحاق قبرس جنوبی به اتحادیه اروپا در ماه مه ۲۰۰۴ کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل طرحی برای حل و فصل همه جانبه مسائل قبرس تهیه کرد. این طرح اتحاد مجدد جزیره را تحت یک فدراسیون پیشنهاد می کرد و قبل از الحاق به اتحادیه اروپا به همه پرسی می گذاشت ، در ۲۳ آوریل ۲۰۰۳ نقاط عبور از خط سبز باز شد که امکان تردد قبرسی ها در جزیره را فراهم گردد.

تجربه زندگی در قبرس شمالی

در ۲۴ آوریل ۲۰۰۴ طرح کوفی عنان توسط اکثریت قاطع ترک های قبرس ۶۵٪ پذیرفته شد اما توسط ۷۵٪ یونانی های قبرس رد شد.

این امر منجر به الحاق قبرس جنوبی به اتحادیه اروپا در اول مه ۲۰۰۴ به عنوان یک کشور تقسیم شده شد.

نکته۱۵ نوامبر همه ساله به عنوان روز استقلال در قبرس شمالی جشن گرفته می شود .

قبرس شمالی، قسمتی از این بهشت مدیترانه، در سال ۲۰۲۱ توسط مجله معتبر فوربس بهترین نقطه دنیا برای سرمایه‌گذران اعلام شد.

دلایل زیادی کارشناسان خبره این مجله اقتصادی را مجاب به انتخاب قبرس شمالی کرد.

سیصد روز آفتاب در سال این جزیره را به مقصد مورد علاقه جهانگردان بدل ساخته است.

جمعیت ۴۰۰ هزار نفری قبرس شمالی، امنیت فوق العاده ایی به این سرزمین بخشیده تا در زمره پنج کشور امن دنیا قرار گیرد.

مهمان‌پذیر بودن قبرس به علت حضور گسترده مهاجران اروپایی و آسیایی، جوی بین‌المللی بدور از هرگونه تعصب به قبرس شمالی بخشیده است.

اطلاعات کم و مشهور نبودن قبرس شمالی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران موجب شده سرمایه‌گذاری در این سرزمین در قیاس با دیگر کشورهای مشابه به مراتب ارزان‌تر و ساده تر باشد.

مالیات پایین قبرس شمالی، توجیه اقتصادی بالایی برای سرمایه‌گذاری به این منطقه بخشیده است.

نزدیکی قبرس به سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا، دسترسی فوق العاده ایی به همه جا بخشیده که این عدم وابستگی قبرس به موقعیت خاصی را سبب شده است.

قوانین مالی نسبتا آسان قبرس شمالی، امنیت اقتصادی خاصی به این جزیره بخشیده.

خرید و فروش ملک و ماشین به پوند انگلستان، یکی از مطمئن ترین ارزهای دنیا، شرایط جذابی را برای سرمایه‌گذاران خارجی رقم زده است.

این ها تنها گوشه ایی از دلایل منحصر بفرد بودن قبرس شمالی می باشد.

زبان اول قبرس شمالی ترکی و انگلیسی می باشد، با دانستن هر یک از این زبان ها، ساکنین قبرس قادر به انجام امور روزمره خود بوده و بسته به حیطه کاری یکی از این دو زبان نسبت به دیگری ارجحیت دارد.

بیش از ۹۰ درصد ساکنین قبرس شمالی مسلمان می باشند که به علت مهاجران زیاد و تأثیرپذیری بالا از فرهنگ انگلیسی ها، مردمی بسیار متعادل و باز، در قیاس با ترک های ترکیه می باشند.

منبع: تجربه زندگی در قبرس شمالی

تجربه زندگی در قبرس شمالی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]