بازار بزرگ تهران: عطر تاریخ و فرهنگ

بازار بزرگ تهران: عطر تاریخ و فرهنگ

بازار بزرگ تهران یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مراکز خرید تهران برای مسافران و ساکنین تهران محسوب می شود. قیمت های مقرون به صرفه و این موضوع که تقریبا هر کالایی در این بازار پیدا می شود، برخی از دلایل اصلی این محبوبیت است. بسیاری از مسافرانی که برای سفر به تهران آمده اند هم برای تهیه سوغاتی به بازار بزرگ تهران مراجعه می کنند. اگر شما هم دوست دارید تا با این بازار بزرگ و زیبا بیشتر آشنا شده، تاریخچه آن را شناخته و در نهایت نحوه گشت و گذار و خرید در آن را یاد بگیرید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا سری به بازار بزرگ تهران بزنیم.

بازار بزرگ تهران: عطر تاریخ و فرهنگ

تاریخچه بازار بزرگ تهران

قدمت بازار بزرگ تهران در اصل به دوران صفویه می رسد. در دوران طهماسب صفوی این بازار ساخته شد و در آن سال های ابتدایی تاسیس خود فقط شامل غرفه های متعدد می شد. به بیان بهتر این بازار در دوران صفوی معماری خاصی نداشت و تنها به عنوان محلی برای خرید مردم به حساب می آمده است.

اما در دوران ناصرالدین شاه قاجار، دستور داده شد تا این بازار زیبا و بزرگ مسقف شود؛ بدین ترتیب بازار بزرگ تهران به شکل امروزی خود در آمد. همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد قدمت این بازار را تا قاجار بدانند.

از دوران طهماسب صفوی تا اواخر دوران قاجار، بازار بزرگ تهران یکی از موفق ترین مراکز خرید تهران محسوب می شده است؛ اما با روی کار آمدن پهلوی، مردم دیگر به مراکز خرید شیک و مدرن علاقه داشتند و می خواستند تا از این فروشگاه های غربی خرید کنند. همین امر باعث شد تا بازاریان بازار بزرگ تهران نقش مهمی در اعتراضات داشته باشند. بخش بزرگی از مطالبات آن ها این بود که جلوی گسترش فروشگاه های سبک غربی گرفته شده تا به کسب و کار آن ها آسیبی وارد نشود. در تمامی طول تاریخ، بازار بزرگ تهران و کسبه آن نه تنها در امر فروش و کسب، بلکه در امور سیاسی هم از اهمیت زیادی برخورد بوده اند.

بازار بزرگ تهران: عطر تاریخ و فرهنگ

معماری بازار بزرگ تهران

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، بازار بزرگ تهران ابتدا سرباز بوده است؛ سپس در دوران قاجار و به دست ناصرالدین شاه ساخت بنای اطراف آن شروع شد. قسمت های زیادی از بازار تو در توی تهران در طول سال های اخیر بازسازی شده است. اما با این وجود برخی از بخش ها مانند بازار امیر، مسجد جامع و چهار سوق بزرگ همچنان دست نخورده باقی مانده است.

معماری این بازار حتی با وجود بازسازی هایی که صورت گرفته است هم آدم را کاملا یاد بناهای دوران قاجار می اندازد. طاق های گنبدی شکل تا بالای بازار رفته اند و نور را از طریق روزنه های آجری به داخل بازار راه می دهند. در تمامی بازسازی هایی که در بازار بزرگ تهران صورت گرفته است، سعی شده تا طراحی و معماری سنتی این بازار به خوبی حفظ شود.

راهنمای بازدید از بازار بزرگ تهران

همان طور که از اسم بازار بزرگ تهران مشخص است، این بازار مساحت زیادی داشته و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در بخش های مختلف، اصناف گوناگونی وجود داشته که هر کدام از آن ها به انجام کار خاصی مشغول هستند. به طور معمول تمامی کسبه هایی که در یک بخش از بازار بزرگ تهران هستند، کار مشابهی داشته و اجناسی از یک خانواده می فروشند. در ادامه می توانید برخی از بخش های بازار بزرگ تهران به همراه معنی آن ها را مشاهده کنید.

  • راسته بازار: مسیری طولانی و اصلی در هر دو طرف مغازه ها

  • سرا: حیاط هایی که دور تا دور آن را حجره فرا گرفته است

  • تیمچه: فضایی بسته که کالا یا خدمات خاصی در آن ارائه می شود

  • چهار سوق: محلی که دو راسته اصلی بازار بزرگ تهران به یک دیگر می رسند

این بازار شامل بازارچه های کوچک دیگری هم می شوند که هر کدام نام مخصوص به خود را داشته و مسافران می توانند با توجه به کالای مورد نیاز خود یکی از این بازارچه ها را انتخاب کنند؛ اما یکی از دیدنی ترین و خاص ترین بخش های بازار بزرگ تهران، بخش چهار سوق است. معماری زیبای این منطقه از گزند مدرنیزه شدن در امان مانده و می تواند به راحتی ما را به دوران قاجار ببرد. در نزدیکی چهار سوق هم مسجد جامع وجود دارد که مسافران می توانند از آن هم بازدید کنند.

بازار بزرگ تهران: عطر تاریخ و فرهنگ

ساعات کاری بازار بزرگ تهران

اولین نکته ای که مسافران و بازدید کنندگان باید درباره بازار بزرگ تهران در نظر بگیرند، ساعات کاری بازار است. بیشتر اصناف بازار بزرگ تهران از 8 صبح تا 6 عصر به فعالیت خود ادامه می دهند؛ اما برخی از اصناف هم تا ساعت 8 شب همچنان در بازار حضور دارند. ساعات کاری بازار بزرگ تهران منعطف بوده و بیشتر به خود اصناف بستگی دارد؛ اما در روزهای کاری از 6 عصر به بعد و در روزهای تعطیل از 2 بعد از ظهر به بعد خیلی مغازه ها و غرفه های فعالی در این بازار دیده نمی شود.

سفر به تهران با فلای تودی

بازار بزرگ تهران یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی تهران است و می تواند بهترین مکان برای خرید سوغاتی هم باشد. تمامی افراد از مسافران گرفته تا مردم بومی تهران می توانند برای انجام خریدهای مختلف خود به بازار بزرگ تهران بروند. اگر شما هم قصد دارید تا سری به بازار بزرگ تهران بزنید اما در این شهر اقامت ندارید، سری به سایت فلای تودی زده و همین امروز بلیط تهران را خریداری کنید. در سایت فلای تودی می توانید بهترین و ارزان ترین بلیط تهران را تهیه کنید.

بازار بزرگ تهران: عطر تاریخ و فرهنگ

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]