غار زیبای یخ مراد

غار زیبای یخ مراد

غار یخ مراد از جمله غارهای دیدنی و زیبای استان البرز است که در حوالی روستای کهنه ده منطقه گچسر در 84 کیلومتری کرج قرار دارد.
دهانه این غار 9/5 متر عرض و 3 متر ارتفاع دارد و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. طول غار از ابتدا تا انتهای آن نامشخص است و گفته می‌شود به علت وجود حفره‌های متعدد در آن، تاکنون کسی به انتهای غار دست نیافته است. مسیر غار عموماً شیب‌دار و رو به پایین است که نهایتاً با رسیدن به اعماق آن، چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار نمایان می‌شود. در داخل غار یخ مراد 3 تالار، یک برکه یخی و یک آبشار یخی وجود دارد.
غار دارای بادگیر و هواکش‌های مخفی بی‌شماری است که هوای خارج با شدت از آن‌ها خارج شده و به همین دلیل هوای غار فوق‌العاده سرد می‌باشد و همین امر سبب گردیده است که آب‌های موجود در غار به حال انجماد درآمده و توده‌های بزرگ یخ در غار تشکیل شود. یخبندان غار از اسفند ماه آغاز و تقریباً تا اواسط بهار سال بعد ادامه دارد و سپس در طول تابستان و پاییز به علت خشکی هوا و عدم جریان آب، یخ‌ها شروع به ذوب شدن کرده و رو به کاهش می‌رود.
این غار متعلق به دوره دوم زمین‌شناسی می‌باشد و 70 تا 230 میلیون سال از عمر آن می‌گذرد. غار یخ مراد در ادوار گذشته در زیر آب بوده و در حقیقت یک غار زیر دریایی به شمار می‌رود این مطلب از وضعیت طبیعی غار و از بقایای یک فسیل کاریتا که بر روی سنگی در ورودی غار باقی مانده تأیید می‌شود. کاریتا از نرم‌تنان دریایی متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی می‌باشد.
به گفته اهالی روستای کهنه ده، در گذشته بیماران با خوردن یخ‌های غار بهبود می‌یافتند. در واقع وجه تسمیه این غار (یخ مراد) از وجود قندیل‌ها و توده‌های یخی و کارکرد درمان بیماری‌ها گرفته شده است.
غار زیبای یخ مراد
غار زیبای یخ مراد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]